Over chiptuning

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Over chiptuning

Post by pcrodent »

Ik heb de search gebruikt maar vond voor chiptuning tot mijn verbazing alleen maar vage problemen met ECU's en vage aanbiedingen van ieniemienie onderdeeltjes.

Dus ziehier een nieuw topic over chiptuning.
Ik vroeg me namelijk het volgende af:
Tuningbedrijven schotelen je prachtige vooruitzichten voor als je voor ze kiest. Van de andere kant hoor ik echter ook negatieve berichten in de trant van "dat kan nooit goed zijn" en "pas maar op". Wat is er nou waar en wat niet? Wat zijn, naast de overduidelijke voordelen, de nadelen van chiptuning?
Ga ervan uit dat het chippen door een "betrouwbaar" bedrijf gebeurt (voorzover dat van tevoren na te gaan is) en dat niet een standaard image naar je ECU wordt geschreven maar er een nieuwe wordt gemaakt (voorbeeld: hier). Iemand ervaring met chiptuning en/of een bepaald bedrijf in het bijzonder?

Bij voorbaat dank.
Kijk uit, een Cactussssss

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

E?n van de nadelen is dat je 98 moet gaan tanken ivm verhoogde kans op pingelen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Chiptunen is pas in een laat stadium goed voor vermogenswinst. In eerste instantie heb je veel meer lol van gewone tuning als andere nokkeas betere inlaat betere uitlaat en compressie verhogen. Als je daarna chiptuned dan is het effect ook veel groter.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

voordeel lijkt me duidelijk,.. meer vermogen hoger koppel.

enigste nadeel dat ik kan noemen is verhoogde motor slijtage,...
je toeren worden omhoog gegooid doordat je meer vermogen hebt krijg je meer druk op de lagers in je blok waardoor er van alles kan gebeuren,.. maar ik heb et nog nooit meegemaakt dat iemand zijn blok aan gort heeft gedraait door het chippen dus volgens mij valt dat allemaal wel mee

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Marc01 wrote:E?n van de nadelen is dat je 98 moet gaan tanken ivm verhoogde kans op pingelen.


wat wil dat precies zeggen, pingelen ?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat het mengsel ontsteekt voordat de zuiger in zn bovenste dode punt is geweest. Voortijdig dus, dan krijg je vreselijke krachten op je zuiger. Als je alleen electronische injectie hebt en monopoint is het enige wat ze kunnen doen de hoeveelheid ingespoten benzine verhogen en de begrenzer verleggen. Dus verwacht niet te veel misschien dat ie ietsies soepeler loopt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb mijn AX gechiptuned. Eerst een ZX 1.4i motor erin gehangen. En die gechiptuned.

Sportuitlaat, openluchtfilter en Katvervanger had ik eerder al erop gezet.
Verder nog van die Brisk Premium Bougies. Schijnt ook wat te schelen.

Uit eigen ervaring zowieso een betere koude start.

Maar ik heb alleen positieve ervaringen gehad na het chiptunen.
Ik heb hier de chip besteld:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 92513&rd=1

Dit is een kopie van een gechiptuned model. Dat zal vrijwel dezelfde winst geven als het op maat laten maken. Op maat laten maken kost minimaal 400 euro. En scheelt denk ik maar heel weinig extra vergeleken met een kopie chip.

Ik heb duidelijk gemerkt dat ie meer vermogen heeft. Toerenbegrenzer zit nog gewoon rond de 6250 RPM. De motor loopt stiller. Stabieler. Hij is ook zuiniger gaan rijden.

Je motormanagement wordt geoptimaliseerd. Omstandigheden dat ie in -40 en +50 moet kunnen rijden worden verwijderd. Zodat ie beter presteert in onze omstandigheden in europa. De chip kan ook beter overweg met je openlucht filter en je sportuitlaat.

Als je dezelfde rijstijl aanhoudt slijt er echt niets harder. Ga je je extra vermogen gebruiken is het logisch dat onderdelen iets harder slijten.

Ik heb de Xantia 1.8i van mijn pa ook gechiptuned. Die is er ook positief over. Het is nog geen 15 minuten werk. ff je ECU openmaken en de chip verwisselen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Mark wrote:Ik heb mijn AX gechiptuned. Eerst een ZX 1.4i motor erin gehangen. En die gechiptuned.

Sportuitlaat, openluchtfilter en Katvervanger had ik eerder al erop gezet.
Verder nog van die Brisk Premium Bougies. Schijnt ook wat te schelen.

Uit eigen ervaring zowieso een betere koude start.

Maar ik heb alleen positieve ervaringen gehad na het chiptunen.
Ik heb hier de chip besteld:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 92513&rd=1

Dit is een kopie van een gechiptuned model. Dat zal vrijwel dezelfde winst geven als het op maat laten maken. Op maat laten maken kost minimaal 400 euro. En scheelt denk ik maar heel weinig extra vergeleken met een kopie chip.

Ik heb duidelijk gemerkt dat ie meer vermogen heeft. Toerenbegrenzer zit nog gewoon rond de 6250 RPM. De motor loopt stiller. Stabieler. Hij is ook zuiniger gaan rijden.

Je motormanagement wordt geoptimaliseerd. Omstandigheden dat ie in -40 en +50 moet kunnen rijden worden verwijderd. Zodat ie beter presteert in onze omstandigheden in europa. De chip kan ook beter overweg met je openlucht filter en je sportuitlaat.

Als je dezelfde rijstijl aanhoudt slijt er echt niets harder. Ga je je extra vermogen gebruiken is het logisch dat onderdelen iets harder slijten.

Ik heb de Xantia 1.8i van mijn pa ook gechiptuned. Die is er ook positief over. Het is nog geen 15 minuten werk. ff je ECU openmaken en de chip verwisselen.


Waar blijft jou wie is wie dan :lol:
Freude am Fahren.

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Ik heb mijn AX 11 tge van eind 1991 laten tunen bij DMT in Belgi?.
Dit is mij zeer goed bevallen. Zowel het eindresultaat als de persoonlijke enthousiaste behandeling.

Ik had al het een en ander aan mijn auto gedaan, en wilde iets bijzonders.
Zodoende kwam ik bij chiptunen uit.

Afspraak gemaakt, en naar Belgi? gereden.
Kwam er aan in een mooie en schone garage. In de garage stonden een paar nieuwe rallyautos (Alfa 156), klaar om geprepareerd te worden.
Dit wekte al vertrouwen.

Auto naar binnen gereden. Luc was wel verrast dat ik met een AX kwam.
Nog nooit een oude auto gedaan, vertelde hij.
Maar hij was wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden.

Meteen kap open, CPU eruit.
Heel verhaal over hoe alles werkte.
Dat mijn systeem van Bosch ook bij andere autos werd gebruikt, o.a. Fiat.

Eprom uitgelezen in de computer.
Kreeg weer een heel verhaal.
Hij herschreef de data.
Andere tweedehands lege Eprom gepakt, en beschreven met de nieuwe waarden.
Teruggeplaatst in de auto, starten rijden en merkte meteen een behoorlijk verschil in power.

Terug in de garage het verschil besproken. Nu was ik ook zeer enthousiast!
Vervolgens zijn we nog een stapje verder gegaan achter de pc.
Andre Eprom erin en proefritje. Lukte nog steeds, en is merkbaar sneller.

Over de derde eprom poging was Luc pessimistisch. Dit gaat nooit lukken, maar niet geschoten altijd mis. We zetten hem erin en verdomd, hij startte gewoon. Hij rijd nu werkelijk als een speer.
Ondertussen geeft Luc ook nog even gratis tips weg over hoe ik mijn motor verder kon tunen. Deze tips heb ik ondertussen ook maar even uitgevoerd. Verder opvoeren via de chip was volgens Luc nu onmogelijk geworden. Ondertussen hadden we al een hele ochtend gespeeld.

Bij het afrekenen (standaardprijs is ?399) had hij niet genoeg wisselgeld en ronde het verschil in mijn voordeel af. Hij had zichtbaar schik gehad in onze ge?xperimenteer.

Garantiebewijs meegekregen en als een speer terug gereden.
De naald loopt nu wel de schaal uit. Bij volgas voel ik soms aandrijfkrachten in mijn stuur.

Luc waarschuwde dat mijn speciaal op maat gemaakte ECU niet vanzelfsprekend werkt in een andere AX met zelfde motor.

Ben zeer tevreden, hij drinkt nu als een 1.0 en rijdt sneller dan een 1.4

Heb bij een stoplicht een jonge gozer met een ford puma eruitgetrokken.
Pumarijder gaf werkelijk alles, hoorde zijn motor huilen, heerlijk als iemand zich helemaal geeft.
Maar bij 70 moest hij al lossen. Was zeer kwaad, is waarschijnlijk nu in een depressie beland :shock:

Ik moet 98 tanken dat klopt.
Heb een octaanvehoger gekocht en stiekum V-power geprobeerd.
Want V-power is in mijn omgeving goedkoper en heeft octaan 97.
Rijd perfect op V-power, heb octaanverhoger niet nodig gehad.
Het is maar dat jullie dit weten.

Overigens, het lijkt wel of ik geen toerentalbegrenzer heb, rijd rustig 100 in zijn twee?????????

Nou niet iedereen vragen wat ik allemaal aan mijn auto gedaan heb, kom wel een keer naar een meeting als ik tijd heb.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

jij bent verplicht naar een meeting te komen :wink:
Freude am Fahren.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

Over de derde eprom poging was Luc pessimistisch. Dit gaat nooit lukken, maar niet geschoten altijd mis. We zetten hem erin en verdomd, hij startte gewoon. Hij rijd nu werkelijk als een speer.


zeker die siemens chip ? ;-)

dit is ook het enige logische verhaal voor een ax, het is trial and error,
en je moet gewoon lef hebben om het te doen, er is geen eenduidig advies voor ax chiptuning.
vraag me af als sander een goeie chip vind, en het na het turbo project aandurf te doen, wat er dan gebeurt......

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Momenteel draai ik op een 106 groep N chip met de begrenzer bij 8500 toeren. Das dus geen begrenzer maar een explosiebeveiliging.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Sander wrote:Momenteel draai ik op een 106 groep N chip met de begrenzer bij 8500 toeren. Das dus geen begrenzer maar een explosiebeveiliging.


en hoe klinkt dat?

:)
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Na de 6700 toeren is mn uitlaat te restrictief dus dat klinkt beroerd. Verder de toeren in jagen dan 7000 is alleen maar slecht voor de motor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

atmozz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 173
Joined: ThuJun12, 2003 4:37:43 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by atmozz »

Mijne is ook gechipped, Ik merk het wel. Vooral het doortrekken vanaf de 120 naar de 200. Heb er verders ook geen klachten over. Rijd lekker zo 8)
Mzzls Jeroen :)
www.axtreme.photosite.com

- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik ben al een tijdje bezig met te bekijken hoe het nou werkt. Voor zover ik weet ongeveer zo.

Let wel dit is bij het injectiesysteem waar alleen de injector geregeld is, de ontsteking is mechanisch door middel van een verdelerkap.

In je ecu staat een tabel. Hierin staat de openingstijd van de injector uitgezet tegen het toerental en de gasklepstand. Tenminste er staat een openingstijd die proefondervindelijk zijn gevonden met boven en ondergrenzen. De lambdasensor regelt de openingstijd een beetje bij zodat de motor draait op lambda 1. Dit is de de mengselverhouding waarbij de cat het beste presteert.

Bij chiptunen kan je 2 dingen aanpassen. De acceleratie verrijking en de lambdawaarde die de motor aanhoud. Bij lambda 0,9 zal de motor namelijk maximaal vermogen leveren. Bij lambda 1.1 is de motor op zn zuinigst.

Als je in een keer vol op het gas gaat moet de motor nog meer benzine krijgen. Bij diverse carberateurs kan je dat goed zien. Die spuit een straal benzine zo het spruitstuk in. Of ongeveer 2m ver als je hoofd er niet voorzit ;)

Dus met chiptunen van dit injectiesysteem zal je motor iets meer vermogen geven, en zal hij merkbaar beter reageren op het gaspedaal.

Je kan echter veel verder gaan als je ook de ontsteking regelt. Die kan je vervroegen voor koppel onderin en verlaten voor vermogen hoog in de toeren. Of zoals met injectie mooi geregeld kan worden van allebei een beetje.

Als alleen de injectie geregeld wordt dan hoef je niet bang te zijn voor pingellen. Dat is namelijk het vroegtijdig ontsteken van de brandstof. Dit gebeurd alleen als je de ontsteking vervroegt of de hoeveelheid ingespoten benzine vermindert (benzine heeft een koelend effect op de motor). Alleen geld minder brandstof= minder vermogen dus dit is een hele domme zet bij chiptunen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dus als ik het goed begrijp regel je met een chip
a) inspuiting
b) ontsteking
Kans op pingelen had ik al bedacht (lang leve het gedachtenexperiment) dus chippen is hoe dan ook 98 tanken, dat zij dan maar zo.

Verder: Sander heeft het hierboven over 'gewone' tuning die in het begin leuker zou zijn en je meer uit een chip laat halen: mee eens.
Detail is alleen dat ik een AX 1.1 heb en daar zijn niet echt nokkenassen voor te vinden. Althans niet als je niet meteen blut wilt zijn: ze kosten evenveel als een chip (als je ze al vindt) en leveren evenveel vermogen op, maar als je vervolgens wilt gaan chippen is het maar de vraag of je motor dan nog lekker loopt (die ervaring heb ik op een ander forum, ik geloof Citrosport, opgevangen). Dus een nokkenas sluit chiptuning uit, en omgekeerd. Want ik heb geen zin om eerst voor ?400 een chip te laten schrijven die het vervolgens niet goed blijkt te doen met mijn nokkenas van eveneens ?400...
Open luchtfilters hoef je eigenlijk niet voor het vermogen te doen als je niet de luchtinlaat verbetert met bijv. een luchthapper (veel werk ?f duur), hoewel het geluid er beter op schijnt te worden en je nooit meer een nieuw luchtfilter zult hoeven kopen. Misschien ga ik dat dus alsnog doen, ben alleen niet zo heel technisch dus ik durf niet zo goed. :oops:
Uitlaat geldt hetzelfde als hierboven, ben niet zo technisch dus durf niet zo goed, verder is daarvan de prijs/pk verhouding nog slechter dacht ik, of zijn uitlaten niet zo duur?

Dit verhaal hierboven betekent natuurlijk niet automatisch dat ik inderdaad de boel ga laten chippen, maar als ik iets aan motorische tuning ga doen is het voor mij als a-techneut een optie. Samen met het luchtfilter, maar zoals gezegd, zo gek veel levert dat niet op.
Of iemand moet een leuke nokkenas voor 1.1 (8v...) kunnen vinden voor me die niet zo duur is, dat levert evenveel op als een chip dus als dat goedkoper blijkt lijkt het me een makkelijke keuze..... (wel even erin laten zetten dan nog).

Jaja mijn verhalen hebben altijd de neiging metterlengte verwarrender te worden. Laat je hierdoor echter niet misleiden, en verbeter me aub op punten waar ik (onvermijdelijk) fout zit...

Joost

Overigens ga ik, voordat ik ?berhaupt overweeg iets op te voeren, eerst zorgen dat de motor helemaal goed loopt... (en geld over heb). Is anders toch beetje zonde.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nokkeas en chiptunen heeft wel degelijk zin omdat je motor dan beter ademt. Echter zal de chip speciefiek voor jou motor geschreven moeten worden. Dat betekent de dyno op dus, en experimenteren.

Eigenlijk wil je eerst je motor op alle vlakken verbeteren en daarna een chip laten schrijven.

Open luchtfilterkitjes doe je eigenlijk alleen voor het geluid. Als je het goed wilt doen ben je eventjes bezig en zal je ervoor moeten zorgen dat dat filter veel koude lucht krijgt. Alleen een open filter onder je kap klinkt leuk hij wordt wat feller maar het is feitelijk zonde.

Het verbouwen van je uitlaat zorgt ervoor dat je motor zn uitlaatgas makkelijker kwijt kan en daarom kan hij makkelijker naar een hoger toerental. Heeft wel degelijk zin dus maar ook hier geld weer dat je moet weten waar je mee bezig ben.

Als jij een 1.1 hebt met een bosch injectiesysteem is ook het vervangen van het inlaatsysteem door het inlaatsysteem en de ecu van een 1.4 een goeie optie dit merk je echt enorm. Kost ongeveer ?100. Als je dan een open uitlaatsysteem bouwt dan ram je hem echt met een noodgang de begrenzer in. Is misschien het overwegen waard. Ik zat toen zelf zo rond de 70 pk uit een 1.1
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Sander wrote:Als jij een 1.1 hebt met een bosch injectiesysteem


Hoe weet ik of ik dat heb? Het staat vast ergens, maar als ik de ECU lostrek reset ik hem meteen toch? Dat willen we nou ook weer niet....

Vervangen van een ECU lijkt me wel te doen. Is het vervangen van dat inlaatsysteem moeilijk/veel werk?
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De ecu heeft een bepaalde standaardtabel met inspuitwaardes. Dit is het begin op het moment dat je gaat rijden past ie de waardes aan naar ervaringsgetallen. (met min en max) DUs de computer resetten is echt niet erg. Stationairloop kan in het begin want ontregelt zijn maar dat komt vanzelf goed.

Het plaatsen van een nieuw spruitstuk en gasklephuis is best een lastig klusje als je geen sleutelervaring hebt. Het is als het allemaal een beetje soepel gaat zo'n beetje 1,5 tot 2 uur werk. Het is dus eventueel wel te doen op een meeting oid.

Aan de passagierskant van de auto zie je als het goed is een zwarte kap zitten hieronder zit de rijcomputer. Daar staat op of het een bosch of een magnetti marinelli is.

Aan de bestuurderskant van de motor zit of een verdelerkap of een electronisch geregelde ontsteking. Verdelerkap komen de bougiekabels aan de zijkant uit en electronisch komen ze uit de bovenkant.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply