CX gekocht!! (ax blijft ook :))

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Kakelbont wrote:
Pixels66 wrote:staat er trouwens op je kentekenpapieren dat het een TRE is? Naar mijn weten is TRE pas gekomen bij het nieuwe model vanaf '86...

groetjes Sander



Jep d'r staat echt 2.0 TRE. D'r licht dan ook de douvrin motor in en niet meer de Citroën motor. Misschien dat toen al overgeschakeld is van de benaming cx2000 naar 2.0tre is?


In Frankrijk was de TRE aanduiding er al veel eerder.
Oorspronkelijk was er de 2000 Super en Confort en Pallas, met de invoering van de Renault motor (79/80) werden dit de R?flex en de Athena (de Reflex is basis, Athena iets luxer) en vanaf modeljaar '83 (dus eigenlijk '84) werden dat de CX 20, 20 TRE ?n de CX 20 Pallas.
Dus 1 ding is wel vreemd.... een TRE kan in principe niet ook een Pallas zijn.
Men heeft altijd geworsteld met de vraag of je de 2-liter nu wel of niet echt luxe moest maken omdat men bang was dat dit te ernsig ten koste zou gaan van de 2400IE en later de 2500's al dan niet in GTi uitvoering.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

ja of dat een van de vorige eigenaren het blok heeft gewisseld en dit op het kenteken heeft laten zetten...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Nou dan snap ik niet hoe het zit :lol:

D'r staat 'pallas' op de kofferbak, op het stuur, er zit een pallas interieur in (grijs stoffen, en grijze deurpanelen met de glimmende roostertjes voor de speakers). Verder klopt de uitrusting precies met die van een pallas. Maar d'r staat toch echt 2.0 TRE opt kenteken :D

Ik gok dat de garage die hem in 99 geimporteerd heeft (uit belgie dacht de vorige eigenaar) deze wagen als 'TRE' heeft doorgegeven aan de rdw (vanwege de uitrusting?).
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het "Pallas" slaat alleen maar op het uitrustingsniveau in Nederland.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat diegene die hem importeerde eigenlijk terecht heeft geredeneerd dat het een TRE in Pallas uitvoering was.
Het is een beetje geneuzel, de Athena was tenslotte de opvolger van de 2000 Pallas en Super ineen, en werd later weer de TRE... en toen er toch wedereom een Pallas kwam... moeilijk moelijk...
Maar het zou dus kunnen zijn dat de importeerder vond dat hij moest kiezen tussen TE en TRE, en koos derhalve het hoogste.


Je hebt dus een Pallas, maar dan eentje uit Belgi?.
Hoe dan ook, het rijdt heerlijk.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

pcrodent wrote::shock: en dat voor 1500 euro! Gefeliciteerd met de aanwinst!


Idd, die pallasjes zijn toch flink knaken waard? Tenminste zoiets heb ik mijn pa wel eens horen roepen...
Freude am Fahren.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

arnie wrote:
pcrodent wrote::shock: en dat voor 1500 euro! Gefeliciteerd met de aanwinst!


Idd, die pallasjes zijn toch flink knaken waard? Tenminste zoiets heb ik mijn pa wel eens horen roepen...


Een 2 liter Pallas is een 2-liter, daar begint het mee...
En als je nu een werkelijk als nieuwe CX Athena gaat kopen uit 1980-81, dus net belastingvrij, bij de reguliere CX-handel/zelfbenoemde Citro?n-specialist dan kun je evt. meedingen naar de categorie hoofdPRIJZEN.
D.w.z. dan moet je aan maximale prijzen van ca. ?6000 denken voor een vers uit zuid-frankrijk ge?mporteerd exemplaar met minder dan 100.000 kilometer deuk/kras/roest-vrij en perfect interieur met onderhoudshistorie, de afdeling "net ingereden" zeg maar.
Anders is een 2-liter, Pallas of geen Pallas, gewoon een instapmodelletje waar nog steeds relatief weinig animo voor is en waarvan de prijzen nogal uiteenlopen, het is wat de gek ervoor geeft.
Denk aan 1500 voor een heel redelijk exemplaar van een particulier die er gewoon met relatieve haast vanaf wil/moet, tot een even redelijk exemplaar bij een "specialist" voor 3000/3500.

Als ik eventuele CX-dromers een tip mag geven... doe als Kakelbont...
koop gewoon zo'n ding!
Zoek een 2-liter van een priv? persoon, sleutel er eventueel rustig 2 jaar aan, maak het mooier, spaar voor een Dinitrol-behandeling en een gastank (?1200 en klaar), zet het ondertussen nog 2 jaar ergens in een stalling en dan heb je straks een klassieker voor erg weinig en lach je je helemaal suf om het klootjesvolk met pijn in de rug van de duitse stoelen om je heen in de file.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Als ik mijn vader als oud citro?n-monteur mag citeren? Op gas moet je koken en niet rijden, zeker niet met een oude Citroën. Hij kent vrijwel geen positieve verhalen daarover.
Freude am Fahren.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

arnie wrote:Als ik mijn vader als oud citro?n-monteur mag citeren? Op gas moet je koken en niet rijden, zeker niet met een oude Citroën. Hij kent vrijwel geen positieve verhalen daarover.


jep is bij ons ons op de garage ook taboe...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Gek is dat dat er zulke tegenstrijdige verhalen over rond gaan. Sommige zijn er falikant op tegen.
Ik sprak laatst monteur van ton v soest (citroen specialist in bosschenhoofd) over het al dan niet gelood/ongelood tanken. Hei zei juist weer 'deze motoren reden ook prima op gas' dus ongelood moet geen probleem zijn. :dontknow:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Het is gewoon algemeen bekend dat de cilinderkop op gas vele malen warmer wordt dan normaal.

Maar aan de andere kant komt er ook geen roet vrij bij de verbranding van gas, waardoor je motorolie altijd mooi helder en schoon blijft. Dat verklaard ook waarom auto's op gas vaak zulke hoge kilometerstanden halen.
Freude am Fahren.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Je zult mij absoluut niet horen zeggen dat LPG een zegening is...
sterker, een Xantia 1.8 16v heeft bijna gegarandeerd rond de 200.000 een nieuwe cilinderkop nodig en zo zijn er velen.

Hier gaat het echter over een hele ouderwetse 2.0 liter achtklepper met carburateur die heel goed op gas kan rijden.
Ik neem ook niet aan dat deze CX nog 40.000 km per jaar gaat doen, dus dat is het punt niet... en er kan gewoon euro95 in... en als je er nu gewoon af en toe even mee op benzine rijd voor een beetje smering is er in principe niets aan de hand.
Overigens, ook Renard heeft een schijthekel aan gas... een auto met LPG ruilen ze ook niet in, die verkoop je maar priv?.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply