Lamda aansluiten

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Terminal
AX Master
AX Master

Lamda aansluiten

Post by Terminal »

Oke, ik heb me lambda gisteren vervangen omdat een verbruik van 1 op 8 niet echt heel gunstig is.

Toen kwam ik op het probleem van dat de lambda een rode en witte stekker heeft. En mijn kabelboom blauw en zwart.

Nu heb ik rood op zwart gedaan, en wit op blauw.
Dat leek mij het logische gezien dan alleen bij de rode wat weg gevijld moest worden.
Het is wel wat beter geworden, geen benzine lucht meer in de auto. Maar nu wel lichtjes inhouden, en weer uitvallen als ik de koppeling intrap vanaf 3000toeren.
Starten bij een lauwe motor is alsof je een oude diesel aan het opstarten bent.

Nu weet ik niet helemaal zeker of mijn lambda nog goed is die er nu inzit.
Maar hoe moet ik ze aansluiten? Niet dat ik deze sowieso al heb opgeblazen?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Als je de stekkers verkeerd hebt aangesloten, dan is de lambda aan zijn einden. De 1 is nl. de voeding voor de voorverwarming van de lambda.
Image Image Image

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Dat had ik wel gelezen inderdaad. Maar wat is nou de juiste manier? Zeker omdat ik ook niet weet of de lambda zelf nog wel goed was.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Wat de goede manier is weet ik niet, maar probeer de zoek-functie onderaan de pagina eens. Er is in het verleden al veel over geschreven.
Image Image Image

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Nou daar heb ik al naar zitten zoeken, en helaas niks gevonden.

Alleen een post van citrofenwick, maar daar stond bij dat die dat dacht en niet zeker wist...

jk
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jk »

Ik heb dit nooit gedaan, maar zou je voor montage niet eerst meten wat de aarde/massaverbinding is, zowel aan de lambda-sensor als aan de bedrading (en aan de bedrading ook wat de 12V is)?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

En als je de lambda hebt aangesloten moet de ECU wellicht gereset worden.
Dus even de accu los (15minuten bijvoorbeeld), dan auto starten zonder gasgeven en minstens 5 minuten stationair laten draaien.
Dan regelt de ECU zichzelf even opnieuw in.

(hoewel ik dit nu roep zonder te weten wat voor motor je hebt)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

ECU reset had ik al gedaan inderdaad :)

Heb helaas nog niet de tijd gehad om het door te meten, maar kan er wel vanuit gaan dat het goed is. Bij de oude lambda zoop de auto 1 op 8, en een enorme benzine lucht, daar ben ik nu vanaf. Verbruik weet ik nog niet, maar lijkt zo op de wijzer afgaande stukken beter ook.

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Een beetje een laat antwoord, maar voor een ander mischien nog eens handig om te weten.
De bedrading van de lamda naar de ecu is een afgeschermde kabel in je draadboom, een zwarte ronde kabel met 2 draden erin en een afscherming die aan massa hangt.

De draden van de voorverwarming van je lamda zijn bijde de zelfde kleur, meestal 2 witte draden.
De draden van de sensor zwart en grijs.

Image

Het plaatje klopt niet helemaal, dit is van een 3 draads lamda, dus je zal er 1 witte draad bij moeten denken, maar de rest is gelijk.

Bij de 3 draads lamda hangt één kant van de voorverwarming aan massa, bij de 4 draads zit hij los van massa, het maakt dus niet uit hoe om je de witte draden aansluit.
De voorverwarming wordt van 12 volt voorzien door het injectie relais, deze zit onder je ecu.

De klachten die jij omschrijft zijn door het niet meer werken van de voorverwarming.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Terminal
AX Master
AX Master

Re: Lamda aansluiten

Post by Terminal »

Snap wat je bedoeld lekkersimpel, alleen lost dit helaas niet mijn probleem op met hoe de lambda aangesloten hoort.
De kabels zijn namelijk allemaal even dik.. alleen anders gekleurd.

Zou iemand misschien eens kunnen kijken wat de kleuren zijn van de bekabeling en welke kleur stekker eraan zit?
Heb nog steeds gezeik met de lambda denk ik, maar ga er geen nieuwe inschroeven voordat ik 100% sure ben dat ik hem goed aansluit.
AX 11TRE 1988

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Ik wil wel kijken voor je hoor, je hebt een witte en een rode stekker als het goed is van de auto zelf, op de witte stekker komen grijs en zwart van de lamda sensor aan, bij mij is dit de stekker met de afgeschermde kabel die naar de ecu loopt, vanaf de lamda zijn het wel normale draden.
Op de rode stekker komen de 2 witte draden van de lamda sensor, hier komt 12 volt op te staan als je het contact aanzet, deze wordt geschakelt door het relai wat onder je ecu zit ( die grote bruine ), controleer dit ook even he ! als op die witte draden geen spanning komt werkt de lamda ook niet, het relai staat er om bekent nog wel eens niet te werken of dat hij uit zijn stekker trilt.
o moet je een heel eind komen denk ik, anders lees ik het wel weer !

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Bedankt! Heb de multimeter al klaar liggen, ga morgen na het werk even aan het meten :).

Maar mijn kabelboom heeft een zwarte en blauwe stekker in plaats van rood en wit, vandaar de verwarring met hoe alles aan te sluiten.
Relais zal ik eventueel ook even doormeten, samen met de bekabeling naar de ecu toe als morgen me haynes binnen is per digitale postduif zodat ik schema's heb.
AX 11TRE 1988

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Op alle stekkers van je auto zit een palletje waardoor je de stekkers die evenveel pootjes hebben niet kan omwisselen perongeluk, dit is bij je lamda ook zo, echter kan je de stekker van het lamda signaal wel in de voorverwarming krijgen, maar niet anders om (mooi dom, anders om had hij tegen gekunt, dit niet), de stekker van de voorverwarming heeft links onder nog een palletje zitten, die van het signaal niet, dus in de stekker van jou draadboom zit links onder net zo een uitspaaring als dat er bovenin het midden zit, dit is de stekker van de voorverwarming, hier komt (als het goed is) 12 volt op als je het contact aan zet.
Mocht je geen juist schema bij haynes krijgen laat het me dan weten, ik heb die wel voor je.
P.s. neem weinig aan van de draadkleuren in je kabelboom, die verschillen per dag bij deze auto's !

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Nou... probleem gevonden, lambda krijgt sowieso geen 12v ...
Straks maar even het dubbelrelais doormeten misschien dat daar de fout in zit.
AX 11TRE 1988

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

kan ook zekering bij je accu zijn he !

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Die zijn allemaal nog heel, en staat ook netjes 12v op.
Weet iemand de pin out van het dubbelrelais? Heb hier een haynes maar kom ik niet echt duidelijk uit.
AX 11TRE 1988

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Die staat op het relais, dat moet jij toch weten ! hahaha
Als ik het goed heb onthouden zat/zit jij toch in de lichttechniek, dan moet je toch op zijn minst wel even een 12 voltje terug kunnen meten door een relais hoor ! hahaha
Maar goed alle gekheid weer even op het stokkie, op poot 11 komt de spanning binnen vanaf accu, deze gaat via poot 1 of 9 (deze zitten inwendig aan elkaar) naar de zekering waar we het over hadden en vandaar naar de lamda. Echter is dit relais net als de draadkleuren aangesloten, dus hou me niet vast aan de nummers, want ik heb 3 schema's die zeggen dat hij via 11 en 1 schakelt, maar bij mijn draadboom schakelt hij via 8 en 13, hieronder even de pinlayout van het relais, met + bedoel ik de pinnen die inwendig verbonden zijn.

relais 1
12+14 spoel plus aansluiting
7 spoel massa
8+15 P contact
4+5+6+13 maak contact

relais 2
2+3 spoel plus aansluiting
10 spoel massa
11 P contact
1+9 maak contact

Om het je zelf makkelijk te maken haal je even het relais er uit, zet je je universeel meter op diodetest (beetje meter piept nu als je de pinnen tegen elkaar houd) en meet je van de voorverwarmweerstand stekker (lamda los dus) even welke aansluiting er op massa zit, deze weet je dan en onthoud je, de anderre aansluiting meet je nu terug tot op de zekering en vanaf de zekering meet je terug tot op het relaisvoet, als hij daar op 1 of 9 binnen komt zet je je meter op volt meten (dc) en moet je op pin 11 je 12 volt van je accu meten, kringetje rond he !

Het relais gedeelte wat de lamda schakelt wordt zelf geschakelt door het relais, ja ik weet het klinkt gek maar het is zo, relais 1 schakelt relais 2, dus als je het relais er uit hebt schakelt er niets dus krijg je op relais 2 ook geen schakelspanning, snap je.

Sterkte weer met het leren van het vak meten !
Maar onthoud, meten is weten en wie leest die blijft !

Mocht het relais stuk zijn, deze zit ook in een 106 ph1, ecu zit daar aan de anderre kant, maar daaronder zit evengoed je relais verstopt.
Tevens weet je nu ondertussen of je je lamda verkeert aangesloten hebt gehad, zo ja, haal maar een ander !
Mijne heb ik van een sloper gehaald welke achter kort was gereden, die motor was dus nog goed.

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Ik zat inderdaad in de lichttechniek, en nog steeds wel maar dit soort dingen heb ik me nooit zo mee bezig gehouden.

Ik meet op alle zekeringen netjes 12volt, dus dan lijkt me dat het relais gewoon schakeld. Dan zou het ergens in de bekabeling van de zekering naar de lambda stekker zijn.

Zal eens weerstand/doorgang gaan meten.. hopelijk komt daar meer uit.
AX 11TRE 1988

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by lekkersimpel »

Ik denk dat je wijzer zult worden met een last, je hebt vast wel een lampje waar je 2 draden aan kunt solderen, je hebt ook van die prik lampjes, dat is een pen met een naalt aan de voorkant met een lampje er in en aan de achterkant een draad met een knijpbekkie eraan.
Als je namelijk weerstand/doorgang gaat meten met je universeelmeter zal deze ook aangeven dat het goed gaat als er nog maar 1 adertje van je draad verbinding maakt, daar heb je dus niets aan, een lampje heeft behalve spanning ook stroom nodig, dit noemen we een last, deze zal doordat hij stroom trekt niet branden of slecht als je draad heel erg slecht is.
Het voordeel van die lampjes in pen vorm is dat je die punt IN je draad kunt drukken, je kan dus zien of het tot aan het stekkertje nog goed gaat.

Een bekent probleem bij 106 en ax is dat de draadboom breekt op het punt dat hij van de motor naar de ecu afbuigt, hier heb jij niets mee te maken, maar geeft wel aan dat deze draden soms breken inwendig.

Leuke storing die je hebt !
Hou me op de hoogte !

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Nou... op een of andere wondere wijze heeft die nu ineens wel stroom hoe ik ook aan de kabelboom loop te trekken.

Snap der geen hout meer van, denk dat ik maar eens opzoek ga naar een andere draadboom en die opknap en echt helemaal door ga meten. Lijkt me gemakkelijker als deze proberen op te lappen en de auto dagelijks nodig hebben.
AX 11TRE 1988

Post Reply