Dynamo op zijn eind?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Bassieh
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunAug09, 2009 11:03:25 PM

Dynamo op zijn eind?

Post by Bassieh »

Ik merk de laatste tijd dat mijn AX weer wat moeilijk doet (werd weer tijd). Als ik direct na het starten mijn lampen aanzet, hoor ik duidelijk de motor in toeren zakken totdat de auto bijna afslaat. Na enkele seconden lopen de toeren weer op naar normaal. Sinds enkele dagen heb ik nu ook dat mijn radio plots in de eerste 2 km uitvalt (lijkt mij dus een gebrek aan elektrisch vermogen). Ik kwam er savonds ook achter toen ik op de snelweg reed, (een constante 100 km/h) dat mijn lichten steeds meer dimde, ook begon hierbij het acculampje heel zachtjes te branden. Is dit de dynamo en hoe kan ik dit nameten?

bvd,

Bassieh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Als de motor draait en je meet de spanning op de accu moet je uitkomen
rond de 14,5 volt.
Motor uit moet rond de 12.5 zijn (met volle accu).

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Als je hoog in de toeren gaat... geven je koplampen dan meer licht? Had ik ook.... koolborsteltjes versleten.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Bassieh
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunAug09, 2009 11:03:25 PM

Post by Bassieh »

van het weekend nog even doorgemeten. Bij stationair zit ik mooi tegen de 14.4 volt aan. Maar als ik ga rijden merk ik dus dat mijn lampen op discostand gaan. Zowel bij optrekken als bij constante snelheid zie ik ze constant dimmen en feller worden. Het is dus niet dat als ik meer toeren maak de lampen feller worden.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Dan heb je denk ik een massa probleem... Er zit achter je accu een massa punt op je carroserie. Die zou ik eerst eens goed schoon maken of desnoods een nieuw punt maken. Dat zal al heel wat dingen oplossen denk ik.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Post Reply