schakeling benzinepomp
Moderators: vtspower, webmasters
schakeling benzinepomp
even een vraagje aan de mensen die wat meer in de zwakstroomschakelingen zitten.
Ik heb in de sport tegenwoordig een elektrische benzinepomp. dit omdat de standaard pomp het niet bij kon houden.
Nu zit ik te zoeken naar hoe ik deze via een relais kan aansluiten zodat hij wegvalt als de motor niet meer draait (maar contact wel aanstaat)
standaard pomp relais begint volgens mij met een ECU signaal waarna hij overpakt op ontsteking.
Ik heb gedacht de pomp op de ontsteking te schakelen maar das lastig gezien als de auto niet draait er ook geen ontsteking is en bij starten er dus ook geen benzine verpompt zal worden.
Heeft er iemand een idee om dit simpel op te lossen? Nog iets waar ik mee zit is dat dit relais overbrugbaar dient te zijn. na lange stilstand wil ik eerst benzine de vlotterkamers in kunnen pompen.
alvast bedankt
Ik heb in de sport tegenwoordig een elektrische benzinepomp. dit omdat de standaard pomp het niet bij kon houden.
Nu zit ik te zoeken naar hoe ik deze via een relais kan aansluiten zodat hij wegvalt als de motor niet meer draait (maar contact wel aanstaat)
standaard pomp relais begint volgens mij met een ECU signaal waarna hij overpakt op ontsteking.
Ik heb gedacht de pomp op de ontsteking te schakelen maar das lastig gezien als de auto niet draait er ook geen ontsteking is en bij starten er dus ook geen benzine verpompt zal worden.
Heeft er iemand een idee om dit simpel op te lossen? Nog iets waar ik mee zit is dat dit relais overbrugbaar dient te zijn. na lange stilstand wil ik eerst benzine de vlotterkamers in kunnen pompen.
alvast bedankt
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Archivaris
Om te controleren of je motor loopt kun je je dynamo gebruiken. Het laadstroom controle lampje geeft het signaal dat de motor loopt cq dynamo laadt de accu bij. Het signaal van het lampje mag je alleen hoogohmig relais belasten omdat anders de laadstroom van de dynamo beïnvloed wordt.
Bij het starten zou je het kunnen overbruggen met een schakelaar of een startknop.
Groetjes,
Henk en Michel
Bij het starten zou je het kunnen overbruggen met een schakelaar of een startknop.
Groetjes,
Henk en Michel
Pak dan gewoon het signaal van het motorstoringslampje.
Dat gaat ten slotte ook branden als de motor niet loopt en het contact aanstaat.
Hoef je je niet druk te maken over laadstroom en hoogomige relais enzo...
Dat gaat ten slotte ook branden als de motor niet loopt en het contact aanstaat.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:

Maar dat dan alleen als signaal om de pomp af te laten vallen (als het motorstoringslampje gaat branden).MNM(tm) wrote:Pak dan gewoon het signaal van het motorstoringslampje.
Bij starten: overbruggen met een knop om de brandstofpomp aan te zetten.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Dan het laadstroomlampje gebruiken als aansturing voor het afvallen van het relais?q01z wrote:marco.. CARBURATEURS!MNM(tm) wrote:Pak dan gewoon het signaal van het motorstoringslampje.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
Re: schakeling beniznepomp.
Marc... LEES DIT DAN:

denny wrote:...standaard pomp relais begint volgens mij met een ECU signaal waarna hij overpakt op ontsteking.
Recently done:

Recently done:

Nee, de pomp moet juist ingeschakeld worden als 't lampje uit is.
Zodra 't lampje aangaat, om wat voor reden dan ook (motor stilgevallen ofzo), zal dan de pomp stilvallen.
Je moet dan dus het "Normally Closed" contact van het relais gebruiken.
Voor starten moet je dan alleen even een extra schakelaartje in serie met de relais-spoel zetten, zodat het relais niet bekrachtigd wordt (en dus de pomp wèl van spanning voorziet wordt) als het motorstoringslampje nog brandt, want dat gaat pas enkele seconden nadat de motor gestart is en op eigen kracht loopt, uit.
Zodra 't lampje aangaat, om wat voor reden dan ook (motor stilgevallen ofzo), zal dan de pomp stilvallen.
Je moet dan dus het "Normally Closed" contact van het relais gebruiken.
Voor starten moet je dan alleen even een extra schakelaartje in serie met de relais-spoel zetten, zodat het relais niet bekrachtigd wordt (en dus de pomp wèl van spanning voorziet wordt) als het motorstoringslampje nog brandt, want dat gaat pas enkele seconden nadat de motor gestart is en op eigen kracht loopt, uit.
Recently done:

Recently done: