Ik heb weleens auto's gezien met zo'n stoer spanningsmetertje in het dash, op meetings bijvoorbeeld, en in m'n voortuin, die eend Mocht ik nou een goedkope vinden voor op m'n AX, waarop sluit ik 'm dan aan? Mag dat elk draadje zijn of moet ik een speciale trekken ergens vandaan?
pcrodent wrote:Ik heb weleens auto's gezien met zo'n stoer spanningsmetertje in het dash, op meetings bijvoorbeeld, en in m'n voortuin, die eend Mocht ik nou een goedkope vinden voor op m'n AX, waarop sluit ik 'm dan aan? Mag dat elk draadje zijn of moet ik een speciale trekken ergens vandaan?
Lijkt mij dat 't niet uit maakt welk draadje je pakt, zolang er maar 12V op zit...
op alle draadjes waar 12V op staat... staat de spanning direct uit de accu. Je accu krijgt overspanning zodra je motor loopt, meestal zo'n 13.8V
Die overspanning wordt gebruikt om de accu op te laden. Die overspanning krijg je echter dus ook op al je stroomgebruikers...
Sluit om het te testen maar eens een moederbord uit je pc aan op de 12V van je radio. Werkt perfect... tot je je contactsleutel omdraait. Dan is het in 1x over met de pret
Dat van het moederbord weet ik, daarom heb ik een M1-ATX-voeding Maar goed elk draadje is dus OK... Gewoon ff checken.
Dan ga ik eens naar de sloop van de weet seats zoeken Alhoewel.... heb nog zoveel andere dingen te doen
Joost wrote:mijn idee is zo dicht mogelijk op de accu........
Is inderdaad het beste want wat wil je meten
Dat is de spanning van de accu het de spanning van de dynamo, let op als je een nieuwe draad trekt vaaf de accu naar dasboard dat je zo dicht mogelijk bij de accu een zekering plaats want mocht er iets fout gaan gaat alleen de zekering er aan en niet je hele auto.
je hoeft geen nieuwe draad te trekken, je kan gewoon die van je radio pakken, overal staat dezelfde spanning op en die voltmeter doet geen vlieg kwaad.
Multimeter vond ik wel een goed idee; MAAR daar moet een batterij in en dat vind ik een beetje zonde... En om het displaytje zit dan dat hele apparaat... Dus eerst eens uitzoeken hoe de Seat-voltmeters eruitzien. Multimetertje halen kan altijd nog
Helaas.... kom net van de sloop en geen seats met voltmeters. dat wordt verder zoeken.
WEL stond er een bordeauxrode AX met spoiler. Wilden ze 25 euro voor hebben maar als je zegt dat ik 'm voor 15 heb gekregen (is waar!) gaan ze misschien wat voor je omlaag. Brabebo in mijdrecht; www.brabebo.nl
tmoet ook een cupra model zijn. Die zie je niet heel veel op de sloop.
kijk anders eens af en toe op www.teamibiza.nl op het forum, misschien dat ie daar wordt aangeboden.
Hoi, ik weet dat ik deze reactie een beetje laat plaats, maar ik heb
net een voltmeter gekocht (radio matrix 14,- zie boven) en ik heb m op
mn sigaretten aansteker gedaan, alleen staat ie dan altijd aan.
Ik weet niet of ik m zomaar op een willekeurige zekering kan
zetten?
Mag je het lampje ook aan dezelfde 12v kabel hangen ?
Bedankt,
Bruno