Sinds een jaar heb ik een waeco ms50 cruise control setje in mijn ax, deze werkte tot voorkort prima.
Echter wat nu het geval is dat hij regelmatig uitvalt.
Op het de computer module van de cc zit een ledje, als je remt brand deze, dat klopt dus.
Als je rijd knippert hij ook, hoe sneller je rijd hoe sneller hij knippert, dan kan de cc ingeschakeld worden.
De ene keer knippert hij wel als ik rij en de andere keer niet...gezien hij vaak uitvalt en de led dan op dat moment niet knippert verdacht ik de snelheids puls gever op de versnellings bak ervan dat die
de pulsen niet meer goed doorgeeft en dus aan vervanging toe is.
Wat hij dus ook sinds kort heeft en dus mijn vraag was, als ik rij met cruise control aan en ik toeter even of doe de ruitenwisser aan dan wil hij ook nog wel eens uitvallen...wat kan dit zijn?
Leek mij mischien handig dit eerst even uit te zoeken voor ik de pulsgever vervang.
Had al wel een rechtstreekse + en massa getrokken voor de voeding van de cruise controle module, dit mocht ook niet baten.
Electrisch probleem
Moderators: vtspower, webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Electrisch probleem
en de voeding/massa van de puls-gever op de versnellingsbak?
Wat me dr aan herinnert, ik zou nog ff kijken voor die stekker..
Wat me dr aan herinnert, ik zou nog ff kijken voor die stekker..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Electrisch probleem
De voeding en massa van de pulsgever zijn aftegakt van de kabels die rechtstreeks van de accu komen.
Ja of die stekker gaar is of niet...waarom valt de cc dan uit als ik toeter of ruitenwisser aan doe.
Het is overigens echt alleen bij die twee dingen, bij het aanzetten van verlichting/ kachelmotor en radio enzo gebeurt er niets.
Ja of die stekker gaar is of niet...waarom valt de cc dan uit als ik toeter of ruitenwisser aan doe.
Het is overigens echt alleen bij die twee dingen, bij het aanzetten van verlichting/ kachelmotor en radio enzo gebeurt er niets.
Re: Electrisch probleem
Vandaag even rond gereden met de voltmeter erop.
- op de massa en + op het puls draadje vanaf de versnellingbak.
Als de cc werkt staat er ongeveer 2.85 volt op.
Als de cc uitvalt of niet in te schakelen valt dan staat veranderd het steeds, zegmaar 6v, 8v, 10v.
Kan er dus eigenlijk vanuit gaan dat de puls-gever op de versnellingsbak niet helemaal lekker meer is?
weet niet hoe de puls gever van binnen werkt eigenlijk, waardoor de spanning/puls opeens af en toe fluctueert...iemand een idee?
- op de massa en + op het puls draadje vanaf de versnellingbak.
Als de cc werkt staat er ongeveer 2.85 volt op.
Als de cc uitvalt of niet in te schakelen valt dan staat veranderd het steeds, zegmaar 6v, 8v, 10v.
Kan er dus eigenlijk vanuit gaan dat de puls-gever op de versnellingsbak niet helemaal lekker meer is?
weet niet hoe de puls gever van binnen werkt eigenlijk, waardoor de spanning/puls opeens af en toe fluctueert...iemand een idee?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Electrisch probleem
Dat lijkt me dan inderdaad of de pulsgever, of de aardedraad naar de pulsgever die slecht/niet contact maakt. (draadbreuk of slechte stekker)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Electrisch probleem
Alexander, als de aarde/massa niet goed zou zijn dan zou de spanning/puls toch weg moeten vallen lijkt me?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Electrisch probleem
Nee, dan drijft de puls toch alleen maar omhoog richting de 12V? Zal een beetje liggen aan wat dr in die pulsgever zit.. (geen idee)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Electrisch probleem
Heb een nieuwe valeo pulsgever gemonteerd en het werkt nu weer naar behoren!
Alexander had nog een mooie stekker voor me dus deze ook meteen gemonteerd gezien mijne slecht was.
Alexander had nog een mooie stekker voor me dus deze ook meteen gemonteerd gezien mijne slecht was.