Mark wrote:Nooit bij stil gestaan. Heb pas zelf de raaminstallatie uit een GTI gehaald. Ga het er binnenkort ook inzetten.
Maar. Je schema klopt niet helemaal. Onder zo'n schakelaar zitten 5 aansluitingen. Geen 3. Wellicht dat door die extra draden een kortsluiting uitgesloten wordt.
Waar ga jij trouwens de stroom vandaan halen? Je hebt behoorlijk dikke draden nodig. De standaard bedrading waren iets van 2 dikke blauwe en 3 dikke gele draden. En werken die ramen altijd? Of moet je het over het contact schakelen met een dikke relais.
Edit: Ik ben nu ook opeens heel geintereseerd in het juiste schema... Hou niet van het woord "kortsluiting"
Wat op zich een optie zou zijn, maar niet een nette oplossing is een verbreekrelais zetten in de schakelaar van de bijrijdersmotor, die verbreken op het moment dat de bestuurder de ramen bediend, en op die manier de schakelaar aan de bijrijderskant onderbreekt
Je zou dan op zoiets als dit uitkomen:
Ik heb dit niet getest, zo ff uit mn hoofd bedacht, symbolen voor de relais achter de schakelaars zullen ook wel niet kloppen, dit moeten normally connected relais zijn, ofwel verbreekrelais, die verbreken zodra spanning op de spoel komt te staan
Edit: ik heb ook de hoofddraad geschakeld via een relais, zo zit het namelijk in de originele installatie ook, tis allemaal nog 30A gezekerd ook, geldt voor de + en - draad zie ik
Met dit schema zou je dus de kruislinge sluiting die ontstaat moeten kunnen tegengaan, en het zou van beide kanten moeten werken.
Bijkomend voordeel is dat die ruit altijd doet wat de bestuurder wil, gooit de bijrijder em omlaag maar wil je hem zelf omhoog hebben dan zal ie altijd omhoog gaan, soort van override dus
