GT specificaties

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

GT specificaties

Post by Handjes »

Waarin verschilt een GT '88/89 (carbu) specifiek van andere AX-versies? Mijn vraagbaak beschrijft de GT namelijk niet.
Naast de uiterlijke kenmerken (hebben ze standaard een spoiler boven achterruit trouwens?), ben ik vooral benieuwd naar (luxe in) interieur (elektr. ramen, GT-stuur, toerenteller, etc.). En waarin zit het pk-verschil met de gewone 1.4 versie? Ik zie dat compressie hoger is (alleen andere zuigers of ook andere nokkenas?). Ik neem aan ook andere carburateur? Moet ie trouwens op 98?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

HAHAHAHa oke nu zal ik antwoord geven :) :)

Het Motorische deel is vrij simpel. Een GT heeft 85 pk een GTi 75. Een gewone 1.4i heeft ook 75 pk maar heeft een iets minder sportiefe koppel toerenkromme volgens mij. het verschil tussen een GT motor en een GTi behalve het injectiesysteem moet je volgens mij zoeken in het missen van een cat een iets hogere compressie en ik heb me in laten fluisteren dat de kop ook iets anders is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Sander wrote:Het Motorische deel is vrij simpel. Een GT heeft 85 pk een GTi 75. Een gewone 1.4i heeft ook 75 pk maar heeft een iets minder sportiefe koppel toerenkromme volgens mij. het verschil tussen een GT motor en een GTi behalve het injectiesysteem moet je volgens mij zoeken in het missen van een cat een iets hogere compressie en ik heb me in laten fluisteren dat de kop ook iets anders is.

Ja, dat wist ik dus allemaal al ;) De vraag is dus waardoor deze verschillende allemaal komen.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

hahahah :lol:

Post je het eindelijk in de goede section.. Komt Sander met een antwoord aanzetten die je al weer :lol:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nou door de kop, het injectiesysteem en het ontbreken van een cat dus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Sander wrote:Nou door de kop, het injectiesysteem en het ontbreken van een cat dus.

ik bedoel dus GT zonder injectiesysteem... Ok, ik ga zelf het antwoord geven wat het motorische gedeelte betreft.
De 1.4GT heeft de TU3S(port) motor, ook wel type K2A/B, daar waar de normale 1.4TRS de TU3A/B/C/etc (type K1A/B/F/G/etc) heeft. Het verschil zit hem hierin:
- daar waar de normale TU3's een enkelkamer Solex of Weber hebben, heeft de TU3S een dubbelkamer Solex.
- inlaatspruitstuk is anders (hoort bij carbu).
- andere nokkenas.
- kortere versnellingsbak (2CA08 ipv 2CA04). Met 115 km/h draait deze bak 3990 toeren, daar waar de normale bak 3100 toeren maakt.

Ok, welke luxe heeft een GT carbu standaard?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ik geloof dat ik een standaard AX GT 85pk en uit 1987!!!

Geen cv en elektrische ramen wel een toerenteller en GT-stuur. Ik heb ook geen spoilertje boven mijn achterruit! (was het maar zo'n feest) Interieur stelt geen fuck voor, er zitten kuipstoelen in en een rammelend dashboard met een leuke rode streep. En een leren sport versnellingspookje. Maar goed mijn AXie is lichter en sneller als de Injectie varianten. Mijne weegt op kentekenbewijs 709kg en heeft 85 pktjes. Er staat trouwens op het kentekenbewijs AX GT S6 wat heeft dat S6 te betekenen?

Mzzls AX GT Arnie

(p.s. oh ja ik zou bijna me lichtmetalen wieltjes vergeten :twisted: )

Image
Image
Freude am Fahren.

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

bon, het verschil tussen een 1.4 GT carb en pakweg een 1.4 trs is het volgende...

motorish:
- de weber carburator werd vervangen door en solex z2 registercarburator.
- het inlaatspruitstuk is groter en voorzien van een egel.
- de cylinderkop heeft grotere inlaatpoorten grotere kleppen straffere veren en een nokkenas met een iets grotere overlapping.
- de versnellingsbak heeft een kortere verhouding in alle vooruitversnellingen.
- de steekassen zijn zwaarder uitgevoerd.
- de uitlaat heeft een tussendemper en een grotere diameter.
onderstel:

- de stabilisatorstang is dikker
- de remschijven hebben een grotere diameter en de remklauw heeft een grotere zuiger
- de demping is harder afgesteld
- de 155/70r13 banden zijn vervangen door 155/55r14 banden (nadien vaak vervangen door 165/55r14)
- de veren voor en achter zijn aangepast.

carosserie :

- andere bumper vooraan (met mistlichten)
- opzij uitgebouwd met wielkastverbreders (ronde wielkasten achteraan) en zijschorten
- soms is de GT uitgerust met een raamspoiler
- de zijramen zijn mat zwart omrand (coup? look)
- de typeaanduiting is verhuist naar een gekaderde kunstofrand onderaan de kofferklep

interieur :

- kuipstoelen in fluweel
- herwerkt klokkenwerk met grotere toerenteller en ander lettertype
- typische zwarte vloerbekleding met 2 dikke rode strepen
- antraciet gekleurd dashboard met rode randen
- 3 spaakstuur
- sportief ogende versnellingspook.


ik ben waarschijnlijk het een en het ander vergeten maar ja, je hebt toch al een idee.

O ja, het betreft een standaard GT, bepaalde speciale uitvoeringen verschillen qua uiterlijk en uitrusting.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Roger
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedOct08, 2003 9:14:36 AM
Location: Den Burg/Texel

Post by Roger »

Een GT Volcane heeft toch leren bekleding? Lijkt me helemaal een feest 8) 8)
Best gaan denk;-)

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

Een GT Volcane heeft toch leren bekleding? Lijkt me helemaal een feest


is het inderdaad :D , lekker veel extra's en een zwart met zilver interieur.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Roger
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: WedOct08, 2003 9:14:36 AM
Location: Den Burg/Texel

Post by Roger »

Wat zou t kosten om m'n stoelen met leer te laten bekleden? :lol:
Best gaan denk;-)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Dan kun je nog betere dure sport-kuipstoelen nemen :lol:

RammsteinAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJun22, 2003 7:58:43 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by RammsteinAX »

manuarmata wrote:
Een GT Volcane heeft toch leren bekleding? Lijkt me helemaal een feest


is het inderdaad :D , lekker veel extra's en een zwart met zilver interieur.



euhh....
een AX GT bestaat....
een AX Volcane bestaat
een AX GT Volcane niet mensen..
de Volcane is niet altijd uitgerust met leren bekleding...heb er zat gezien zonder.

AX GT is een 1400 motor een Volcane heeft een 1100 motor.


even om de vraag tebeantwoorden wat S6 nou betekent...
dat betekend dat je 95/98 tankt...dit staat ook op sommige motoren van een 2CV...dit betekend dat deze dus geen Super hoeft te tanken.


AX RAMMSTEIN
Gas op de zuiger!!!!!!!!!!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Vond het al zo raar.. Een GT Volcane...

Maar goed, ik heb dus een Volcane zonder leren bekleding.. Is een volcane dan een nieuwer broertje van de GT? Of is het gewoon een compleet andere uitvoering? Want ik zie het verschil soms alleen aan de achterklep.. Als ze andere velgen eronder hebben dan :?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

AX GT Volcane bestaat 100% zeker maar niet in NL officieel Manu heeft er 1 bijv. in belgi? rijden er genoeg rond
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ah.. dan is mijn opmerking direct: Bestaat er dan een Nederlandse Volcane met leren bekleding?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ja de AX GT chic andere benaming
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

RammsteinAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJun22, 2003 7:58:43 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by RammsteinAX »

de volcane is een 1100 motor....ALTIJD!

AX RAMMSTEIN
Gas op de zuiger!!!!!!!!!!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

In Belgi? niet hoor Rammstein, daar ben ik ook heel zkr van! In belgi? rijden zat volcane's met een GT-blok rond
Freude am Fahren.

RammsteinAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJun22, 2003 7:58:43 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by RammsteinAX »

heb je daar en fototje van? ben benieuwd!

oja handjes als dat jouw AX is op de foto....dan moet ik je teleur stellen...dat zijn geen lichtmetalen wielen


AX RAMMSTEIN
Gas op de zuiger!!!!!!!!!!

Post Reply