Heb last van niet goed werkende metertjes. Kan iemand mij zeggen waar dit aan kan liggen en zo ja hoe valt het te vervangen?
Alvast bedankt
Tempratuur meter en benzinemeter
Moderators: vtspower, webmasters
benzineprobleem lijkt mij een probleem met de vlotter, deze sneuvelen gek genoeg wel vaker.. snap niet wat er kapot aan kan, maar ze zullen door vuil wel minder gangbaar worden.
onder je achterbank zitten 2 ronde plastic doppen (15cm diameter ofzo) degene in het midden vd auto daar zit de vlotter onder, die dop krijg je eraf met een grote platte schroevendraaier en dan beetje klooien.
de vlotter zit vast met een draaisysteem, haal eerst even de kabels los.
als je goed kijkt zie je dat de vlotter vergrendeld is met een schijf, die schijf heeft 3 opstaande puntjes, die je tegen de klok in moet duwen, de schijf laat dan los en je kan de vlotter eruit halen en vervangen of schoonmaken of waar je zin in hebt. (niet roken ondertussen overigens)
niet werkende koelvloeistof-sensor is altijd vervelend
echter heb ik altijd geleerd dat metertjes niet liegen, hier kan namelijk weinig aan kapot. er zijn dus een aantal mogelijkheden waarom hij zo weinig aangeeft.
*
het zou bijv. kunnen dat je thermostaatklep continu open blijft staan, het water wat normaal gesproken in de motor blijft circuleren en daar op bedrijfstemperatuur komt wordt dan steeds weer opnieuw door de radiateur gegooit en daar teveel afgekoeld. De radiateur dient de motor namelijk alleen te gebruiken wanneer de auto TE warm wordt.
De thermostaatklep is een zwak punt van het ax-koelsysteem, echter meestal blijft deze dicht zitten (zodat je auto TE warm wordt). Vervangen is niet moeilijk en niet duur, prijzen van de klep zijn tussen de 10 en 15,- afhankelijk van je dealer.
*
het is natuurlijk ook goed mogelijk dat de temp-sensor zelf overleden is. opzich moet dit vrij makkelijk te testen zijn, schroef m uit de motor en hang m in een glas kokend water en kijk wat het metertje dan doet
wel van belang is dat het kabeltje dan aangesloten is, anders is het signaal doorgeven zo lastig. (motor nu niet starten, maar op contact zetten)
de metertjes van de Ax zijn echter nooit echt betrouwbaar bevonden, beetje afwijking zullen ze altijd hebben, ze zijn meer ter indicatie dan voor het precisie werk! (maar 40gr ip 80/90 duidt toch echt wel op een ander probleem).
wat je natuurlijk gewoon ook nog even kan doen is alle bekabeling eens controleren die naar de metertjes gaat.
meestal moet je hier de tellerunit wel even voor loshalen, wat niet moeilijk hoeft te zijn! (zeker niet bij het type1/vierkante dashboard).
nah ik hoop dat je wat met die verschrikkelijk lange antwoord kan!
onder je achterbank zitten 2 ronde plastic doppen (15cm diameter ofzo) degene in het midden vd auto daar zit de vlotter onder, die dop krijg je eraf met een grote platte schroevendraaier en dan beetje klooien.
de vlotter zit vast met een draaisysteem, haal eerst even de kabels los.
als je goed kijkt zie je dat de vlotter vergrendeld is met een schijf, die schijf heeft 3 opstaande puntjes, die je tegen de klok in moet duwen, de schijf laat dan los en je kan de vlotter eruit halen en vervangen of schoonmaken of waar je zin in hebt. (niet roken ondertussen overigens)
niet werkende koelvloeistof-sensor is altijd vervelend

*
het zou bijv. kunnen dat je thermostaatklep continu open blijft staan, het water wat normaal gesproken in de motor blijft circuleren en daar op bedrijfstemperatuur komt wordt dan steeds weer opnieuw door de radiateur gegooit en daar teveel afgekoeld. De radiateur dient de motor namelijk alleen te gebruiken wanneer de auto TE warm wordt.
De thermostaatklep is een zwak punt van het ax-koelsysteem, echter meestal blijft deze dicht zitten (zodat je auto TE warm wordt). Vervangen is niet moeilijk en niet duur, prijzen van de klep zijn tussen de 10 en 15,- afhankelijk van je dealer.
*
het is natuurlijk ook goed mogelijk dat de temp-sensor zelf overleden is. opzich moet dit vrij makkelijk te testen zijn, schroef m uit de motor en hang m in een glas kokend water en kijk wat het metertje dan doet

de metertjes van de Ax zijn echter nooit echt betrouwbaar bevonden, beetje afwijking zullen ze altijd hebben, ze zijn meer ter indicatie dan voor het precisie werk! (maar 40gr ip 80/90 duidt toch echt wel op een ander probleem).
wat je natuurlijk gewoon ook nog even kan doen is alle bekabeling eens controleren die naar de metertjes gaat.
meestal moet je hier de tellerunit wel even voor loshalen, wat niet moeilijk hoeft te zijn! (zeker niet bij het type1/vierkante dashboard).
nah ik hoop dat je wat met die verschrikkelijk lange antwoord kan!
