Elektrisch raam bijrijderskant

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Elektrisch raam bijrijderskant

Post by Glenn@nl »

Ik ben electrische ramen aan het inbouwen, maar zit met een klein probleempje:

In een type 2 zitten in het deurpaneel aan de bestuurderskant 2 schakelaars voor elektrische ramen. Een voor het raam aan de eigen kant; en een voor de electrische bediening van het raam aan de bijrijders-kant.

De motor van de el-ramen aan de bijrijderskant moet dus door 2 schakelaars bediend kunnen worden.

Ik had het volgende in gedachten:

Image

Maar als je met de ene schakelaar nu "omhoog" doet; en tegelijkertijd de ander "omlaag"; krijg je kortsluiting toch?

Is hier wat aan te doen? Of hoe heeft Citroen dit in AXen die dit origineel hadden opgelost??

Glenn

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nooit bij stil gestaan. Heb pas zelf de raaminstallatie uit een GTI gehaald. Ga het er binnenkort ook inzetten.

Maar. Je schema klopt niet helemaal. Onder zo'n schakelaar zitten 5 aansluitingen. Geen 3. Wellicht dat door die extra draden een kortsluiting uitgesloten wordt.

Waar ga jij trouwens de stroom vandaan halen? Je hebt behoorlijk dikke draden nodig. De standaard bedrading waren iets van 2 dikke blauwe en 3 dikke gele draden. En werken die ramen altijd? Of moet je het over het contact schakelen met een dikke relais.

Edit: Ik ben nu ook opeens heel geintereseerd in het juiste schema... Hou niet van het woord "kortsluiting"
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik had ook wel vijf draden bij de schakelaars getekend; 2 aan de rechterkant (blauw en rood); en 3 aan de linkerkant; massa en 12v.

Ik was eigenlijk gewoon van plan stroom van de sigarettenaansteker te pakken. Volgens mij werkt die altijd (ook met contact uit). Lijkt me wel het handigst als die ramen altijd open en dicht kunnen (niet het o k*t(sleutel eruit raam nog open) gevoel 8) )

En als ik iets gevonden heb om die kortsluiting te voorkomen, post ik het wel. Of iemand moet het weten hier?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Maar mark; als jij het laatst uit een GTI hebt gesloopt...

Heb je dan ook niet gelijk de gehele kabelboom die erbij hoorde meegenomen??

Of iig een beetje gekeken hoe het eruit zag?

EDIT:
Want misschien maak ik wel slapende honden wakker, en wordt de stroom gewoon netjes afgevoerd, als er een + en een - op hetzelfde draad staan?

EDIT 2:
nee das dus juist kortsluiting :P hehe wat ben ik slim zo laat op de avond :roll:

Je zou zeggen er moet een soort switch tussen die het ene verkeer opheft als de ander bezig is?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Je hebt idd 5 draden getekend. Hoe ik nou weer zo scheef gekeken heb... :?

Maar goed ik heb dus wel zoveel mogelijk draadboom meegenomen. Dat wil zeggen... De complete draadboom die in de deur zit. Daarna liep ie aan beide kanten het dashboard in en hield het voor mij op. Doorgeknipt.

Zaterdagavond zou ik op zijn vroegst foto's kunnen maken van die draadboom...

Ik ben niet zo super electro technisch aangelegen. Maar is het niet zo dat als je het raam tegelijk zou bedienen dat er op beide draden + 12v of Ground komt te staan. Oftewel geen kortsluiting maar het raam doet gewoon niets.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

De sigarettenaansteker zit geloof ik ook op het contact, net als de rest van het dash.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

bad_my84 wrote:De sigarettenaansteker zit geloof ik ook op het contact, net als de rest van het dash.


O dat zou wel balen zijn, maar ik gaat 't daar toch gewoon vanaf tappen, is het makkelijkste denk :)


Morgenmiddag ga ik het hele systeem hier op zolder uitleggen, en aansluiten met een 12volt adaptertje en kijken of er iets gebeurt.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mark wrote:Nooit bij stil gestaan. Heb pas zelf de raaminstallatie uit een GTI gehaald. Ga het er binnenkort ook inzetten.

Maar. Je schema klopt niet helemaal. Onder zo'n schakelaar zitten 5 aansluitingen. Geen 3. Wellicht dat door die extra draden een kortsluiting uitgesloten wordt.

Waar ga jij trouwens de stroom vandaan halen? Je hebt behoorlijk dikke draden nodig. De standaard bedrading waren iets van 2 dikke blauwe en 3 dikke gele draden. En werken die ramen altijd? Of moet je het over het contact schakelen met een dikke relais.

Edit: Ik ben nu ook opeens heel geintereseerd in het juiste schema... Hou niet van het woord "kortsluiting"


Wat op zich een optie zou zijn, maar niet een nette oplossing is een verbreekrelais zetten in de schakelaar van de bijrijdersmotor, die verbreken op het moment dat de bestuurder de ramen bediend, en op die manier de schakelaar aan de bijrijderskant onderbreekt

Je zou dan op zoiets als dit uitkomen:

Image

Ik heb dit niet getest, zo ff uit mn hoofd bedacht, symbolen voor de relais achter de schakelaars zullen ook wel niet kloppen, dit moeten normally connected relais zijn, ofwel verbreekrelais, die verbreken zodra spanning op de spoel komt te staan

Edit: ik heb ook de hoofddraad geschakeld via een relais, zo zit het namelijk in de originele installatie ook, tis allemaal nog 30A gezekerd ook, geldt voor de + en - draad zie ik

Met dit schema zou je dus de kruislinge sluiting die ontstaat moeten kunnen tegengaan, en het zou van beide kanten moeten werken.
Bijkomend voordeel is dat die ruit altijd doet wat de bestuurder wil, gooit de bijrijder em omlaag maar wil je hem zelf omhoog hebben dan zal ie altijd omhoog gaan, soort van override dus :D

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zou wel kunnen. Maar origineel is het niet. En het wordt vrij ingewikkeld.

Kan iemand met electrische ramen het niet ff proberen? Wat er gebeurt als je ze tegen elkaar laat werken. Dus omlaag en omhoog tegelijk.

EDIT: Na een tijd denken lijkt mij je oplossing de enige mogelijke.

Alleen heb je 2 verbreekrelais in je schema staan. En volgens mij kan het met 1.

Ik ben niet goed in schema's tekenen. Maar denk aan het volgende.

Als je nu ten alle tijden de 12Volt van de bijrijders kant over een verbreekrelais laat lopen. Dus standaard doet ie het gewoon.

Je pakt dan beide draden van de bestuurdersschakelaar af (dus zowel omhoog als naarbeneden 12 volt) en die laat je lopen naar het verbreekrelais.

Als de bestuurder dus omhoog of omlaag doet verbreekt relais de 12volt aanvoer voor de bijrijders kant. Zodra de bestuurder hem loslaat krijgt ie zijn controle terug. Dan kun je het hele schema bouwen met 2 relais ipv 3. Of snap ik het nu weer niet meer.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Daar heb ik ook aan zitten denken, je zit dan alleen met het probleem dat je als je een schakelaar dan omhoog of omlaag doet, dat je dan als het ware de kant die je schakelt kortsluit.

Ik denk dat je zoiets bedoeld:

Image

Wat je doet is als je schakelt je de kant die je indrukt verbind je die kant met 12V, de andere aansluiting blijft aan massa hangen, dus als je dat zo zou doorverbinden, dan gaat het mooi roken :D

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

ja je hebt weer gelijk. :oops:

Ik dacht dat het simpel was... Heb nu maar ff naar de dealer een mailtje gestuurd. Met een linkje. Misschien dat die wat uitleg kan geven. En anders sluit ik het voorlopig wel aan zonder dubbele bediening.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Adri
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: FriNov07, 2003 11:19:05 AM
Location: Leusden

Post by Adri »

Misschien een beetje zinloze toevoeging omdat je al deurpanelen met schakelaars hebt, maar in mijn AX zit de bediening van de ramen tusssen de voorstoelen in tegen de versnellingspook. Heel simpel voor elk raam 1 schakelaar.
In ieder geval succes ermee.
Citroën AX 1.4 TGS
Volvo 440 1.9 TD
Volvo 850 GLT 2.5 20V :D
Peugeot 106
Skoda Octavia
Saab 9-5

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd dat is misschien ook wel een idee gewoon ipv de asbak zo heeft sander het geloof ik ook ...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Mark wrote:Kan iemand met electrische ramen het niet ff proberen? Wat er gebeurt als je ze tegen elkaar laat werken. Dus omlaag en omhoog tegelijk.


ff getest vanavond, is geen enkel probleem, raampjes gaan netjes omhoog en naar beneden
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb het gisteravond ook ff getest in een Seat Ibiza. Daar werkte het ook gewoon. Degene die daar de knop indrukt werkt gewoon. Dus als je om en om blijft drukken krijgt telkens degene die opnieuw drukt voorrang.

Vaag verhaal voor een schema dit zo.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

hmm bij mij is het zo als je beide een andere richting op drukt dat ie dan helemaal niks doet...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

peter wrote:
Mark wrote:Kan iemand met electrische ramen het niet ff proberen? Wat er gebeurt als je ze tegen elkaar laat werken. Dus omlaag en omhoog tegelijk.


ff getest vanavond, is geen enkel probleem, raampjes gaan netjes omhoog en naar beneden


De vraag is, welke schakeling zit daar achter, lijkt me namelijk vrij sterk dat je het zo maar allemaal kunt doorverbinden zoals in het 1e schema dat gepost is.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

De aanstekeraansluiting heeft bij mij altijd spanning, ook als de auto uit is.

Ik heb ooit in een auto van iemand anders (wat wil je, ik was 10 ofzo :roll: ) het raam geprobeerd open te houden toen de bestuurder 'm dicht wilde doen. Dat raam bewoog toen iig niet. Ik weet niet of de boel tegen kortsluiting beschermd was, want na een halve seconde begon men al tegen me te brullen en liet ik ze toch het raam dicht doen. :D

Maarreh... waarom zou je je heel druk maken met relais enzo om een hypothetisch geval (zeg nou zelf, hoe vaak doet een gemiddeld persoon nou dat soort domme dingen met z'n elektrische ramen?!) als je ook een zekering ertussen kunt zetten en dan klaar bent?
Kijk uit, een Cactussssss

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

pcrodent wrote:De aanstekeraansluiting heeft bij mij altijd spanning, ook als de auto uit is.

Ik heb ooit in een auto van iemand anders (wat wil je, ik was 10 ofzo :roll: ) het raam geprobeerd open te houden toen de bestuurder 'm dicht wilde doen. Dat raam bewoog toen iig niet. Ik weet niet of de boel tegen kortsluiting beschermd was, want na een halve seconde begon men al tegen me te brullen en liet ik ze toch het raam dicht doen. :D

Maarreh... waarom zou je je heel druk maken met relais enzo om een hypothetisch geval (zeg nou zelf, hoe vaak doet een gemiddeld persoon nou dat soort domme dingen met z'n elektrische ramen?!) als je ook een zekering ertussen kunt zetten en dan klaar bent?


Klopt, is ook een mogelijkheid, maar dan moet je wel altijd zorgen dat je reservezekeringen bij je hebt, voor het geval dat het gebeurt, anders sta je mooi met open ramen te kijken

Ik zou me zelf niet druk maken over 2 relais die ik zou moeten monteren, zet ze aan de passagierskant in de auto, en het enige dat je moet trekken zijn 2 draden naast de 2 die je al nodig hebt voor 2 schakelaars aan 1 kant

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ben er in ieder geval achter hoe het origineel zit.

Er zit een Electrische ramen controle unit in... hmm. Ja daar hadden we nog niet aangedacht.

In de versie met 2 knoppen zit ie niet. De met 3 knoppen wel. Zo zit het dus origineel. Daarin zullen ongetwijfeld ook gewoon relais zitten.

EDIT:

Zoals gezegd foto's van de kabelboom. Of iemand er veel aan heeft is wat anders. Maar toch: Ze zijn volle grote dus een linkje:

www.markve.dds.nl/ax/raam1.jpg (Bestuurderskant)
www.markve.dds.nl/ax/raam2.jpg (Bijrijderskant)

Hoop dat er wat op gevonden wordt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply