ax kopen?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Post Reply
first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

ax kopen?

Post by first »

Hallo,

Ik val gelijk met de deur in huis. Ik heb 2 weken geleden een peugeot 205 gekocht die in eens erg veel grote problemen krijgt. Nou heeft de dealer ook nog een citroen ax 1.1I TGE staan. Leuke auto om te zien, zowel van binnen als buiten in orde. bouwjaar is 1992, km teller staat op 157.000 en hij heeft 4 versnellingen. Wat vinden jullie hiervan? Voor 250 euro extra krijgt hij apk en wordt nagekeken.

Ik heb de auto elke dag op de snelweg nodig. Normaal gesproken rijd ik geen 120 want dan gaat elke auto meer drinken. Maar is 4 versnellingen niet wat weinig op de snelweg? Gaat hij dan niet meer toeren maken en overmatig benzine drinken? De dealer zegt van niet.

Ik heb erg veel pech gehad met twee vorige auto's, dus nog een keer pech heb ik geen zin, maar ik kan me ook geen duurdere auto permitteren daar ik het geld niet heb.

Zou deze ax een goede aankoop kunnen zijn en hoe zit het met de 4 versnellingen?

groetjes,
citroen first

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

toepasselijke naam!!

laatste versnellingen van een 4bak en 1.1-5bak zijn vrijwel gelijk..

dus het aantal toeren is in beide gevallen ongeveer gelijk, bijna 4000rpm overigens hetzelfde als wat je peugeot zal draaien, aangezien die ongveer dezelfde versnellingsbak heeft.
Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Maar de 205 heeft een 5-bak. Maakt dat geen verschil dan in benzineverbruik?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

first wrote:Maar de 205 heeft een 5-bak. Maakt dat geen verschil dan in benzineverbruik?


bij constante snelheid 'niet'

dat wil zeggen, de overbrenging van de 4e versnelling vd 4-bak is hetzelfde als de 5e versnelling vd 5-bak.
het toerental bij 120 zal dus nagenoeg hetzelfde zijn, in dat geval is het verbruik ook hetzelfde.

echter, je hebt minder versnellingen, dus zal langer door moeten trekken en vaak wat meer gas moeten geven.

echter, een AX1.1 moet met gemak 1:17 kunnen halen en bij zeer zuinig rijden schijnt 1:19 ook mogelijk te zijn. (ook met 4bak)

de ax is een stuk lichter dan de 205 en gestroomlijnder, waardoor het verbruik ook minder is!
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik rij al bijna twee jaar rond de 1:18 in mijn 1.1 met 4bak :D
Voornamelijk snelweg, beetje tussen de 100 en 130.
Motor maakt wel veel lawaai vanaf de 120 km/u, dus met een gezellig ouwehoerende vriendin rij ik niet zo hard.
Scheuren en ouwehoeren gaat toch niet samen ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Wat moet die ax kosten? Kunnen we een beetje zeggen of je afgezet wordt.

Ik heb zelf ook een 4-bak 1.1 gehad (oudere versie met carburateur) en vond dat zeker zo goed rijden als m'n huidige 5 bak. Je kan enorm lang doortrekken in z'n 3e versnelling :twisted:
Maar bij normaal gebruik is het ook nog wel zuinig hoor. Ik haalde de 1:17 gemiddeld.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb ook een 4-bak, dat rijdt prima. Daarom zou ik het niet laten.

Heb je die slechte 205 bij dezelfde dealer gekocht? Dan vind ik het raar dat je nog best veel bij moet leggen. Maar het is lastig te beoordelen, ik ken beide auto's niet!

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Er moet nog 250 euro bij, de auto zelf moet 1200 opbrengen. Aan deze peugeot heeft de dealer ook nog kosten gemaakt en deze auto kostte 900.

Hij staat op de volgende website; www.automobielbedrijfvos.nl

De eerste auto in de rubriek occasions.

Kijk maar eens...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de auto staat sinds 10 mei bij die verkoper

de vermelde spoiler zit er helemaal niet op

de prijs 1200 euro is wat aan de hoge kant voor de km stand/leeftijd maar een handelaar moet ook leven.

als ik het goed begrijp betaal jij 900 met de peugeot + 250 euro dus 1150 incl nieuwe apk
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

daar komt het op neer. Verder heeft de dealer me ook nog de mazda aangeboden zonder geld toe. de mazda is ouder dan de peugeot, goedkoper en heel veel km. Verder kan ik met de 250 ook nog de panda kopen. Maar als ik af moet gaan op de foto vind ik de ax toch de meest nette auto.

Is de km stand geen probleem voor de ax?

Ik heb net op de koerslijst van de anwb gekeken. Jammer genoeg pakt die geen auto's van ouder dan 9 jaar. De richtprijzen voor een ax uit 96, 5 bak met dezelfde km stand is 1000 euro bij een bedrijf zonder garantie. De auto in kwestie is een 4-bak van 4 jaar ouder en die zit op 1200

Wat mag de ax volgens julllie kosten?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

hoelang krijg je nog garantie dan? en is dat alleen op de motor of op de hele auto?

de prijs is een gemiddelde dealer/verkoper prijs

de km stand is het probleem zeker niet!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

garantie zit er verder niet op.

Jullie vinden het dus wel een redelijke tot goede auto. Het is dus niet zo dat een ax van die leeftijd met die km stand een slechte auto zou zijn. Het hangt natuurlijk ook af van het verichte onderhoud. Maar als het onderhoud gewoon gebeurd zou het dus een goede auto kunnen zijn.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

147.000km is geen verkeerde km stand, hou wel in de gaten hoe het zit met de distributieriem, of die al is vervangen, want die zit er aan te komen, of moet net vervangen zijn.
Mocht deze nog niet vervangen zijn, probeer die er dan bij te regelen zou ik zeggen, scheelt je weer wat kosten.

Tis een standaard first zoals ik ook had, de mijne is alleen ietwat veranderd.

Elke auto kan je wat probleempjes mee verwachten, zeker een wat oudere auto van een jaar of 13-14 oud, slijtage zal je altijd houden, maar bij normaal onderhoud zal dat wel loslopen, dan maakt het verder ook niet uit wat voor auto het is.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

waar woon je ergens First?

misschien is er wel iemand bereid om mee te gaan om te kijke?
Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

De auto staat in oss, ik kom zelf uit enschede.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

first wrote:De auto staat in oss, ik kom zelf uit enschede.


crisis zeg, maarja moet zelf niets zeggen ik haal ze ook overal vandaan :lol:

als je zeker al gezeik hebt met de peug en begrijpelijk de fiat en mazda geen optie vindt zou ik voor de ax gaan.

en als je aan de testrit begint even flink door de rotonde jagen met gas bij om te kijken of je assen niet gaar zijn.

Oss is voor mij redelijk in de buurt
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Gezien het feit dat de verkopende partij geen geld terug wil doen, zal ik moeten kiezen uit de drie wagens. De ax is in dat geval in ieder geval het beste zo op het eerste oog. Nou dan gaan we maar eens testrijden.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Enschede, daar kom ik zelf dagelijks, zit dr redelijk in de buurt, jammer dat de AX zover weg staat, anders had ik zo ff een keer kunnen gaan kijken.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Check ff onder de motorkap of t blok vettig is aan de linkerkant van het blok.
Ik leefde trouwens in de overtuiging dat de typeaanduiding TGE automatisch betekende dat er een 5-bak in zat, maar blijkbaar vergis ik me daarin. Op t oog ziet t karretje er trouwens niet verkeerd uit. Toch zou ik proberen er nog wat vanaf te lullen. 250 euro rijklaarkosten vind ik persoonlijk wat veel, maar zoals hier eerder al werd geschreven, die handelaar moet ook eten. Voor de rest zou ik tijdens het testrijden in de bochten lekker gas bijgeven, ivm de aandrijfassen.
Financieel gezien is een ax een slimme zet, ze liggen bij bosjes op de sloop, dus onderdelen zijn makkelijk en relatief goedkoop te krijgen. Bij mazda's ligt dat vaak net ff wat moeilijker. Pandaatjes daarentegen, liggen er volgens mij in nog grotere getalen, dus ook daar valt wat voor te zeggen... Maar omdat je veel op de snelweg zit, zou ik idd ook voor de ax kiezen. Hopelijk is ie beter dan je 205.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Post Reply