Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply

"Mijn AX loopt gemiddeld 1 op..."

<=8
11
5%
9 - 10
18
8%
11 - 12
33
15%
13 - 14
48
21%
15 - 16
51
22%
17 - 18
41
18%
19 - 20
12
5%
>=21
13
6%
 
Total votes: 227

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Pascal wrote:Kanonne....
bij het voor-de-zoveelste-keer m'n ontsteking checken voor de verandering eens de moeite genomen om met wat remmenreiniger en een kwassie de merktekens op het blok schoon te maken en wat blijkt:

Ik heb de ontsteking altijd te laat gehad....kalf :oops: :oops:
Er is een streepje dat BDP aangeeft,maar ik dacht dat dit dus het 'F'-teken was.
Nu blijkt de inham '4 graden voor BDP' aan te geven,het enige juiste ontstekingstijdstip.
Ik kan niet genoeg uitdrukken hoe ontstellend stom ik me voel....
Autootje loopt wel wat hoger stationair,maar dat regel ik wel weer terug naar normaal.
Zou ik nu ook van mijn 'twijfelend' gedrag afzijn bij gasgeven..?


latere ontsteking zou een pittigere gasreactie op moeten leveren, maar een lager toptoerental.
zorgt trouwens ook voor een hoger verbruik ;)

owja, over gemiddeld verbruik: heb weer een tankje leeggereden met als resultaat 983 km. Ik red het telkens n?t niet en durf dan niet effe door te duwen terwijl het lampje alweer ruim 100 km brandt. Er ging 40.04 liter in... 1 op 24,6. Alleen lange afstanden op ??n ritje naar de Albert Heijn na (meestal loop ik die 2 km, maar nu was het 21.47u toen ik vertrok :)), gemiddelde gang wanneer er ruimte is 140-150 km/h. Heb tegenwoordig wel zo'n paddestoel van Tenzo Racing gemonteerd ipv K&N inlegfilter, dus hij pakt z'n lucht nog een stukje makkelijker. Misschien dat het iets scheelt (loopt overigens niks harder, maar hij roet helemaal niet meer nu, dus er valt misschien nog een klein beetje eer te halen door de pomp iets meer te laten geven).

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

kevin.broke wrote:latere ontsteking zou een pittigere gasreactie op moeten leveren, maar een lager toptoerental.
zorgt trouwens ook voor een hoger verbruik


Sniet; hoe eerder de ontsteking,hoe meer tijd er is om al het mengsel te verbranden,en dus hoe beter de motor presteert.
Daarom werd al vrij vlot na het ontwerpen van de ottomotor een vervroeger gebruikt,hetzij handmatig (T-Ford) hetzij mechanisch of electronisch (smodern).
Grens is pingelgrens uiteraard.
Bovendien wordt de motor veel heter; immers de zuiger moet nog verder omhoog terwijl het mengsel al brandt -> temperatuurs- en belastingverhoging.

Bij een late ontsteking wordt alleen de uitlaat heter: een deel van de verbranding gaat immers verloren omdat de uitlaatklep al losgaat terwijl het mengsel nog aan het verbranden is.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dat hangt er vanaf hoe laat je 'm zet.

Waarom zou je anders ?berhaupt met vervroeging aan de gang gaan?
En waarom presteert een motor dan niet beter als ie w?l pingelt?

Daarnaast denk ik niet dat dit het topic is voor discussie... modje >> technisch? :)

xxxxxxx
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: SatJan06, 2007 4:52:07 PM

Post by xxxxxxx »

Ik heb gister over 370 km snelweg, met 120 km/h een nette 1:18 gehaald met mijn 1.1i.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Muaaahahahaha... Mijn Volcane heeft het weer gepresteerd: 1:18.4 :!:

Mijn Volcane is GENIAAL en BRILJANT bovendien! 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

ik heb dus een AX op benzine
een 1.1 TE injection
en euhm..
die zuipt als een kreng man..
alsof ze wil dat ik blut word ofzow..

hij loop minder dan 1 op 8 :shock:
en als ik rustig rij dan haalt hij net 1 op 12 ofzow :?

echt raar is dat..

maarja ik zal wel niet de enige zijn met zoon hoog brandstof verbruik
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Een injectie 1100 met d?t verbruik?
Dan heb je echt een probleem ergens,ik zou er maar eens induiken.

De ontsteking bijstellen hielp inderdaad: ik zit na de laatste tankbeurt op een 1 op 15,4.
Dat zal zich waarschijnlijk nog wel stabiliseren (en hopelijk ten gunste van het verbruik)..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

FmXXX-STanie wrote:ik heb dus een AX op benzine
een 1.1 TE injection
en euhm..
die zuipt als een kreng man..
alsof ze wil dat ik blut word ofzow..

hij loop minder dan 1 op 8 :shock:
en als ik rustig rij dan haalt hij net 1 op 12 ofzow :?

:shock:
Dat is echt niet goeD hoor!!!
Reset de ECU eens. Misschien loopt die - mogelijk door een storing in 't verleden waar 'ie nu niet meer over zeurt - nog steeds op z'n noodprogramma. Als 't de Lambdasonde zou zijn, had je daar toch redelijkerwijs wel een storingsmelding van moeten krijgen.

Je kunt ook even je bougies nakijken of die niet nat / vettig zijn.
Als dat wel het geval is, is het benzine-lucht mengsel (veel) te rijk, wat
duidt op te veel benzine inspuiten. Kan dan ook aan de injector liggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wederom nieuw record gehaald met de Volcane: 1:19 :!:

Als 'em de 1:20 gaat halen, ga ik me toch serieus zorgen maken... :|
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

MNM(tm) wrote:Als 'em de 1:20 gaat halen, ga ik me toch serieus zorgen maken...

...over de werking van je rechtervoet?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:
MNM(tm) wrote:Als 'em de 1:20 gaat halen, ga ik me toch serieus zorgen maken...

...over de werking van je rechtervoet?

Neuh, dat niet. 't Is namelijk ook absoluut niet zo dat ik 80 op de snelweg en 50 op provinciale wegen rij. 'k Hou me braaF aan de maximum snelheden, dus daar kan het dan ook niet aan liggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

FmXXX-STanie wrote:ik heb dus een AX op benzine
een 1.1 TE injection
en euhm..
die zuipt als een kreng man..
alsof ze wil dat ik blut word ofzow..

hij loop minder dan 1 op 8 :shock:
en als ik rustig rij dan haalt hij net 1 op 12 ofzow :?

echt raar is dat..

maarja ik zal wel niet de enige zijn met zoon hoog brandstof verbruik


zon hoog verbruik is niet goed...

ik zou ten eerste eens gaan kijken naar technische dingen,
brandstofpomp, injectie schoonmaken, lambda sonde e.d.
En dan heeft je rijstijl er vast en zeker ook mee te maken. En dan bedoel ik echt niet of je hard rijd of niet, want ook met hard optrekken en hard rijden kan je het verbruik laag houden en met rustig rijden kan het heeeeel hoog zijn.

Het hangt er heel erg vanaf hoeveel gas je geeft bij bijv. optrekken, hoelang je hem doortrekt, dat je hem onder zn toeren laat draaien of whatever.

Ik ben door enkelt andere rijstijl (net zo hard, maar langer doortrekken, minder gas, beter gebruik makend van motor) van vast 1 op 12 naar 1 op 14 gegaan, daarna nieuwe brandstofpomp + injectie huis en nu gaan we richting de 1 op 16, en dat met een GT blok met zeer aggresieve rijstijl.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ha! 15,62 kilometertjes op de liter volgens de laatste gegevens...
We worden steeds blijer aan de pomp,nu alleen die belachelijke brandstofprijzen nog.....
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

MNM(tm) wrote:Wederom nieuw record gehaald met de Volcane: 1:19 :!:

Als 'em de 1:20 gaat halen, ga ik me toch serieus zorgen maken... :|


En toch zou is dat zo gek niet, als ik met de 1.4 al zomaar 1:15 haal moet een 1.1 toch wel zuiniger zijn, wat wel veel scheelt is het soort banden en de spanning daarvan, dat hebben we al ondervonden.

En et is toch gaaf als je zo zuinig rijdt, ook daarvoor rijden we AX toch??? :)
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik sta echt met m'n bek vol tanden...
Vanmiddag getankt; 512 km op 31 liter....= 1 op ruim 16,5..!!
Het gekke ding wordt steeds zuiniger :)
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Lekker warm weer scheelt ook hoor, ik rij momenteel 1 op 17,5 met de 1.0 en dan schakel ik vrij laat, rijdt op de snelweg altijd 140, maarrrrrr rij wel veel lange afstanden.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Blauwe ding is na injectiehuis vervangen naar de 1 op 15 gegaan (toen ik hem kocht standaard 1 op 12...)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

stefaan5089
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 563
Joined: MonMay07, 2007 8:30:36 PM
Location: Haaltert; België

Post by stefaan5089 »

Ik kon vroeger met mijn AX 1.0(die nu 5 jaar is uitgeschreven) een verbruik halen van minder dan 7l/100km, dus+/- 1/14 -1/15. En dan bleef die BMW 5 nog achter als de verkeerslichten op groen sprongen :twisted: Maar in 3e versnelling en puur op snelheid was het al wat minder. :?
AX 1.0 Tonic '95
C5 HDI 110 '02

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 631
Joined: WedNov01, 2006 3:59:10 PM
Location: Breda

Post by Koen NL »

Bij de laatste keer tanken kwam ik uit op 1 op 12/13 ongeveer. Is toch al een stuk beter dan 1 op 10/11(dankzij het reinigen van de injectie door Duff en de injectiereiniger die ik er doorheen heb gegooid :))
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Koen NL wrote:Bij de laatste keer tanken kwam ik uit op 1 op 12/13 ongeveer. Is toch al een stuk beter dan 1 op 10/11(dankzij het reinigen van de injectie door Duff en de injectiereiniger die ik er doorheen heb gegooid :))

...en je hebt een 1.1 injectie? Dat moet echt nog v??l zuiniger kunnen!! ;)

(Niet alleen mijn huidige Volcane doet met gemak 1:18, maar ook mijn vorige Volcane had er weinig moeite mee om minstens de 1:17 te halen!
En zoals je weet zijn Volcane's ook gewoon voorzien van 1.1 injectie blokjes!)

Met een beetje geluk is vanmiddag de diesel gereed en kan ik gaan proberen die naar de 1:24 te krijgen. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply