Electrisch probleem??

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Electrisch probleem??

Post by v.andriessen »

Beste vrienden,

ten eerste hoop ik dat jullie allemaal een goeie sinterklaas hebben gehad. Maar ik heb een probleem met de electronica van mijn auto.

Ten eerste deed mijn accu raar. Bij het starten ging hij maar net aan en brandde mijn dashboard verlichting zeer zwak. Als ik mijn mistlampen aanzette dan ging de radio uit...

Een tijdje al gaat af en toe het lampje van de handrem branden. Als ik over een hobbel rij gaat ie weer uit... Remvloeistof zit bom vol....

Ook gaat de c.v. opeens op slot. Dan doe ik hem weer open en dan gaat ie vanzelf weer dicht (dit is alleen tijdens het rijden)

Heb ik een massa probleem?!?!?
Help!!!!


p.s. heb ik een nieuwe accu gekocht van 60ah (ik dacht lekker groot) past ie niet...... Motorkap gaat niet dicht....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Het spontaan gaan branden van het handremlampje kan ook veroorzaakt worden door afgebroken draadjes van één van de voorremblokken welke tegen massa aan komen waardoor het lampje gaat branden.

Een accu met grotere capaciteit is in normale situaties niet nodig, meestal wordt een lege accu veroorzaakt door teruglopen van de capaciteit door ouderdom of het slecht funcioneren van de dynamo.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Henk Bats wrote:Het spontaan gaan branden van het handremlampje kan ook veroorzaakt worden door afgebroken draadjes van één van de voorremblokken welke tegen massa aan komen waardoor het lampje gaat branden.

Een accu met grotere capaciteit is in normale situaties niet nodig, meestal wordt een lege accu veroorzaakt door teruglopen van de capaciteit door ouderdom of het slecht funcioneren van de dynamo.

Groetjes, Henk
hm dan ga ik morgen eens onder de auto liggen. Maar zou dan niet het remblokken lampje niet gaan branden? (O) ?

De accu lijkt misschien wat overdreven, maar ik heb nogal wat spullen achterin liggen (versterker e.d.) en met korte ritten, laad de accu niet zo lekker op...

De dynamo is wel oud maar heel weinig gebruikt, maar dat kan toch geen kwaad?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Electrisch probleem??

Post by Henk Bats »

v.andriessen wrote:..... Ook gaat de c.v. opeens op slot. Dan doe ik hem weer open en dan gaat ie vanzelf weer dicht (dit is alleen tijdens het rijden) ......
Als een van de servomotortjes in de deur defect is of er zit sluiting in de bedrading kan het commando sluiten worden gegenereerd waardoor de beide motoren naar de dichtstand worden gestuurd.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Kijk ook je handremschakelaartje even na, miss. is dat de oorzaak van je lampje. Wat Henk al aangaf is ook een goeie.
Gaat je lampje spontaan branden bij het inveren achter? Misschien staat je handremkabel in die zin net iets te strak? (Heb 't zelf weleens gehad met een vracht stenen in de kofferbak (:oops), ging bij drempels ook het handremlampje branden, maar veren was er toen niet echt meer bij zeg maar...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Mastenhose wrote:Kijk ook je handremschakelaartje even na, miss. is dat de oorzaak van je lampje. Wat Henk al aangaf is ook een goeie.
Gaat je lampje spontaan branden bij het inveren achter? Misschien staat je handremkabel in die zin net iets te strak? (Heb 't zelf weleens gehad met een vracht stenen in de kofferbak (:oops), ging bij drempels ook het handremlampje branden, maar veren was er toen niet echt meer bij zeg maar...)
handrem staan niet te strak... denk ik... weet eigenlijk helemaal niet wat te strak is, maar bij mijn vorige autootje stond ie strakker.

Ik haal het midden ding morgen ook wel los, wie weet wat we daar allemaal vinden...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

heb niets onder de auto kunnen vinden....

maar de nieuwe accu zit erin... toch maar een 54ah. Startmotor gaat al een stuk beter en mijn oliedruk metertje doet het ook weer een stuk beter.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

vin, die remslijtage indicatoren zijn iig niet aangesloten.. en ik vermoed zelfs weggeknipt om bungelen te voorkomen!

wat betreft die storingen die je aangeeft.. ik heb keertje gehad dat het moertje vd + aansluiting op de startmotor was losgetrilt.. gaf ongeveer hetzelfde! dus ff controleren :)
Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

q01z wrote:vin, die remslijtage indicatoren zijn iig niet aangesloten.. en ik vermoed zelfs weggeknipt om bungelen te voorkomen!

wat betreft die storingen die je aangeeft.. ik heb keertje gehad dat het moertje vd + aansluiting op de startmotor was losgetrilt.. gaf ongeveer hetzelfde! dus ff controleren :)
welk moertje bedoel je precies? waar de stroom op komt te staan? of dat extra kabeltje (die rode) die je hebt gemonteerd om willen van de aardedraad.
De startmotor heb ik onlangs nog vervangen, maar ik zal extra goed kijken of ik alles wel goed heb aangedraaid dan.... :oops:
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die waar de laadstroom/accu op verbonden zit..

overigens is dat andere kabeltje GEEN massa, maar een contactgeschakelde + vanaf je contactslot...
Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

q01z wrote:die waar de laadstroom/accu op verbonden zit..

overigens is dat andere kabeltje GEEN massa, maar een contactgeschakelde + vanaf je contactslot...
huh..... eh er zit een soort geluidskabel, van de bak naar de carros... die bedoelde ik... die zat n.l. los.
Last edited by v.andriessen on WedDec09, 2009 11:52:48 PM, edited 1 time in total.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

ik maak er morgen wel een fotootje van....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

even snel reageren zonder het hele topic te hebben gelezen.

heb je de kabel wel eens gezien die van je minpool naar de koets gaat? dat is echt een mini dun kabeltje :) wellicht maakt die niet goed contact of is die half door oid :) beter vervang je die voor een iets dikkere zeker als je veel met audio bezig bent

en meten is weten :)

ik had btw een 56a accu die paste net :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

TTF wrote:even snel reageren zonder het hele topic te hebben gelezen.

heb je de kabel wel eens gezien die van je minpool naar de koets gaat? dat is echt een mini dun kabeltje :) wellicht maakt die niet goed contact of is die half door oid :) beter vervang je die voor een iets dikkere zeker als je veel met audio bezig bent

en meten is weten :)

ik had btw een 56a accu die paste net :)
ik geloof dat daar nu een heeeeele dikke strip voor in de plaats is gekomen naar het motorblok toe en ook weer van de bak naar de koets toe... maar ik ga er morgen een foto van maken. Dan wordt het misschien allemaal een beetje duidelijker, hoop ik....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Image

de dikke kabel die onder het handvat van de accu zit, heb ik nu ook vast zitten op de bak. Die rode draad gaat van mijn bak naar de koets.

Accu is gloed nieuw.

Maar dus nog steeds het zelfde probleem.

Als ik de auto start dan loopt ie niet zo lekker, en is de dashboard verlichting een beetje zwak, maar als ik even flink gas geef brand het weer zoals het hoort. Heb het een paar keer achter elkaar gedaan. Steeds het zelfde....Auto straten= dashboard verlichting zwak-> gas geven= alles weer "oke".
Ik heb geen idee wat het is.... iemand?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

De dikke kabel hoort vanaf de minpool aan je bak vast te zitten, de wat dunnere kabel hoort vanaf de minpool naar je carosserie te gaan op een goed (schoon) massapunt. Dus niet vanaf de bak naar je carosserie.
To finish first, you'll first have to finish!

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

WYD wrote:De dikke kabel hoort vanaf de minpool aan je bak vast te zitten, de wat dunnere kabel hoort vanaf de minpool naar je carosserie te gaan op een goed (schoon) massapunt. Dus niet vanaf de bak naar je carosserie.
maar via de bak komt ie toch ook weer naar de minpool van de accu? want die dikke zwarte kabel gaat (niet op de foto, maar dat is inmiddels gdaan) toch ook naar de bak toch? Of maakt het werkelijk uit als iets niet direct maar via de bak gaat? allebij staan ze in contact met de minpool van de accu...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Theoretisch zou het inderdaad niet moeten uitmaken.
To finish first, you'll first have to finish!

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

WYD wrote:Theoretisch zou het inderdaad niet moeten uitmaken.
kan het zijn dat het aardepunt op de koets misschien niet helemaal meer oke is?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Kwestie van schoonmaken met een staalborsteltje of schuurpapier, dan weet je het :wink:
To finish first, you'll first have to finish!

Post Reply