Electrisch Schema Mistichten

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Electrisch Schema Mistichten

Post by Kakelbont »

Op het citroen forum vroeg iemand hoe hij de mistlichten van zijn bx moest aansluiten. Uiteindelijk werdt onderstaande oplossing gegeven. (zo zitten ze bij mij ook aangesloten trouwens).
Is ook verplicht want voor de APK mogen de mistlichten alleen aan kunnen als het stadslicht aanstaat.

Ennnieweej misschien handig voor eenieder die zich rot zoekt naar een duidelijk schematje.

Image
ps. Zet nog wel een zekering tussen de permanente 12v stroombron en de lampen.

voor de liefhebbers hier het hele topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... sc&start=0
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Ik zal even zoeken.. maar dacht dat we een duidelijk schema hadden hier..

Maar goed, er zijn natuurlijk meerdere wegen naar rome! :)

Maar wel leuk gedaan... in excel een schema tekenen :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Credits voor dit tekeningetje op citroen-forum.nl
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Zo is de mijne ook aangesloten, de 12V bron om het relais te schakelen komt bij mij ergens van de verlichting van 1 vd schakelaars, werkt perfect, en je hoeft de hele bende rond de stuurkolom niet te slopen, uiteraard gezekerd onder de kap waar ik ook het relais geplaatst heb, scheelt weer draden naar buiten trekken.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... istlichten

:lol: met onderandere mijn mooie paint tekening
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

och d'r waren d'r al zat dus :oops:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik kan dit toch ook doen door een mist-lamp-achter-relais-schakelaar-ding te nemen right? Met een zekeringetje ertussen natuurlijk. Dat scheelt me het zelf-nadenken-gedeelte met schakelaars enzo.
maar eerst de bumper er nog op zetten
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

pcrodent wrote:Ik kan dit toch ook doen door een mist-lamp-achter-relais-schakelaar-ding te nemen right? Met een zekeringetje ertussen natuurlijk. Dat scheelt me het zelf-nadenken-gedeelte met schakelaars enzo.

Jep. Maar volgens de apk mogen de mistlapen voor alleen aan kunnen als minimaal ook het stadslicht brand. En volgens mij kan je het mistlicht achter ook aanzetten als de gewone verlichting uit is.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

pcrodent wrote:Ik kan dit toch ook doen door een mist-lamp-achter-relais-schakelaar-ding te nemen right? Met een zekeringetje ertussen natuurlijk. Dat scheelt me het zelf-nadenken-gedeelte met schakelaars enzo.

Dit is een mistlamp acher relais schakeling, alleen de zekering ontbreekt :D
Zou namelijk niet weten wat je anders bedoelt met mistlamp achter relais schakelaar.

Dit is niet zo ingewikkeld hoor draadje vanaf de accu naar het relais, ander draadje van de stadslicht schakelaar, of andere stroombron die aangaat op het moment dat de stadslichten aangaan.

En verder is het dan nog de bedrading van de mistlampen en de benodigde massa draden, eenvoudiger als dit kan het echt niet :D

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Nee ik bedoelde meer dat ik nog een schakelaar heb liggen voor de mistlamp achter. Die heeft gelijk zo'n nifty lampje zodat je kunt zien of het aan of uit is. That's all :)
Kijk uit, een Cactussssss

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

pcrodent wrote:Nee ik bedoelde meer dat ik nog een schakelaar heb liggen voor de mistlamp achter. Die heeft gelijk zo'n nifty lampje zodat je kunt zien of het aan of uit is. That's all :)

Ha, die heb ik ook gebruikt. Als je hem ondersteboven erin steekt schijnt tie nog naar voren ook :wink:

Zo'n indicatielampje dat je mistlampen aan staan is trouwens ook apk verplicht.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX-Cruiser »

Hey shit das MIJN tekening :lol:
Copyright weetjewel ;););)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

pcrodent wrote:Nee ik bedoelde meer dat ik nog een schakelaar heb liggen voor de mistlamp achter. Die heeft gelijk zo'n nifty lampje zodat je kunt zien of het aan of uit is. That's all :)

Ik heb gewoon een schakelaar uit een andere auto getrokken, 1 die ik mooi kon inbouwen op het dashboard, aangezien een type2 dr geen mooie inbouwplek voor heeft

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

ZX-Cruiser wrote:Hey shit das MIJN tekening :lol:
Copyright weetjewel ;););)

Hehehe....

Eenmaal op het internet gaan de foto's/afbeeldingen rap rond...
Ennuh... copyright op een exceltekening??? :shock: :shock: :shock: :twisted:

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber

Mistlampen...

Post by Mekkio »

Neeh, ik ga niet vragen welke lampen passen op een GT-bumper, want die topics heb ik allemaal al doorgespit :D Maar ik heb vandaag zowaar witte mistlampen op de kop weten te tikken bij een sloperij hier in de buurt voor ? 15. Zag net toevallig dat 1 lamp een kabeltje mist en er dus maar eentje heeft ipv 2, maar goed, had ik maar op moeten letten toen ik em van de auto haalde :? Vind ik nog wel wat op.

Nu nog de lampen bevestigen op de bumper. Opzich is dat niet moeilijk --> schroefjes er doorheen jagen en klaar :D
Maar... nu komt et: dan nog aan de praat krijgen...
In de FAQ heb je wel een leuk schemaatje hoe het er uit moet zien, maar zoals ik jaren geleden al bij Natuurkunde merkte, ben ik niet goed met electriciteit :? Zie et schema wel, maar daar blijft het zo ong. bij... Wat heb ik allemaal nodig om die lampen aan et werk te krijgen?
Draadjes/Kabels, zekering oid (neem ik aan, ergens gelezen?) en uiteraard een knopbedieningssysteempje in de auto zelf om ze aan en uit te zetten, maar wat heb ik pcies nodig? Hoe krijg ik dat allemaal voor elkaar? En belangrijker, hoe krijg ik et allemaal in de auto dat et nog gaat werken ook? :?

Graag wat hulp van zij die et allemaal wel aan de praat hebben gekregen en/of zij die gewoon handig zijn :lol:

Post Reply