Mijn ruitenwisser doet raar. Ik mis al de intervalstand, maar het is nog erger nu. De wisser beweegt alleen als hij zeg maar "actief" stroom krijgt. Dus de wisser op 1 staat of of de hendel omhooghouden. Zordra je de hendel los laat, of de wisser weer uit zet, stopt ie waar hij is, hij gaat dus niet meer automatisch terug naar plaats rust!
Een tikje geven voor 1 keer wissen is er dus ook niet meer bij.
Misschien een los contactje, of smering? Herkent iemand dit?
relais is dood, trek het relais er maar eens uit, krijg je hetzelfde effect, op die manier heb ik uitgevogeld welk relais datgene voor de ruitenwisser is.
IceByte wrote:relais is dood, trek het relais er maar eens uit, krijg je hetzelfde effect, op die manier heb ik uitgevogeld welk relais datgene voor de ruitenwisser is.
Hij is groen bij mij! Daarnaast heb ik twee grijze:
- voor de lichtzoemer (zoemt)
- de richtingaanwijzer (die hoor en voel je tikken als je richting aangeeft)
een uitzoekwerkje dus! Waarom staan alleen de zekeringen in het instructieboekje!
Terug bij af! Ik heb het relais uit elkaar gehaald en vond een spoeltje dat een schakelaartje bediende, dat deed het nog gewoon. Ik plaatste het net open, zonder kapje, terug en probeerde een en ander. Hij deed het bij de achteruitverwarming Dit was dus niet van de ruitenwisser.
Zo'n zelfde zit onder de motorkap, ik denk in het startmotorcircuit. Wat andere dingen geprobeerd, maar ik vind nergens het defecte ruitenwisserrelais! Wie weet waar het werkelijk (ongeveer) zit?
Last edited by Eriks on TueOct04, 2005 8:37:20 PM, edited 1 time in total.
Eriks wrote:thanx, ik zal eens kijken! Interval inbouwen is natuurlijk nog beter! Wat koste dat setje met regensensor? Werkt dat goed?
Setje wat ik had met regensensor, interval en wis/was mogelijkheid kwam op 50 euro, werkt verder goed, al is ie een enkele keer wat overactief, wist ie wat vaker, maar niet storend verder
In m'n zekeringskast zitten 3 relais: lichtverklikker (grijs), richtingaanwijzers (grijs) en achterruitverwarming (groen).
Voor in de motorruimte zitten nog een paar van die dingen. Volgens mij o.a. in het startmotorcircuit. Ik kan dus nog nergens een ding voor de ruitenwisser vinden. Of zit ie ergens bij de rw-motor zelf?
Dit is mijn (typeII) zekeringskastje. 3 relaisblokken. Die grijze met zwart rondje is de lichtverklikker, de rechter groene is voor de achterruitverwarming en de bovenste grijze rammelt als de richtingaanwijzers aan zijn