geschakelde plus via contact

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

geschakelde plus via contact

Post by bokkie »

heey luitjes,

ff een vraagje aan de wijze heren (of dames) van dit forum. Ik denk wel dat het ergens op dit forum al eens gevraagd is, maar ik kan het topic niet vinden :(

Ik wil graag mn radio en mn verlichting over die geschakelde plus hebben zodat alles uitgeschakeld wordt als de sleutel terug gedraaid wordt. Nu moet ik elke keer nog radio apart uitzetten en heb al een aantal keer mn licht vergeten uit te zetten > zwaar irritant dus.

De vraag:
Waar kan ik gemakkelijk bij de geschakelde plus (dus die over het contact loopt) en welke kleur heeft deze draad ? Het liefste zou ik het op de nondestructieve methode zien te regelen, en niet hoeven knippen, strippen, talloze amp?tjes opknijpen en andere mutaties aan mn electrisch schema.

mzzls lambert

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Je hebt geluk, die ligt al gewoon ergens achter je radio op je te wachten :)

Je hebt je radio nu waarschijnlijk op de contstante plus aangesloten die normaal voor je radio memory is. Er loopt dus nog een draad die alleen spanning geeft als je contact aan gaat. Daar kan je zo je radio aan hangen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

constant is rood, geschakeld is geel. Zitten achter je radio, en zoals altijd:

"Meten is Weten"

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Ik heb al achter mn radio gezocht (tijdens het inbouwen). Ik ben een oud alarm systeem tegen gekomen, een bijbehorende kabelboom en andere fratsen, maar geen geschakelde plus :( .

Daarom moet ik waarschijnlijk zelf een draadje trekken ofzo, maar waar ik die het "beste" van af kan takken, hoop ik dat een van jullie me kan vertellen.

Heb namelijk geen zin mn halve dash voor zon kl*te kabetje te slopen, en wil ok het relais dat mn verlichting regelt over mn contact kunnen zetten.

(realiseer me nu pas dat ik het onderhoudsboekje in mn auto heb liggen, daar zal wel een schema instaan denk ik :oops: )dadelijk gelijk ff schauen. Alvast bedankt!

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

@ marc: Is het niet andersom > rood = geschakelde plus en geel = continu plus (ofwel geheugendraad).

Zo heb ik het tenminste geleerd volgens mij. :?

AXClub
Total admin
Total admin
Posts: 437
Joined: SatJun07, 2003 3:04:50 PM

Post by AXClub »

eerst meten de kleuren verschillen regelmatig!

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

bokkie wrote:@ marc: Is het niet andersom > rood = geschakelde plus en geel = continu plus (ofwel geheugendraad).

Zo heb ik het tenminste geleerd volgens mij. :?


Ik ben het altijd zo tegengekomen, maar meten is inderdaad weten!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

met een multimeter heb ik er 5 minuten over gedaan om hem te vinden moet niet echt moeilijk zijn opzich

Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 598
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM
Contact:

Post by Cees »

Dank jullie wel :lol:
Zit namelijk met het zelfde probleem .
Al twee keer accu leeg door radio die nog aan stond :oops:
En een keer door de lichten nog aan :oops:
zoemertje werkt niet :evil:
ER IS WEER EEN Image. C 1

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Kweet het, echt moeilijk kan het nooit zijn om een draadje te vinden > deze forumvraag is dus ok meer in de filosofie van "liever lui dan moe" geplaatst.

Maar misschien zijn/waren er mensen die precies weten waar de makkelijkste (of een overbodige) geschakelde contact plusdraad loopt. Anders kom je op een meeting, vertel je:" daar heb ik de stroom vanaf gehaald en krijg je dan te horen > dat had je veel beter zo kunnen doen....." Beetje achteraf een koe in zn kont kijken :P

Iemand trouwens ok nog een electrisch schema van het gedeelte rondom de zekeringkast en het stuur?? Hij staat namelijk niet in mijn boekjes die ik bij de auto heb :x > mail um dan ff aub> ljgbok@student.han.nl

Merci heel veel

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

in de Kluwer ATH die je hier op het forum kan downloaden staan uitgebreide electrische schema's. Van heel de auto dus. Je moet ze alleen wel kunnen lezen.


Enneh cees, dat zoemertje is toch zo gemaakt?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply