Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply

"Mijn AX loopt gemiddeld 1 op..."

<=8
11
5%
9 - 10
18
8%
11 - 12
33
15%
13 - 14
48
21%
15 - 16
51
22%
17 - 18
41
18%
19 - 20
12
5%
>=21
13
6%
 
Total votes: 227

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Wow glennie, die waarde haal ik dus echt niet met de 1.0!
1 op 13 is al heeeel positief, als ie dat haalt...

wel handig zon schematje, ik heb ook altijd alles opgeschreven, ook eens verwerken :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

1:15,5 met me GTI :)

zo, en nu jullie weer (ok, hele tank niet boven de 3000rpm... maar toch :D)
Image

thijssie
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: TueMay01, 2007 8:37:35 PM

Zal eens kijken

Post by thijssie »

IK heb mijn ax pas net: zal binnenkort eens een berekening erop los laten.
Maar op het oog is m'n 1.1i spot uit '96 best zuinig!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:zo, en nu jullie weer (ok, hele tank niet boven de 3000rpm... maar toch :D)


lijkt mij dat je zuiniger uit bent als je 'm iets hoger laat komen met iets minder gas. je hebt bij 4K je max koppel nl. ofzo.

xxxxxxx
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: SatJan06, 2007 4:52:07 PM

Post by xxxxxxx »

Mij lijkt het zuiniger als je hem lager in de toeren rijdt onder een hogere last. Een motor heeft niet per definitie zijn geringste verbruik bij het toerental waar hij zijn maximum koppel levert.

Een motor heeft in het algemeen zijn laagste >>specifieke<< brandstofverbruik als je net iets onder vollast rijdt bij wat lagere toerentallen. Grof geschat en natuurlijk afhankelijk van de motor 2000 - 3000 /min. Dit is te zien in het zgn. eidiagram. Hierin is de koppelkromme/effectieve druk in de cilinder uitgezet tegen het toerental, met isolijnen van het specifieke verbruik in gram/kWh.

Als iemand een eidiagram heeft van een AX 1.1i motor (of een ander type motor), dan laat het me gerust weten. Lijkt me leuk om te hebben.

Van mij ook nog de laatste waarden van de 1.1i:
Datum Verbruik
24-1-2007 16,4
8-3-2007 15,3
9-3-2007 13,9
19-3-2007 17,2
14-4-2007 16,1
20-4-2007 14,4
24-4-2007 17,9

Dit zijn voornamelijk snelwegkilometers.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Met een 1.1tge injectie (nov '90) rij ik gemiddeld 1:15 tot 1:16, gemiddeld over circa 35000 km in 3,5 jaar. Korte ritjes, lange ritjes, alles door elkaar. Ik probeer wel om het een beetje netjes te doen, hoewel ik nog lang geen prototype 'Nieuwe Rijder' ben.

Ik tank vrijwel altijd bij dezelfde niet zo vreselijk dure pomp. Sinds een jaar of zo is het er een van Tinq, daarvoor was hetzelfde pompstation een Gulf. Gewoon Euro95.

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

De 1.4 TGS doet gemiddeld 1:14,5 en dan rijdt ik zeker niet zuinig, mag graag eens optrekken :D en dit zijn korte ritjes (8 km) met af en toe een langere rit (30km) MAAR..........laatst eens een tank wat rustiger aan gedaan en ja hoor 1:16 :D dat is leuk!!!
Wel tanken wij BP ultimate, heb ik een keer geprobeerd en bleek dat ik 100km !!!!!!! meer op een tank kan rijden, dussss, sinds dien komt er alleen maar BP ultimate in de auto's
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Michiel
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJul06, 2006 1:13:58 PM
Location: Leiden

Post by Michiel »

Bij rustig rijden (voor zover mogelijk): 1:10.5 :roll: En dat met super98 met loodvervanger... = bijna 15 euro/100km! Gelukkig rijden we weinig met dat ding.

Mijn mercedes van ruim 3300kg met een frontaal opppervlak van 2.30 bij 3.00 meter rijdt ook 1:10.5. Op diesel weliswaar. En dat met een 4 liter viercilinder. :P
Auto's: AX sport type 1b, BX 19 tzi break, Mercedes L508dg, Volkswagen Lupo 1.4 16v

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Moet je met een sport euro 98' met loodvervanger tanken? Of kun je ook gewoon euro 95' tanken? Ennuh euro 89' is toch hetzelfde als super?

sorry voor de half offtopic :roll:
AX GTI '91

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Michiel wrote:Bij rustig rijden (voor zover mogelijk): 1:10.5 :roll: En dat met super98 met loodvervanger... = bijna 15 euro/100km! Gelukkig rijden we weinig met dat ding.

Mijn mercedes van ruim 3300kg met een frontaal opppervlak van 2.30 bij 3.00 meter rijdt ook 1:10.5. Op diesel weliswaar. En dat met een 4 liter viercilinder. :P


Zou je dan niet toch eens gewoon poging doen euro 95 te tanken ;-)
Ik heb ook wel eens geprobeerd super98 te tanken (verschillende tankstations ook), maar ik betaalde veeeel meer en zuiniger werden ze echt niet, beide autos (1.0 carb en 1.4i) niet. Hangt schijnbaar toch ook wel heel erg van de auto af.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Citrosan wrote:De 1.4 TGS doet gemiddeld 1:14,5 en dan rijdt ik zeker niet zuinig, mag graag eens optrekken :D en dit zijn korte ritjes (8 km) met af en toe een langere rit (30km) MAAR..........laatst eens een tank wat rustiger aan gedaan en ja hoor 1:16 :D dat is leuk!!!
Wel tanken wij BP ultimate, heb ik een keer geprobeerd en bleek dat ik 100km !!!!!!! meer op een tank kan rijden, dussss, sinds dien komt er alleen maar BP ultimate in de auto's


En ik haal de 1:15,2 met mn 1.1 TGE..........................
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Michiel wrote:Bij rustig rijden (voor zover mogelijk): 1:10.5 :roll: En dat met super98 met loodvervanger... = bijna 15 euro/100km! Gelukkig rijden we weinig met dat ding.


ik reed eigenlijk altijd op euro 95 met m'n vroegere sportje... ding liep 1:11 in de stad, dus dat klopt wel ongeveer.
lange afstanden zelfs ooit bijna 1 op 18 gehaald, maar dat was in de veel te hete zomer en met 90-100 km/h sukkelend de Ardennen in.
en met een volle tank flink trappen weleens 205 km op de dagteller toen het lampje aan ging :roll: gemiddeld verbruik: 1:5,5-6 :lol:

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

heb nieuw record

met de grijze GT carb 537km gereden op 35 litr benz :P

hoeveel ist verbruik? kan iemand dat ff uit rekenen ben geen reken wonder :oops:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

tank_driver wrote:heb nieuw record

met de grijze GT carb 537km gereden op 35 litr benz :P

hoeveel ist verbruik? kan iemand dat ff uit rekenen ben geen reken wonder :oops:


537 / 35 = 15,3 :wink:


Dus 1 op 15,3 heb je gereden. Lijkt me niet slecht voor een carb.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Oh ja. Bij de huidige brandstofprijzen ligt het gemiddeld omslagpunt van AX GT op benzine naar AX 1.5D op 5650 km.
Hierbij heb ik gerekend met zowel een laag brandstofverbruik als hoog voor beide auto's.

T.o.v. van de iets zuinigere (maar in de praktijk tragere) AX 1.1i komt het omslagpunt op 7400 km.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

kevin.broke wrote:Oh ja. Bij de huidige brandstofprijzen ligt het gemiddeld omslagpunt van AX GT op benzine naar AX 1.5D op 5650 km.
Hierbij heb ik gerekend met zowel een laag brandstofverbruik als hoog voor beide auto's.

T.o.v. van de iets zuinigere (maar in de praktijk tragere) AX 1.1i komt het omslagpunt op 7400 km.



Zit daar de hogere wegenbelasting van Diesel tov. Benzine al in?


Zijn overigens sowieso niet veel kms per jaar die je ervoor moet rijden om goedkoper uit te zijn :o

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

wegenbelasting meegerekend. verzekering via ccnl bij 24+.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

met alle zooi die vervanderd is maar eens gekeken en op een verassend getal uitgekomen:

Image

snelle auto's hoeven niet altijd te zuipen :wink: :lol:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

de laatste tijd (Co wat beter afgesteld) doet mijn Pinootje (1987 AX1.0E) ongeveer 1op 13/14..
Snieslecht voor een carb-karretje.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Nou, ik heb weer zuinig gereden.. 1:12 met m'n GTI, dankzij de vage ECU zonder toerenbegrenzer die bij de 1.6 van sander zat.
Met die vorige vage ECU deed ik 1:11 :P

PS: eeh... niet echt een slome rijstijl :)
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply