Lekstroom? -> Hij wil gewoon niet starten

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Lekstroom? -> Hij wil gewoon niet starten

Post by Brutus »

Heren (en dames uiteraard!)

Wie o wie kan mij helpen... Ik heb last van lekstroom in de auto...

Ik vermoed dat het mijn CV is.. een motortje die maar stroom blijft vragen! Maar zeker weten doe ik niet..

Nu dacht ik zo.. Ik laad de accu op.. (ja is weer leeg...) en meet dan de boel na vanaf de accu...

Een dag later weer... ??

Anyweez.. hoeveel mag een auto verbruiken van de accu als hij geheel stil staat? Dus alleen startonderbreker die aan staat... That's all

En hoeveel Volt moet er op de accu precies zitten.. en als de auto loopt?
Last edited by Brutus on ThuApr14, 2005 8:46:17 PM, edited 1 time in total.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

een 0,1 - 0,2 ampere lekstroom ongeveer is echt maximaal (zei mn baas tenminste > eigen electronica zaak) dus neem aan dat hij het wel weet. Dat is als er geen startonderbreker tussen zit, maar ik denk dat dat ding echt nie zoveel stroom verbruikt.

Ff een amperetang om een accukabel leggen (of een multimeter tussen je pool en kabel) en je weet het.

In hoeveel dagen loopt je accu leeg?

Accu normaal gesproken (motor uit) ongeveer 11,7 tot 12,2 volt (als je motor net hebt uitgezet kan het zijn dat er nog wat meer uitkomt, maar dan moet je ff wachten).

Met motor aan ligt het eraan wat voor dynamo je erop hebt hangen > valeo dynamo (origineel) heeft een spanningsregelaar van (ik meen) 14,3 volt. Iskra (imitatie) vlakt hem al wat vroeger af > 14 volt ofzo.

Exacte getallen weet ik niet meer uit mn hoofd, maar dan heb je iig een soort van richtlijn. Ik kan me herinneren dat hier ook een ander topic over is op het forum waar iemand het preciezer heeft uitgelegd.

Mocht er echt iets mis zijn met lek- of laadstroom, dan zie je dit gelijk > dan wijken de getallen wel erg veel van deze waarden af.

Succes!

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

als er iemand nog dynamo?tjes te reviseren heeft trouwens, kan ik dit ms ok nog goedkoop regelen > bij mn (ouwe) baas :P

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

bokkie wrote:als er iemand nog dynamo?tjes te reviseren heeft trouwens, kan ik dit ms ok nog goedkoop regelen > bij mn (ouwe) baas :P


En waar gebeurt dat dan? Ik bedoel... welke plek?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

bokkie wrote:een 0,1 - 0,2 ampere lekstroom ongeveer is echt maximaal (zei mn baas tenminste > eigen electronica zaak) dus neem aan dat hij het wel weet. Dat is als er geen startonderbreker tussen zit, maar ik denk dat dat ding echt nie zoveel stroom verbruikt.

Ff een amperetang om een accukabel leggen (of een multimeter tussen je pool en kabel) en je weet het.

In hoeveel dagen loopt je accu leeg?

Accu normaal gesproken (motor uit) ongeveer 11,7 tot 12,2 volt (als je motor net hebt uitgezet kan het zijn dat er nog wat meer uitkomt, maar dan moet je ff wachten).

Met motor aan ligt het eraan wat voor dynamo je erop hebt hangen > valeo dynamo (origineel) heeft een spanningsregelaar van (ik meen) 14,3 volt. Iskra (imitatie) vlakt hem al wat vroeger af > 14 volt ofzo.

Exacte getallen weet ik niet meer uit mn hoofd, maar dan heb je iig een soort van richtlijn. Ik kan me herinneren dat hier ook een ander topic over is op het forum waar iemand het preciezer heeft uitgelegd.

Mocht er echt iets mis zijn met lek- of laadstroom, dan zie je dit gelijk > dan wijken de getallen wel erg veel van deze waarden af.

Succes!


Kijk dat zijn berichten waar ik in ieder geval wat mee kan...

Als ik mijn ax ongeveer 4 a 5 dagen niet gebruik dan is de accu zo goed als leeg... Ik bedoel, verlichting etc wil nog wel.. maar starten niet meer... Dus het is niet zo dat de accu echt helemaal leeg is...

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

ff correctie > die 12,2 volt klopt niet (typfoutje). Dat moet rond de 12,5 - 12,6 volt zitten. Ligt er uiteraard ook aan welke conditie je accu is. Een accu bestaat namelijk uit meerdere cellen (12 Volts accu heeft er 6 van elk 2 Volt) > als daar een cel van slecht is, is dat de bepalende cel hoeveel spanning er uit je accu komt. Nieuwe accu?s dus rond 12,5 v, wat oudere rond 12,2 v.

In stilstaande toestand is het dus moeilijk te zeggen hoeveel spanning ie moet leveren. Belangrijker is het electrisch vermogen dat hij moet kunnen leveren wanneer de motor gestart moet worden > dan moet ie zn cranking amps halen (start amperage > snelle vermogensafgave van de accu). Dit kun je zelf niet testen > een auto electronica zaak of een auto onderdelen handel kan dit wel (kostenloos voor je doen). Meestal als je accu slecht is zullen ze je dan een nieuwe accu proberen aan te smeren.

5 dagen stilstaan en dan leeg is iid niet goed. (wat ook niet goed is is om je ax zolang te laten staan, rije m?? die bak :P ). ff een accupool eraf en daar een amperemeter/multimeter tussen hangen. Dan weet je het.

Die dynamo?tjes reviseren gebeurt in de buurt van Ben Bosch. Moet alleen ff kijken of het uitkomt en offie goeie zin heeft. Tis momenteel heel erg rustig in de zaak, zeg maar gerust "te rustig". > is zn eigen schuld denk ik > hij laat dingen gewoon versloffen en daardoor verlies je klanten.

Als de zaken goed lopen kan ik daar alles maken > werkplaats gebruiken, al het materiaal wat ik wil gratis hebben. MAAR wanneer het slecht gaat moet ik een beetje uit de buurt blijven, dan is ie nogal een beetje snel gepikeerd. Kan moeilijk daar met beunwerk binnen komen als ie zelf stijf van de stress staat omdat ie geen werk heeft. Das een beetje het punt. En wanneer ik niet thuis ben kan ik ff vragen of iemand anders het kan doen > kheb nog wel een goeie collega die van menig is dat "beunen" het beste werk van alles is.

PS > die lekstroom kun je mooi lokaliseren door in je zekeringenkast de zekeringen eruit te trekken en daar je multimeter tussen te hangen > weet je gelijk in welke groep je lekstroom zit.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

bokkie wrote:PS > die lekstroom kun je mooi lokaliseren door in je zekeringenkast de zekeringen eruit te trekken en daar je multimeter tussen te hangen > weet je gelijk in welke groep je lekstroom zit.



goede tip (Y)

vergeet niet je radio trekt ook een beetje stroom voordat je iets de schuld geeft
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Aaaargh... schop dit topic weer omhoog..

Mijn AX heeft 4 dagen rust gehad.. Ander vervoer etc.. je kent het wel.

Nu wilde ik voor de zekerheid even starten.. want heb em morgen nodig.. en wil niet om 7.00uur teleurgesteld worden.. (is ook zo rot op de vroege ochten!) :(

Ik zitten.. (nog even gemeten, had iets van 11, nogwat Volt in de accu.. Dus een dikke volt kwijt in 4 dagen...hmm..

Maar goed.. wil starten.. ik hoor de benzinepomp.. ik hoor een keer een aanhaalmoment van de startmotor.. en dat was het.. draai ik de sleutel om? dan hoor ik een ratel van onder de motorkap.. een ratel?? Nee meer een heleboel tikken achter elkaar en snel.. en vaak...

Nu staat ie keurig aan de lading.. Maar wie weet wat dit is? Ik word er gewoon po*pflauw van... Als dit zo drie weken duurt gaat ie de deur uit! :evil:

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

waarschijndelijk je relia of hoe je dat schrijft van je startmotor de startmotor krijgt niet genoeg stroom en dan blijft dit ding in en uit schakelen niks om je zorgen over te maken wel vaker zo als je weinig stroom hebt
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Dus...

Die 11 volt is al te weinig om te starten?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

11V is idd best weinig. 11.8 is minimum. Daaronder is een beroerde accu.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Twee mogelijkheden (die mij bekend zijn):

1. Of zoals eerder genoemd je startrelais dat in en uit schakelt. Startmotor bestaat namelijk uit twee circuits. Eerste circuit (welke door de contactsleutel bedient wordt) trekt het startrelais in, waarmee de bendix (tandrondsel) op de starterkrans geduwd wordt. Wanneer dit voltooid is, maakt het startrelais contact met het tweede circuit > hoofdstroom waarmee de startmotor rondgegooid wordt.

Wanneer dit niet geheel goed lukt (dus het startrelais continu probeert in te schakelen) hoor je een tik tik tik toon. ongeveel in dezelfde frequentie als dat je je tong tegen je gehemelte aan drukt en dan lucht ertussen door blaast). De startmotor draait in dit geval dus niet.

2. Je tandrondsel schuurt langs je starterkrans > bendix versleten. Dit gaat echter in een veel snellere frequentie (wordt eerder gekenmerkt in een akelig klinkende zoem). Startmotor draait in dit geval dus wel.

Een laag voltage is opzich nog niet totaal funest voor een startmotor maar ter compensatie moet hij uit je accu meer ampere trekken. Wanneer je accu niet zoveel crancking amps leveren kan, heb je te weinig electrisch vermogen en doet je startmotor dus niet veel. Het is wel zo idd dat je aan het voltage en de mate van zelfontlading de conditie van je accu kan inschatten. Na 4 dagen niet meer kunnen, en geen lekstroom hebben > loodplaten in je zijn dik geworden en hebben teveel zelfontlading. Nieuwe accu is geen slechte zet.

(ga maar es met je hand langs de zijkant (lange kant) van je accu. Waarschijnlijk voel je dat de cellen een beetje zijn opgezwollen.)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Vandaag weer een heugelijk feit!

Ik was bezig met de bougies en de kabels aan het controleren..

Nu trek ik een kabel los.. en zie dat de boel hartstikke gebroken en poreus is.... Ik denk EUREKA... ik heb heb het probleem gevonden!

Dus nieuwe superset gehaald.. bestaande uit nieuwe kabels en bougies..

Alles erin.. super...

Starten maar.... Maar helaas.. tjok.. tjok.. tjok... en gewoon niet aanslaan... Alleen maar tjokken naar de baas :evil:

Waar gaat het heen? De relais van de startmotor hoorde ik dus? Waar zit dat kreng..Waar zit de startmotor uberhaupt!

Kan het ook nog mis zijn bij de verdeelkap?


HELLUP!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

startmotor zit onder je luchtfilter.. aan je bak vast...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

TTF wrote:startmotor zit onder je luchtfilter.. aan je bak vast...


Aaaaahhh. daar.. En die relais zit daar ook in de buurt?
kheb zo'n volcane dingetje he. :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je accu kan ook nog eens dood zijn: sluit een multimeter aan om het voltage te meten, en probeer te starten. als de spanning gereduceerd wordt tot < 2V heb jij een dooie accu. Als ie de spanning hoog weet te houden is je accu in orde.
Lekstroom zou ik in elk geval even voor kijken in de achterlichten; bij mij was die bekabeling ook poreus (bij de rode). Heb ik moeten vervangen, toen was 't goed.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Image

Dat is een voorbeeld van een startmotor. Deze is gemonteerd op je versnellingsbak, in de buurt van je motor. (eigenlijk issie gemonteerd op je "bell house" > de ruimte waar je koppeling in geplaatst is).

Dat onderdeel onderin de foto > dat is je startrelais. Startmotor eenvoudig te verwijderen > dikke plusdraad losschroeven (vergeet niet je accu los te gooien want als deze massa maakt krijg je vuurwerk > eigen ervaring :oops: ), dunne signaaldraad los en dan van de bak afschroeven.

Het is wel mogelijk je startmotor en/of je relais te testen maar voor een hobbymonteur is dat nogal lastig uit te leggen. En daarbij > als je hem draaiende krijgt, waar moet je dan op letten.

Ik sluit me aan bij kakanox > kijk eens tot welke waarde je accuspanning inzakt tijdens het starten. Dan kun je het een en ander afleiden of het je accu is, of werkelijk aan je startmotor ligt.

Meer lezen over de startmotor > http://home.scarlet.be/~bc979862/Startmotor.html

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

SCHOP.... :evil:

And we are back in business....

Starten gaat weer moeilijk... Hij wil niet meer starten... Ik zet alle stroomverbruikers uit... En laat hem een minuut of twee op contact staan.. De lampjes etc gaan weer wat feller worden en ik draai de sleutel om.. het is net alsof mijn AX ineens een oude tractor is geworden die niet wil aanslaan...Het is gewoon een eng geluid alsof mijn AX dood is...

Ik heb dus bougies, kabels etc allemaal vervangen.. ik dacht dat het nu goed was omdat hij het weer een paar weken goed deed!

Vanmiddag maar eens de boel weer opmeten... Het is gewoon zo'n stress... uiteindelijk start ie wel.. maar mijn zuinigheidstest met een tank bezine haal ik niet! :?

Any helP

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

heb ik ook gehad bij mij zat er een lekstroom in de kabelboom was dus wel ff zoeken dus

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Yeah.. me is blij/..

Lekstroom gevonden.. en ook accu vervangen.. bleek een kapotte cel te hebben... tja.. zo wil ie ook niet goed starten.. en dan te bedenken dat ik het al die tijd nog heb volgehouden..

maar goed.. :)

Post Reply