Importeren van een auto uit het buitenland
Moderator: webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Importeren van een auto uit het buitenland
Nou, nu wordt het pas echt spannend!
Mijn AX SPORT moet geimporteerd worden uit Belgie. Aangezien het de eerste keer wordt dat ik een auto uit het buitenland ook daadwerkelijk op kenteken moet gaan zetten heb ik er nog een zware dobber aan. We beginnen eens met de kosten (incl BTW):
Resterende BPM over 10.537 euro - 181 euro
RDW keuringskosten motorvoertuig licht (incl. APK) - 132 euro
Tenaamstelling - 10,20 euro
Verwijderingsbijdrage - 45,00 euro
Kentekenplaten - 26,77 euro
Totaal tot nu toe: 394,97 euro
Dat moet ik dus sowieso betalen. Dan zit ik met de Belgische papierenwinkel en het transport. Ik ga er vanuit dat ze compleet zijn, volgens de dame van de RDW (ze wist het niet zeker lekker handig!) moet ik hebben:
- Een Belgisch exportkenteken als de auto daar nog gekeurd is en ik wil rijden
- Een Belgisch bewijs van inschrijving
- Een Belgisch proces verbaal van goedkeuring
Dan moet ik als de auto hier is eerst de BPM betalen en daarna mag ik een kenteken aanvragen. Ze kon me niet vertellen of ik de auto zodra die BPM betaald is ook mag schorsen:
Eigenlijk wil ik de auto nog niet op de weg hebben, maar wel alvast een cijfer/lettercombinatie voor mezelf te hebben die ik in de ruiten kan graveren en erop kan schroeven (in de vorm van kentekenplaten). Dit met het oog op diefstal en dus de extra mogelijkheid om de auto te herkennen. En mocht ik dan stiekem een klein rondje willen testrijden, dan val ik tenminste niet zo op Trouwens HEEL jammer dat we al bij SV zijn, anders had ik echt m'n best gedaan om een kenteken als "08-SP-RT" voor mezelf te registreren
Maar goed... iemand nog tips? trucs? vergeet ik dingen? Kan ik juist dingen weglaten? Betaal ik teveel? Of te weinig?
Ik hoor 't graag.. en als iemand het zelf wil doen en vragen heeft kunnen die hier natuurlijk ook gepost worden!!
Mijn AX SPORT moet geimporteerd worden uit Belgie. Aangezien het de eerste keer wordt dat ik een auto uit het buitenland ook daadwerkelijk op kenteken moet gaan zetten heb ik er nog een zware dobber aan. We beginnen eens met de kosten (incl BTW):
Resterende BPM over 10.537 euro - 181 euro
RDW keuringskosten motorvoertuig licht (incl. APK) - 132 euro
Tenaamstelling - 10,20 euro
Verwijderingsbijdrage - 45,00 euro
Kentekenplaten - 26,77 euro
Totaal tot nu toe: 394,97 euro
Dat moet ik dus sowieso betalen. Dan zit ik met de Belgische papierenwinkel en het transport. Ik ga er vanuit dat ze compleet zijn, volgens de dame van de RDW (ze wist het niet zeker lekker handig!) moet ik hebben:
- Een Belgisch exportkenteken als de auto daar nog gekeurd is en ik wil rijden
- Een Belgisch bewijs van inschrijving
- Een Belgisch proces verbaal van goedkeuring
Dan moet ik als de auto hier is eerst de BPM betalen en daarna mag ik een kenteken aanvragen. Ze kon me niet vertellen of ik de auto zodra die BPM betaald is ook mag schorsen:
Eigenlijk wil ik de auto nog niet op de weg hebben, maar wel alvast een cijfer/lettercombinatie voor mezelf te hebben die ik in de ruiten kan graveren en erop kan schroeven (in de vorm van kentekenplaten). Dit met het oog op diefstal en dus de extra mogelijkheid om de auto te herkennen. En mocht ik dan stiekem een klein rondje willen testrijden, dan val ik tenminste niet zo op Trouwens HEEL jammer dat we al bij SV zijn, anders had ik echt m'n best gedaan om een kenteken als "08-SP-RT" voor mezelf te registreren
Maar goed... iemand nog tips? trucs? vergeet ik dingen? Kan ik juist dingen weglaten? Betaal ik teveel? Of te weinig?
Ik hoor 't graag.. en als iemand het zelf wil doen en vragen heeft kunnen die hier natuurlijk ook gepost worden!!
De meeste kosten heb je, alleen moet de auto ook nog gewogen worden, kost 17 euro maar ik weet niet of je die in je 132 euro hebt opgenomen...
denk er wel ff aan om de km teller te vervangen voor t invoeren en zorgen dat er geen belgische keuringspapieren zijn, kan je namelijk t klokje terugdraaien naar een leuke km stand
denk er wel ff aan om de km teller te vervangen voor t invoeren en zorgen dat er geen belgische keuringspapieren zijn, kan je namelijk t klokje terugdraaien naar een leuke km stand
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Browny wrote:Ik begrijp laatst dat je een aardig goede relatie hebt met een sloperij bij je in de buurt, die hebben ook altijd groene platen, misschien dat je die een dag kan lenen. Peter heeft ook die blauwe AX geimporteerd uit belgie, misschien kan je hem ff een pb sturen.
die heeft het niet met groene platen gedaan. + hoefde geen bpm te betalen het was nl. oorspronkelijk al een nederlandse voiture.
volgens mij wil je iets wat niet kan.
gelijk een kenteken maar nog geen apk gebeuren.
Volgens mij worden platen alleen verstrekt mits rdw/apk goedgekeurd
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Joost wrote:Volgens mij worden platen alleen verstrekt mits rdw goedgekeurd
Dat klopt idd wel, vriend van me heeft geinformeerd voor zijn ibiza uit 2005 uit frankrijk, omdat hij ook is verhuist naar NL is het bijna gratis (geen BPM) maar moet ie ook ff langskomen voor een rdw-keuring voordat ie op NL kenteken mag. Ze zullen wel alleen de papierwinkel checken bij hem neem ik aan, die auto is nog geen jaar oud.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Krijg je al wel een kenteken toegewezen zonder keuring?
Nope, je krijgt eerst rdw (die kijken of je auto "wegwaardig is) en dan krijg je kentekenpapieren. Met die papieren kun je vervolgens platen laten maken...
Hmm, da's jammer.. prijzige aangelegenheid, komt me nu eigenlijk ff niet uit.
Had je van te voren kunnen weten, invoeren kost minimaal 500 euro + dan t oplappen vd sport... gonna be a expensive collecters item I guess
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
hmm, dat valt wel mee denk ik. denk wel dat ik 't dan meteen ga doen >> enige wat er echt mis mee is is een rammel in het onderstel, rechtsvoor.
denk dus fuseekogels of misschien draagarmbusje gaar. Draagarmbusjes heb ik nog liggen, dus ik moet zorgen voor een goeie type1 draagarm met een goeie fuseekogel, die ff monteren...
...en dan hopen dat het CO-percentage in orde is
De banden zijn nog in orde en al, en hij loopt verder prima. Misschien ga ik er gewoon wel eerst ff mee rondrijden...
denk dus fuseekogels of misschien draagarmbusje gaar. Draagarmbusjes heb ik nog liggen, dus ik moet zorgen voor een goeie type1 draagarm met een goeie fuseekogel, die ff monteren...
...en dan hopen dat het CO-percentage in orde is
De banden zijn nog in orde en al, en hij loopt verder prima. Misschien ga ik er gewoon wel eerst ff mee rondrijden...
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Net met het keuringstation gebeld. Mijn bovenstaande berekening klopt inderdaad, en de persoon die ik aan de telefoon had kende het type auto! Noemde het meteen een "kleine witte gifkikker"
Heb het hele verhaal gewoon uitgelegd, hij gaf aan dat de kans er nog weleens in kon zitten dat mijn auto in Nederland op kenteken gekomen is en direct daarna de grens over getrokken naar Belgie. Hij wist nl. dat dit een aantal keer gebeurd is met Sportjes in het Zuiden van het land... Dan zou ik me dus de BPM uitsparen, scheelt een hoop geld
Heb het hele verhaal gewoon uitgelegd, hij gaf aan dat de kans er nog weleens in kon zitten dat mijn auto in Nederland op kenteken gekomen is en direct daarna de grens over getrokken naar Belgie. Hij wist nl. dat dit een aantal keer gebeurd is met Sportjes in het Zuiden van het land... Dan zou ik me dus de BPM uitsparen, scheelt een hoop geld
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Browny wrote:duimen dus, maar daar kan alleen de rdw achter komen zeker?
Jep, en ik heb de papieren thuis laten liggen. Morgenvroeg meenemen en dan ff bellen dus... als ik 't chassisnr. doorgeef weten ze het zo
Dan krijg ik idd het oorspronkelijke kenteken terug trouwens, net zoals Peter heeft (YD-56-BB).
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM