silicone-led-strips aansluiten en hoe?!?!?!

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
User avatar
axsebas01
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec05, 2010 8:05:23 PM
Location: zaandam

silicone-led-strips aansluiten en hoe?!?!?!

Post by axsebas01 »

hallo,
ik heb een Citroën AX 1.1i 1995,
vond op een internet site ledstrips(audi-look) kosten: 10.50 voor 2x 24cm silicone led strips wit. incl verzending.

en kan aangesloten worden op een 12volt accu is geen enkel probleem.
maar nou zit er bij de verzending een briefje ''om stroompieken te voorkomen kan je bij ledstrips voor in de auto een voltage-stabilisator gebruiken...kennis van me had het er over om de ledstrips aan te sluiten op je verlichting zodat als je de de knop omdraait van de lampen dat authomatisch dan de ledstrips ook aanspringen. een voltage stabilisator waar kan je dat verkrijgen en wat zijn de kosten gemiddeld hier voor. en of er nog andere makkelijke oplossingen zijn om dit zo makkelijk mogelijk aan te sluiten.


gegroet.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

gewoon aansluiten aan de lampen, geen enkel probleem..

























of eigenlijk wel :evil: het is lelijk. maargoed, over smaak mag ik niet twisten ofzo.. :roll:

User avatar
axsebas01
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec05, 2010 8:05:23 PM
Location: zaandam

Post by axsebas01 »

Maar moet ik evengoed een voltage stabilisator gebruiken?! En wat bedoel je met smaak valt niet te twisten jij zelf vind die strips lelijk? Ik weet het zelf ook nog niet het is meer een probeersel;-) haha misschien toch maar xenon?!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat is toch wat ze dagrijverlichting noemen?
Wat ik begreep is dat het de bedoeling is dat deze leds overdag gevoerd kunnen worden in plaats van de dimlichten om stroom (en dus brandstof) te besparen.
Leds gebruiken maar een fractie van de stroom die een gloeilamp nodig heeft en gaan veeeeeeeel langer mee dan gloeilampen.
Die opmerking over stroompieken is zeker bedoeld dat de ledverlichting van dit setje niet bestand is tegen stroompieken uit de auto?

Op de website van Philips staat een aansluitschema voor dagrijverlichting: Klik!
Volgens mij is het wel de bedoeling dat de ledverlichting alleen brandt als de dimlichten uitstaan en automatisch doven als de dimlichten worden aangezet.

Ik vind het altijd wel leuk als men creatief is met AX.
Als het maar niet van die kerstmisverlichting wordt, zie onderschrift :lol:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

User avatar
axsebas01
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec05, 2010 8:05:23 PM
Location: zaandam

Post by axsebas01 »

Haha nee een kerstshow word het zeker niet maar wilde wel kijken of het wat is en deze ouwe ax een beetje op te vrolijken. Maar inderdaad gewoon overdag met me andere lichten nou weet ik eerlijk gezegd nog niet waar ik ze precies wil hebben maar misschien inbhet midden van me gril of boven me koplampen. En heb vernomen via via dat een voltage stabilisator maar onzin is en dat ik het gewoon op me verlichting aan moet sluiten:-S dus ja een voltage stabilisator?!?!?! Ik weet het nie als de fabrikant zegt om stroompieken te voorkomen bij deze leds-strips een voltage stabilisator moet gebruiken vraag ik me af of ik Het nou wel echt moet doen:-))

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik denk, dat als het écht nodig zou zijn om een voltagestabilisator ertussen te zetten, dat de fabrikant 'm dan wel meegeleverd zou hebben. Anders krijgt de fabrikant in no-time alle setjes dagrijverlichting vrolijk kapot terug... Schiet voor een fabrikant ook niet op, da's namelijk niet zulke goede reclame he... ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

User avatar
axsebas01
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec05, 2010 8:05:23 PM
Location: zaandam

Post by axsebas01 »

ja dat is ook waar... nou de voltage sabilisator is al uitgesproken had vernomen dat dat meer te maken kan hebben met als je je lichten al aan doet voor het starten van de motor. dan kan je namelijk in ene die pieken krijgen ofzow....nu ga ik hem alleen gewoon aan het licht aansluiten maar weet iemand wat de voorschriften hiervoor zijn wat betreft politie ofzow of apk enzow..wat wel en wat niet mag met het monteren op bepaalde plekken??!! ik dacht zelf misschien op de plek van de (toch al kapotte mistlampen) of heeft hier iemand misschien een andere suggestie>?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

mistlampen mogen/kunnen alleen aan als dimlicht ook aan is.

gewoon rondom/onderlangs de koplampunit? :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ik denk eerder dat je die pieken krijgt als je je lampen/kachelventilator/achterruitverwarming nièt aanhebt.
Dus hoef je er alleen voor te zorgen dat je niet je LEDjes als enige aanhebt van alle mogelijke stroomverbruikers in je auto.

User avatar
axsebas01
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SunDec05, 2010 8:05:23 PM
Location: zaandam

Post by axsebas01 »

Met andere woorden mag ik die ledjes dan ook zo rond me mistlamp units monteren al dienen ze dan niet als mist lamp? Ze zitten dan alleen op de mistlamp plekken. Maar gebruik ze dan bij dimlicht of stadslicht?!

Post Reply