Luchthoorn

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Luchthoorn

Post by Djoeri »

Heeft iemand hier wel eens een luchthoorn ingebouwd? En hoe is dit geplaatst, ik heb nog steeds een setje liggen en zou het wel geinig vinden om deze in te bouwen alleen weet ik nog steeds niet waar. Vind het zonde om er allerlei gaten in te boren. Foto's zijn welkom

Het gaat om 2x claxons, 2x pompjes (oorspronkelijk 1 maar heb er eentje overgehouden op het werk) die ik een beetje subtiel kan wegbouwen. Ook wil ik een wisselschakelaar er tussen in zetten zodat je kan kiezen tussen normaal en lucht. Weet iemand waar precies de bedrading van je claxonschakelaar loopt?
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

User avatar
arjanklepper
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: SatFeb16, 2008 7:01:03 PM
Location: Heerhugowaard

Post by arjanklepper »

Ik heb dit wel eens gedana bij de polo van een maat van me.
hebben toen een 2de knop gemaakt voor de claxon zodat je voor de apk de gewone claxon kon gebruiken.
Hoef je alleen de horen eraf te trekken.
horens hadden we achter linker wielkast voor bevestigd aan de want met een paar parkertjes.
bedrading door een doorvoergat naar binnen en in dashboard gemaakt met een knoppie. aansluiten is een eitje. dat red je perfect als je een schroevendraaier kan vasthouden :P
In a perfect world - The mentally handicapped lead the blind

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Hmmm, ik had het anders moeten verwoorden ik bedoelde eigenlijk: hoe luchthoorns te monteren in een AX.

Het monteren/aansluiten opzich lukt wel, ben zelf bedrijfswagenmonteur al weet ik niet veel van auto's maar kom er meestal wel uit. Ik vind het zonde om overal gaten in te boren.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik heb zo'n dubbele hoorn, zit op de plek van normale claxon gemonteerd, past goed, langste toeter komt net niet tegen de V-bak aan.

het 'pompje' zit als je voor de ax staat rechts aan het schutbord vastgebout, gat door zijscherm gemaakt behandeld tegen roest en pompje vastgemaakt.

relais voor pompje zit op het relais-bordje achter de accu.

heb de originele volledig er helemaal uitgehaald, en geen problemen met de apk (Citroën garage) :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

ik heb een dukes of hazzart toeter..
en die zit vast met 2 tyrips..

hij zit tussen mijn voorbumper en mijn front en het past allemaal net..
maar ja dit zijn dan ook 5 of 6 hoorns..

en hij werkt prima..

alleen ik moet nu nog een relais er tussen zetten
en ik weet niet hoe ik die aansluiten moet..

(welke draden gaan naar de accu en welke naar de toeter en welke moeten dan aan massa)
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

FmXXX-STanie wrote: (welke draden gaan naar de accu en welke naar de toeter en welke moeten dan aan massa)
normaal staat dat op het relais in de vorm van een schakeltekeningetje
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

jhaa dat klopt maar ik snap het even niet 100%
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

zie andere topic van mistlichten :wink:
To finish first, you'll first have to finish!

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Hebben jullie hier toevalig ook een foto van? Ik ben van plan om de luchthoorns vrijdag in te bouwen. Het geeft me misschien een goed idee/beeld van hoe het gemonteerd zit.

Hier nog een voorbeeld van een relais.:

Image
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Nou de claxons zitten erin. Lache man :D . Een collega van me heeft me geholpen, ik heb ze nu zo aangesloten dat ik beide claxons nog heb (met een schakelaar ertussen) Dus geen gezeur met de apk. Alleen valt het me nu op dat de beide luchthoorns toch aardig wat stroom/spanning trekken, de dashbordverlichting en de motor storten een beetje in als je de claxons bediendt (ook de verlichting en overige gebruikers als ze aanstaan. Heeft iemand hier een oplossing voor?? Hiervoor nooit last van gehad, ze zaten hiervoor in een Mercedes Sprinter van mijn oude werk. Ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat dit zou gebeuren
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

2e accu, grotere dynamo? :)

condensator ertussen, kan dat?

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

2e accu haha dat wordt wel weer een heel gedoe hoor. Dynamo is 70A accu is 45Ah. Ja het is mogelijk volgens een collega, maar hoe weet ik nog niet. Volgensmij in de 30+ lijn ertussen, maar dat moet ik nog eens uitzoeken.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Een 55Ah accu zou het probleem een stuk minder moeten maken.
Kan ook zijn dat je accu gewoon niet zo goed meer tegen piekspanningen kan.
To finish first, you'll first have to finish!

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

hmm, ga geen andere accu halen is een paar maanden oud en dynamo is ongeveer een jaar oud.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply