Importeren van een auto uit het buitenland

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Importeren van een auto uit het buitenland

Post by kevin.broke »

Nou, nu wordt het pas echt spannend!

Mijn AX SPORT moet geimporteerd worden uit Belgie. Aangezien het de eerste keer wordt dat ik een auto uit het buitenland ook daadwerkelijk op kenteken moet gaan zetten heb ik er nog een zware dobber aan. We beginnen eens met de kosten (incl BTW):

Resterende BPM over 10.537 euro - 181 euro
RDW keuringskosten motorvoertuig licht (incl. APK) - 132 euro
Tenaamstelling - 10,20 euro
Verwijderingsbijdrage - 45,00 euro
Kentekenplaten - 26,77 euro

Totaal tot nu toe: 394,97 euro

Dat moet ik dus sowieso betalen. Dan zit ik met de Belgische papierenwinkel en het transport. Ik ga er vanuit dat ze compleet zijn, volgens de dame van de RDW (ze wist het niet zeker :? lekker handig!) moet ik hebben:
- Een Belgisch exportkenteken als de auto daar nog gekeurd is en ik wil rijden
- Een Belgisch bewijs van inschrijving
- Een Belgisch proces verbaal van goedkeuring

Dan moet ik als de auto hier is eerst de BPM betalen en daarna mag ik een kenteken aanvragen. Ze kon me niet vertellen of ik de auto zodra die BPM betaald is ook mag schorsen:

Eigenlijk wil ik de auto nog niet op de weg hebben, maar wel alvast een cijfer/lettercombinatie voor mezelf te hebben die ik in de ruiten kan graveren en erop kan schroeven (in de vorm van kentekenplaten). Dit met het oog op diefstal en dus de extra mogelijkheid om de auto te herkennen. En mocht ik dan stiekem een klein rondje willen testrijden, dan val ik tenminste niet zo op :twisted: Trouwens HEEL jammer dat we al bij SV zijn, anders had ik echt m'n best gedaan om een kenteken als "08-SP-RT" voor mezelf te registreren ;)

Maar goed... iemand nog tips? trucs? vergeet ik dingen? Kan ik juist dingen weglaten? Betaal ik teveel? Of te weinig?

Ik hoor 't graag.. en als iemand het zelf wil doen en vragen heeft kunnen die hier natuurlijk ook gepost worden!!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

De meeste kosten heb je, alleen moet de auto ook nog gewogen worden, kost 17 euro maar ik weet niet of je die in je 132 euro hebt opgenomen...

denk er wel ff aan om de km teller te vervangen voor t invoeren en zorgen dat er geen belgische keuringspapieren zijn, kan je namelijk t klokje terugdraaien naar een leuke km stand :)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hmm... is idd een mogelijkheid maar ik laat die 183.000 km toch maar mooi staan. Is de auto ook goed na te zoeken enz... Ik ben nl. pas de 3e eigenaar van de Sport, beide vorige eigenaren zijn dus gewoon bekend en da's wel rlxd.

Kon jij trouwens nog aan groene platen komen?? Desnoods rijd je mee :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik begrijp laatst dat je een aardig goede relatie hebt met een sloperij bij je in de buurt, die hebben ook altijd groene platen, misschien dat je die een dag kan lenen. Peter heeft ook die blauwe ax geimporteerd uit belgie, misschien kan je hem ff een pb sturen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Browny wrote:Ik begrijp laatst dat je een aardig goede relatie hebt met een sloperij bij je in de buurt, die hebben ook altijd groene platen, misschien dat je die een dag kan lenen. Peter heeft ook die blauwe AX geimporteerd uit belgie, misschien kan je hem ff een pb sturen.



die heeft het niet met groene platen gedaan. + hoefde geen bpm te betalen het was nl. oorspronkelijk al een nederlandse voiture.


volgens mij wil je iets wat niet kan.

gelijk een kenteken maar nog geen apk gebeuren.
Volgens mij worden platen alleen verstrekt mits rdw/apk goedgekeurd
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Joost wrote:Volgens mij worden platen alleen verstrekt mits rdw goedgekeurd


Dat klopt idd wel, vriend van me heeft geinformeerd voor zijn ibiza uit 2005 uit frankrijk, omdat hij ook is verhuist naar NL is het bijna gratis (geen BPM) maar moet ie ook ff langskomen voor een rdw-keuring voordat ie op NL kenteken mag. Ze zullen wel alleen de papierwinkel checken bij hem neem ik aan, die auto is nog geen jaar oud.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Idd de auto moet keuring hebben anders geen platen :)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

AX_Powah wrote:Idd de auto moet keuring hebben anders geen platen :)


Hmm, da's jammer.. prijzige aangelegenheid, komt me nu eigenlijk ff niet uit. Krijg je al wel een kenteken toegewezen zonder keuring? Of dat ook nog niet? >> Dan zou ik 'm nog altijd kunnen laten graveren...

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Krijg je al wel een kenteken toegewezen zonder keuring?


Nope, je krijgt eerst rdw (die kijken of je auto "wegwaardig is) en dan krijg je kentekenpapieren. Met die papieren kun je vervolgens platen laten maken...

Hmm, da's jammer.. prijzige aangelegenheid, komt me nu eigenlijk ff niet uit.

Had je van te voren kunnen weten, invoeren kost minimaal 500 euro + dan t oplappen vd sport... gonna be a expensive collecters item I guess
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hmm, dat valt wel mee denk ik. denk wel dat ik 't dan meteen ga doen >> enige wat er echt mis mee is is een rammel in het onderstel, rechtsvoor.

denk dus fuseekogels of misschien draagarmbusje gaar. Draagarmbusjes heb ik nog liggen, dus ik moet zorgen voor een goeie type1 draagarm met een goeie fuseekogel, die ff monteren...

...en dan hopen dat het CO-percentage in orde is :D

De banden zijn nog in orde en al, en hij loopt verder prima. Misschien ga ik er gewoon wel eerst ff mee rondrijden...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Net met het keuringstation gebeld. Mijn bovenstaande berekening klopt inderdaad, en de persoon die ik aan de telefoon had kende het type auto! Noemde het meteen een "kleine witte gifkikker" :lol:

Heb het hele verhaal gewoon uitgelegd, hij gaf aan dat de kans er nog weleens in kon zitten dat mijn auto in Nederland op kenteken gekomen is en direct daarna de grens over getrokken naar Belgie. Hij wist nl. dat dit een aantal keer gebeurd is met Sportjes in het Zuiden van het land... Dan zou ik me dus de BPM uitsparen, scheelt een hoop geld :D

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

duimen dus, maar daar kan alleen de rdw achter komen zeker?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dan krijg je ook het oude kenteken terug met een 1tje of .......
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Browny wrote:duimen dus, maar daar kan alleen de rdw achter komen zeker?


Jep, en ik heb de papieren thuis laten liggen. Morgenvroeg meenemen en dan ff bellen dus... als ik 't chassisnr. doorgeef weten ze het zo :)

Dan krijg ik idd het oorspronkelijke kenteken terug trouwens, net zoals Peter heeft (YD-56-BB).

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Als je kunt zeggen dat het een originele nederlandse sport is is hij nog meer waard ook :wink:

Zo'n nieuw kenteken zou ook niet staan...
Freude am Fahren.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Idd als je t originele nl kenteken erop krijgt, dan heb jij je kosten die je gemaakt hebt bij verkoop zonder m op t eknappen al dik uitgehaald denk ik. Ik weet in dat geval ook wel een koper! (voor t geval je t niet meer ziet zitten whahaha)
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hmm, mijn Sportje is nieuw binnengekomen bij een Belgische dealer, helaas nog nooit in NL geregistreerd.

Wordt dus toch die 181 euro betalen helaas. En een 01-SZ-BB of 01-TB-BB kenteken.

Post Reply