laadstroom lampje werkt niet.

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

laadstroom lampje werkt niet.

Post by keizg »

Net ff oliepeil gecontroleerd en ff verder onder de motorkap geinspecteerd,
kom ik er achter dat er twee draadjes van de stekkertjes afgebroken zijn!
Het draadje van de oliedruksensor was afgebroken, die heb ik gerepareerd en het oliedruk lampje en het "STOP" werken weer (gaan branden bij contact, en gaan uit als de motor aan slaat)!
Maar het laadstroom lampje (accusymbooltje) gaat niet branden, ook niet als als ik het draadje weer aansluit of contact met massa laat maken!
Hoet zit het nu, moet het lampje gaan branden als je het stekkertje los haalt, of als je het contact met massa laat maken, of moet er +12V opgezetworden om het lampje te laten branden (om te testen of het lampje niet stuk is)?
AX 1.4i GT te koop

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

niemand een idee?
AX 1.4i GT te koop

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik ben daar met m'n sport ook mee bezig geweest.. als ik het me niet verkeerd herinner zit er een relais tussen en komt er +12V op het lampje zodra er een verschil in stroom optreedt (kortsluiting/ander stroomlek) of wanneer er geen stroom meer wordt bijgeladen.
denk dus eigenlijk dat je lampje niet in orde is..?

zal ff kijken vanavond of ik het kan vinden, heb wel wat schema's van de AX.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Dat draadje is het zogenoemde "W+ contact". Als de dynamo niet ronddraaid, niet bijlaadt of als er een kabelbreuk is > dan hoor je een lampje op de dashbord te zien.

W+ is een aansluiting op ??n van de statorwikkelingen van je dynamo. Als de dynamo gaat draaien, is hierop een toerentalsignaal te meten. Het lampje op je dashbord gaat dan uit.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Wow, correctie van mezelf.

W+ is helemaal hier niet aan de orde > das om randapparatuur aan te sluiten (toerenteller enz.). Was ff abuis.

D+

Dit is de aansluiting op de dynamo die 12 volt wordt bij lopende motor en die het laadstroom-controlelampje schakelt. Dus zodra D+ een hoog signaal geeft > dan gaat je lampje normaal gesproken uit.

Bij kabelbreuk of dergelijk > D+ > laag signaal dus lampje aan.

Post Reply