ecu uitgelezen: en nu ??

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

ecu uitgelezen: en nu ??

Post by bobax »

ik heb een complete goed lopende motor 1.1 magn mar. (6.11) liggen voor reserve.

mijn pas aangeschafte auto heeft een hele tijd stilgestaan, zonder accu, maar het na de foute timing hersteld te hebben geen inlees procedure doorlopen.

motor liep in eerste instantie redelijk maar erg onzuinig veel te hoog co2, na toevoeging reiniger in benziene co2 goed, rijdt 1 op 17 met constant 90, 500 km gereden. (kan beter dacht ik ?)


kreeg later op snelweg 90 km na een uur motorstoringsmelding enkele minuten lang , motor bleef gewoon lopen, lamje ging weer uit.

motor slaat na 1e koud starten consequent weer af, beetje gas of nog es starten blijft ie lopen.

na ecu uitlezen:
codes 31,52...2x mengselregeling dus: wat kan ik doen? injectiehuis vervangen? gedeeltelijk? Of is dit misschien nog een melding van de in eerste instantie vervuilde motor? dan wel zonder storingslampje!

code 33 BOSCH gaskleppos sensor in een mangn mar ???? toch maar gewoon potmeter vervangen?

code 41 krukaspositiesensor is bdp neem ik aan (is dat niet go or nogo??) die ga ik dus maar gewoon vervangen lijkt me, of misschien toch toerental sensor??

Wat kan ik doen wat is zinnig opdat motor betrouwbaar blijft lopen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Injectiehuis reinigen kost je niks, dus altijd een goeie om mee te beginnen,


Met zoveel verschillende storingen denk ik altijd aan electra, massapunten zijn ook altijd een berucht probleem, dus schuur die eens op, dan ECU resetten en kijken wat ie gaat doen...


1:17 is OK bij constant 90 maar als de ECU het naar zijn zin heeft kan 't zelfs iets zuiniger denk ik...

bobax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedFeb17, 2010 4:58:54 PM
Location: heerlen

Post by bobax »

Bedankt voor je antwoord Raoel, goede tip om eerst eens te resetten, ik was er niet op gekomen.
De twee mengsel foutmeldingen waren verdwenen.
Injectiehuis gereinigd, ecu reset >> nog 2 storingsmeldingen n.l. Krukaspositie/bdp -sensor en gasklepstandsensor.
Bdp sensor vervangen >> reset>> geen enkele foutmelding meer!!
Na enkele kilometers loopt ie weer als een zonnetje.

Bdp sensor nader bekeken, is niks anders als spoel + vaste magneet,
Hierover wordt op verschillende plaatsen gemeld : kan niet verslijten e.d.
Ik merkte echter dat de magneet van de defecte sensor een stuk minder sterk was, waardoor deze dus half z`n werk doet, motor leverde echter wel normaal vermogen.
Ecu raakt bij mindere bdp sensor dus zodanig de kluts kwijt dat ie gasklepstandsensor foutcode genereerd.

Post Reply