Geknoeid

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Geknoeid

Post by jaap1980 »

Dag mede forum gangers,

Ik heb weer eens jullie hulp nodig. vorige week heb ik een radio in mijn AX gezet en sinds dat moment doet de verlichting aan de linkerkant van mijn snelheidsmeter het niet meer, ook de lichtverklikker is er mee opgehouden en de rechter achterverlichting is ook in staking...... hmmm bij mijn achterlicht weet ik zeker dat het niet het lampje is dat kapot is. Tezamen vind ik het een vreemde combinatie en ik heb eigenlijk de stille hoop dat hier een AX-goeroe is die mij kan vertellen waar ik moet zoeken om dit te fixen. Please help voordat ik een bekeuring in mijn handen geduwd krijg van een verveelde politieagent :roll:

Nog een kleine toevoeging: de rest van de lampen in de lichtunit werken wel gewoon
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

je lampen linksvoor en rechtsachter (en waarschijnlijk nog meer) zitten op dezelfde zekering. Sjek de zekeringen maar is dus.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

de rest van mijn verlichting doet het wel gewoon.......? dus lijkt me onwaarschijnlijk maar zal toch even kijken just to be sure
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heb je niet ergens een draadje doorgeknipt ofzo. Dat die dingen uitvallen gaat nergens over. Je dashboard verlichting zit volgens mij op 1 zekering.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Nee ik heb geen draadjes verknipt, kan het zijn dat er achter de radiokast draden lopen die klem zijn komen te zitten ofzo of lopen die ergens anders?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Nee.. draden van dashboard verlichting lopen niet langs de radio...

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Verlichting aan 1 kant uitvallen is volgens mij een zekering, meen dat ik ook ns zoiets gehad heb, zit bij mijn weten gescheiden, iig achter, zal wel zijn om dr voor te zorgen dat je nog wat licht achter hebt mocht dr een zekering uitknallen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:Verlichting aan 1 kant uitvallen is volgens mij een zekering, meen dat ik ook ns zoiets gehad heb, zit bij mijn weten gescheiden, iig achter, zal wel zijn om dr voor te zorgen dat je nog wat licht achter hebt mocht dr een zekering uitknallen


klopt, ze zitten kruislings. Dus linksvoor en rechtsachter op 1 zekering. En andersom.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je remmen zitten kruislings. Je lichten niet volgens mij maar dat staat wel in je boekje. Maar het ging toch om je dashboard verlichting???
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

een stukje dashboardverlichting, mijn rechterachterlicht en de lichtverklikker zijn allemaal uitgevallen. Het kan ook stom toeval zijn maar goed
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

jaap1980 wrote:een stukje dashboardverlichting, mijn rechterachterlicht en de lichtverklikker zijn allemaal uitgevallen. Het kan ook stom toeval zijn maar goed


Verklikker die niet werkt en verlichting die niet werkt, dat is 90% zeker een zekering die dr uitligt, heb hetzelfde een keer gehad

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Ik weet het, gister kwam ik er achter dat mijn linker achterlicht, mijn linker stadslicht en mijn linker mistlicht(voor) het alle drie niet deden. Er was een zekering kapot. Het gewone licht doet het voor echter wel aan beide kanten!

Voor rechts geld hetzelfde verhaal (stadslicht rechtsvoor, rechterachterlicht) alleen hier zitten nog wat extra dingetjes op die zekering aangesloten zoals: schakelaarverlichtingen, geluidssignaal en dashboardverlichtingen.

Dus, een andere zekering van 5A in plaatsje F12 en het is weer gefixt lijkt mij.

Dat dat mistlicht (voor) van mij ook op dezelfde zekering zat staat niet in het ax-boekje dus kan door iemand zo in elkaar geprutst zijn.

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

Bedankt voor de reacties! het is inderdaad zekering F12 die eruit geknald is maar die blijft er ook uit knallen dus ik heb ergens sluiting! maar nou waar?! zijn er voor de hand liggende plaatsen waar dit kan gebeuren of wordt dit een lange zoektocht. in het geval van het laatste hoe vind ik sluiting in de auto ik heb werkelijk waar geen enkel idee waar ik zou moeten beginnen.
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Het lijkt me dat de kans het grootst is dat er aan de buitenkant van de auto iets mis is. Een doorgesleten losse +draad die ergens het chassis raakt.

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Ben je er al uit? Ik zit met het zelfde probleem, mijn zekering is net ook weer gesprongen. Kan dat er iets mee te maken hebben dat ik mijn verlichting en mijn muziek (hard) had aanstaan?

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

13 zekeringen verder en ik ben er achter wat het is, ik heb alleen geen enkel idee hoe ik dit ga oplossen. Het is de radio antenne!! Het moment dat ik mijn lichten uit heb en mijn antenne is ingeplugd en ik schakel mijn lichten aan knalt zekering F12 met een mooie vonk aan diggelen. Indien ik het andersom doe mijn lichten aan en een goede zekering en de radio antenne uitgeplugd, branden mijn lampen en mijn dashboard verlichting. Het moment dat ik dan de antenne inplug knalt de zekering F12 er were sierlijk uit. Het heeft mij dus 13 zekeringen gekost om hierachter te komen maar het is dan ook niet voor de hand liggend. iemand suggesties? Ik heb al een andere stekker gebruikt met hetzelfde resultaat. :?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lijkt mij kortsluiting bij je antenne..
hele antenne bekabeling eruit halen en nieuwe inleggen??
Image

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

annetene lijkt me toch redelijk onlogisch hier loopt toch geen stroom doorheen vang toch alleen signaal op?????

owke niet gelezen mischien een + draad die ergens tegen je antenne aankomt moet toch te vinden zijn lijktmij

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Wat denk je van een spanning op de buitenmantel vd antenne, de buitenmantel fungeert als massa, en als daar op een of andere manier spanning op komt te staan, dan vliegt de zekering dr wel uit ja

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

IceByte wrote:Wat denk je van een spanning op de buitenmantel vd antenne, de buitenmantel fungeert als massa, en als daar op een of andere manier spanning op komt te staan, dan vliegt de zekering dr wel uit ja


Wat kan ik hier aan doen dan?
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

Post Reply