Aandachtspunten AX
Moderator: webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
- Location: Heeswijk Dinther
Ik heb testrit mee gemaakt, alles leek wel oke, bumper zat alleen nog los, en apk wou ze evt verlengen, maar deed beetje moeilijk.
Motorblok was wel oke, beetje 'te' schoon, echter op 2 plekken zag ik olie lekkage, leek dus schoongespoten te zijn, ze zei zelf van niks te weten.
Nu zaten op de plek van de distributieriem wat olie lekage, minimaal! En onder kleppendeksel alleen dan bij de injectiehuis (geen logische plek) zat ook beetje olie.
Nu wil ze er zeker 1300 voor hebben, maar voor 1000 heb je een ford fiesta met evenveel km's met stuurbekrachtiging (maar slomer blok)
Nu wil ik die AX evt kopen alleen twijfel ik ivm die lekkage, en ik laat zo ie zo die distributieriem vervangen, twijfel of dat wel goed gaat.
Hoeveel kost een distributieriem vervangen en evt de koppakking vervangen als die daar lekt? (laten doen)
Motorblok was wel oke, beetje 'te' schoon, echter op 2 plekken zag ik olie lekkage, leek dus schoongespoten te zijn, ze zei zelf van niks te weten.
Nu zaten op de plek van de distributieriem wat olie lekage, minimaal! En onder kleppendeksel alleen dan bij de injectiehuis (geen logische plek) zat ook beetje olie.
Nu wil ze er zeker 1300 voor hebben, maar voor 1000 heb je een ford fiesta met evenveel km's met stuurbekrachtiging (maar slomer blok)
Nu wil ik die AX evt kopen alleen twijfel ik ivm die lekkage, en ik laat zo ie zo die distributieriem vervangen, twijfel of dat wel goed gaat.
Hoeveel kost een distributieriem vervangen en evt de koppakking vervangen als die daar lekt? (laten doen)
AX Speurder
Bij de garage laten doen:
d-riem, spanrol & waterpomp zal iets van 200 a 250 eu zijn
koppakking zal richting de 500 eu gaan
Maar bij het laten vervangen van de koppakking kun je de d-riem etc laten meenemen, dus het niet 700 a 750 eu voor samen.
Hier en daar een drupje olie wil trouwens lang niet altijd zeggen dat de koppakking lek is.
Misschien de afspraak maken dat je de AX koopt als ie een technische keuring mbt de koppakking positief doorkomt?
d-riem, spanrol & waterpomp zal iets van 200 a 250 eu zijn
koppakking zal richting de 500 eu gaan
Maar bij het laten vervangen van de koppakking kun je de d-riem etc laten meenemen, dus het niet 700 a 750 eu voor samen.
Hier en daar een drupje olie wil trouwens lang niet altijd zeggen dat de koppakking lek is.
Misschien de afspraak maken dat je de AX koopt als ie een technische keuring mbt de koppakking positief doorkomt?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
- Location: Heeswijk Dinther
Ik zal eens bekijken wat ik doe, wat betreft afspraak met keuring, is geen meter stroomen olie uitloopt, maar is denk ik zo ie zo wel slim om distributie waterpomp en rollen even te vervangen en als niet te duur is die koppakking mee te nemen. Ga morgen ff paar bedrijven bellen hoeveel dat gaat kosten, zullen we zien.
Het wordt in iedere geval moeilijk keuze of ik hem neem, maar wil de knoop morgen door hakken. Altijd lastig en jammer als je achteraf dingen uitvindt maar dat blijft het risico van auto particulier kopen (of handelaar).
Het wordt in iedere geval moeilijk keuze of ik hem neem, maar wil de knoop morgen door hakken. Altijd lastig en jammer als je achteraf dingen uitvindt maar dat blijft het risico van auto particulier kopen (of handelaar).
AX Speurder
Wat olie hier en daar is vrij normaal van een wat oudere auto.
D riem vervangen is niet nodig als je olie lekkage hebt, daar word die niet minder van. (ik zal niet zeggen dat D riem vervangen altijd handig is, maar olie lekkage heeft er verder niets mee te maken
Koppaking zou ik pas doen als het echt erg word, maar uit voorzorg als je het geld heb kan natuurlijk nooit kwaad!
D riem vervangen is niet nodig als je olie lekkage hebt, daar word die niet minder van. (ik zal niet zeggen dat D riem vervangen altijd handig is, maar olie lekkage heeft er verder niets mee te maken

Koppaking zou ik pas doen als het echt erg word, maar uit voorzorg als je het geld heb kan natuurlijk nooit kwaad!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
VolcaneFrits wrote:Ik had nog een vraag, in de wielkasten van die AX vulcane, zaten kabels die normaal dacht ik niet horen te zitten.
Vroeg me dus af horen er kabels via de wielkasten te lopen, dus de buitenkant (niet in het motorhuis of hoe dat heet) het water en steentjes kunnen er dus tegen komen.

Maar ja, er lopen bij een type 2 kabeltjes achter je voorschermen langs, ik denk dat je dat bedoelt... Zij knippers, en bestuuders zijde lopen er kabels interieur in...
Maaaar, normaal hoor je dat niet te zien, want dan zitten er plastic wielkuipen voor. Anders kan de bedrading miss ook aanlopen tegen je wiel...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
nouja, het is niet meteen dodelijk, maar die plastic kuipen zitten er niet voor nietsFrits wrote:Ja dan zitten die plastic wielkuipen er niet meer in. Is dit ernstig, ze zaten er wel strak tegen aan. Ik heb mijn twijfels of die persoon niet gewoon een gare auto aan het verkopen is. Bumper kapot gereden, niks weten van die kabels.
beetje wazig allemaal.

Ik weet verder niets van de auto dus daar kan ik niets over zeggen!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
- Location: Heeswijk Dinther
ik heb vandaag een andere ax bekeken, alleen hier was als je gas bijgaf in de bocht duidelijk een tik te horen.
Homokineet is dan denk ik kapot.
Dit is als ik me goed heb laten informeren een erg duur grapje om te maken voor een ax van 200 euro.
Verder zat er in een ax type 2 een 4 bak gemonteerd, paar beginnende roestplekjes. verder reed hij wel prima.
Nu is de vraag aan jullie is dit grapje wel zo duur of is dit makkelijk te maken. Een zijde maken van de as, was 185 +45 uurloon.
Homokineet is dan denk ik kapot.
Dit is als ik me goed heb laten informeren een erg duur grapje om te maken voor een ax van 200 euro.
Verder zat er in een ax type 2 een 4 bak gemonteerd, paar beginnende roestplekjes. verder reed hij wel prima.
Nu is de vraag aan jullie is dit grapje wel zo duur of is dit makkelijk te maken. Een zijde maken van de as, was 185 +45 uurloon.
AX Speurder
opzich is er niet veel moeilijks aan (tenzij die rotfussees niet los willen...), asjes vervangen, het is alleen opzich wel even werk....Frits wrote:ik heb vandaag een andere AX bekeken, alleen hier was als je gas bijgaf in de bocht duidelijk een tik te horen.
Homokineet is dan denk ik kapot.
Dit is als ik me goed heb laten informeren een erg duur grapje om te maken voor een AX van 200 euro.
Verder zat er in een AX type 2 een 4 bak gemonteerd, paar beginnende roestplekjes. verder reed hij wel prima.
Nu is de vraag aan jullie is dit grapje wel zo duur of is dit makkelijk te maken. Een zijde maken van de as, was 185 +45 uurloon.
ik heb 187 euro betaald voor 2! nieuwe aandrijfassen; zonder uurloon uiteraard
en als je dan op 400 euro voor een ax neerkomt is het nog niet schrikbarend veel geld.. Misschien moet je eens kijken naar de axjes die nu op t forum worden aangeboden, volgens mij zit daar ook wel wat leuks tussen.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 52
- Joined: SunJan01, 2006 8:02:14 PM
- Location: Heeswijk Dinther
Heb eer gisteren een saxo gekocht uit '99
En jawel hoor heb weer lekker roestplekken, rare is dat het maar aan 1 kant is. Snap neit hoe dit kan. Maar goed wil het in iedere geval gaan herstellen.
Heb de roest nu door geduwd maar zit echt op een onmogelijke plek om het goed te doen. Net op die plaat aan de binnenkant gelast zit bij de wielkasten. Weet niet hoe ik dit goed moet aanpakken.
heb ook nog eventje goed onder gekeken en aan de rechter kant roest het helemaal achter. Net even flink tektiel tegenaan gespoten als een noodoplossing. Wel jammer achterbak door geroest is.
Moet hoogwaarschijnlijk achterwiel eraf halen en dan op die wijze gaan roest verwijderen, goed schoonmaken, afdrogen, tektiel erop. drogen, dan polystere matje erop. en gefixt.
En jawel hoor heb weer lekker roestplekken, rare is dat het maar aan 1 kant is. Snap neit hoe dit kan. Maar goed wil het in iedere geval gaan herstellen.
Heb de roest nu door geduwd maar zit echt op een onmogelijke plek om het goed te doen. Net op die plaat aan de binnenkant gelast zit bij de wielkasten. Weet niet hoe ik dit goed moet aanpakken.
heb ook nog eventje goed onder gekeken en aan de rechter kant roest het helemaal achter. Net even flink tektiel tegenaan gespoten als een noodoplossing. Wel jammer achterbak door geroest is.
Moet hoogwaarschijnlijk achterwiel eraf halen en dan op die wijze gaan roest verwijderen, goed schoonmaken, afdrogen, tektiel erop. drogen, dan polystere matje erop. en gefixt.
AX Speurder
ik weet niet hoe lang je de auto nog wil houden.. maar dan zou ik toch er een nieuw stuk in zetten..Frits wrote: Moet hoogwaarschijnlijk achterwiel eraf halen en dan op die wijze gaan roest verwijderen, goed schoonmaken, afdrogen, tektiel erop. drogen, dan polystere matje erop. en gefixt.
of schade bijvoorbeeld, zo heb ik een keer een auto gehad die was aan 1 kant behoorlijk aangetast door roest.. en de andere kant helemaal niet.. hoorde ik later dat de auto schade had gehadDuFF wrote:als de auto door de vorige eigenaar vrijwel altijd in dezelfde richting geparkeerd was langs een straat oid, dan kan het zijn dat telkens de wind en regen op 1 kant staat, en het dus daar gaat roesten
het gat door de roest wat je ziet is 2cm, onder de lak roest het altijd een stuk verder wat je niet ziet, zowiezo gewoon roest verwijderen, alles verwijderen tot op blank staal. dan kijken hoe groot het gat is, en op wat voor een plek het zit, kun je er een foto van maken ?Frits wrote:Hoe bedoel je nieuw stuk inzetten?
Heel de wielkast uitslijpen en opnieuw inlassen?
Het is nu nog een gat van 2cm.

Spreken is goud, Ductape is zilver.