Kortsluiting?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Kortsluiting?

Post by menno-joost »

Hallo allemaal,

Mij gebeurt het volgende:

- Acculample brandt, "normaal" bij stationair, tot (zeer) fel bij hogere toerentallen
- Ik ruik een "electrische schroeilucht" in het interieur (ik denk dat het uit het dashboard komt, niet uit het motorcompartiment)
- Verder werkt alles, hij start OK etc. (ben alleen niet verder gereden i.v.m. brandgevaar...)

Verder heb ik kort geleden de spanningsregelaar van de twee jaar oude dynamo moeten vervangen en brandde sindsdien het acculample soms zeer zwak (alleen in het donker waar te nemen).

Waar begin ik te zoeken?

Alvast bedankt,

Menno

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

klinkt een beetje alsof je lampje reageerd op de opbrengst vd dynamo..
heb je het stekkertje op de dynamo wel op de goede manier teruggedaan?

daar moeten 2 stekkers op.. 1 dikke draad met een ringaansluiting, meestal staat er hiervoor op de dynamo een + symbool.

het kleine draadje is het waarschuwingslampje op je dash, waarschijnlijk zit deze niet op de juiste plek, waardoor hij nu reageerd op de laadspanning van je dynamo!


wat ook zou kunnen, is dat je spanningsregelaar niet goed is, je veeeeel teveel laadstroom hebt en dat je lampje daarom brand..

2 dingen doen;

-stekkers op je dynamo controleren
-laadspanning meten, is deze meer als 14v, kan je toch wel zeggen dat er iets NIET goed is.. is hij hoger als 14.5v, zeker NIET meer rijden
Image

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Bedankt voor de reactie!

Na het vervangen van de dynamo heeft hij het maanden goed gedaan (en de accu van absoluut leeg weer opgeladen), dus ik vermoed dat ik geen stekker heb omgewisseld.

Het zo kunnen zijn dat het kleine draadje niet (meer) goed contact maakt en daarmee de spanningsregelaar niet werkt?

Ik ga in elk geval de laadspanning meten, zoals je hebt uitgelegd.

Maar gaat het laadstroomcontrolelampje ook branden als de laadspanning te hoog is? Ik dacht dat het alleen brandde als de accu aan het leeglopen is...

Menno

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Na wat gelezen te hebben over de functie van het “kleine kabeltje van de dynamo” en het laadstroomcontrolelampje zou ik het gedrag van mijn laadstroomcontrolelampje als volgt kunnen verklaren.

De kabel tussen het laadstroomcontrolelampje en de D+ (“Kleine kabel aansluiting”) maakt kortsluiting met aarde. Dan:

-werkt de spanningregelaar niet meer waardoor de spanning oploopt bij hogere toerentallen
-staat het laadstroomcontrolelampje (+weerstand) tussen de +pool van de dynamo en de aarde (en meet dus de verhoogde spanning over het systeem, en brand bij hogere toerentallen dus zeer fel)
-de weerstand paralel aan het laadstroomcontrolelampje zorgt ervoor dat er een flinke stroom door het “kleine draadje” kan gaan lopen, waardoor dit heet wordt (schroeilucht).
-deze korstluiting kan zich natuurlijk ook in de spanningsregelaar zelf voordoen...

Zijn er nog meer oorzaken te bedenken die ik in het weekeinde kan nalopen?

Menno

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Hallo,

Heb de laadspanning gemeten. Mijn voltmeter is niet heel precies, maar is te hoog (17V of zo).

Het laadstroomcontrolelample brandt dus terwijl de laadspanning (veel) te hoog is en werkt als voltmeter.

....?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

menno-joost wrote:Hallo,

Heb de laadspanning gemeten. Mijn voltmeter is niet heel precies, maar is te hoog (17V of zo).

Het laadstroomcontrolelample brandt dus terwijl de laadspanning (veel) te hoog is en werkt als voltmeter.

....?
dat klinkt een beetje alsof je spaningsregelaar echt DOOD is..

NIET meer mee rijden, die verbande electra lucht ruik je niet voor niets ;)
Image

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

maar waarom blaas ik twee spanningsregelaars in twee maanden op?

zo kan ik wel aan de gang blijven...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

heb je toen de dynamo ook vervangen?

waarscijnlijk
miss. een accu met kortsluiting? weet niet of dat kan hoor. .
Image

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Heb de spanningsregelaar gedemonteerd en er heeft zich een soort bruin poeder gevormd, op de solderingen. Het lijkt wel roest, maar er zitten ook spetter(tjes) op het kunststof...

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Nee, heb de dynamo niet vervangen, die was pas 2 jaar oud.

Ik ga er maar weer een nieuwe spanningsregelaar inzetten...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

menno-joost wrote:Nee, heb de dynamo niet vervangen, die was pas 2 jaar oud.

Ik ga er maar weer een nieuwe spanningsregelaar inzetten...
dat zal zoiezo moeten, maar meet daarna zoveel mogelijk door.. grote kans dat je ergens kortsluiting hebt!

ik zal Marco (MnM) even op dit topic wijzen, die is onze electrodebiel :D
Image

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Heb de oude spanningsregelaar (die die ik twee maanden geleden heb vervangen omdat de accu niet oplaadde) weer teruggeplaatst.

Met deze een zwak laadstroomcontrolelampje. De laadsspanning op de accu is nu 13V, met of zonder motor. Waarschijnlijk sta ik zo na een tijdje weer zonder accu.... (maar goed, het dashboard vliegt terminste niet in de brand...).

Wat ik niet heb vervangen, twee maanden geleden, is de accu. Die is oud en heb ik destijds helemaal leeggereden. Ik had hem eigenlijk al dood gedacht, maar hij laadde wonderwel weer bij... Zou er toch iets mis mee zijn...

Ik kan natuurlijk alles nieuw kopen (Dynamo + accu) en dan hopen dat het helpt...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Een defecte accu zorgt sowieso niet voor een verhoogde boordspanning.
Het enige ding dat daarvoor kan zorgen is de dynamo/spanningsregelaar.
Dat na het vervangen van de spanningsregelaar door het oude exemplaar het accu-lampje niet meer absurd fel oplicht,geeft mijns inziens wel aan dat de andere regelaar echt naar de knoppen is. En dat het acculampje nu heel zwak brandt, geeft weer aan dat de huidige ook niet meer helemaal gezond meer is.
Die schroeilucht uit het dash toen het acculampje zo heel fel brandde, werd zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de veel te warm wordende shunt-weerstand achterop de tellerbak (da's dus die dikke weerstand die parallel aan het accu-lampje staat).
Mijn idee: hang er een andere (een gereviseerde, of een goed werkende die je voor een zacht prijsje van een clublid kunt overnemen) dynamo in.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Dank MNM!

Dat is duidelijk. De accu kan ik dus laten zitten, dat scheelt weer 60 euro of zo.

De dynamo liever helemaal vervangen (ook al is hij pas 2,5 jaar / 40.000 km jong.

Of toch nog een nieuwe spanningsregelaar proberen??

Menno

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Betreft het dan een gereviseerde dynamo of is die 2,5 jaar geleden echt nieuw aangeschaft?
Als het een gereviseerde is: gewoon toch maar weer helemaal vervangen.
Maar wellicht kun je ook eerst even de spanningsregelaar eraf halen en kijken hoe de koperen sleepringen in de dynamo er aan toe zijn. Als daar serieus diepe groeven in zitten (lees: meer dan 1 mm diep), dan is die dynamo echt wel een beetje aan z'n einde.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Het was een Valeo ruildynamo (gereviseerd dus, waarschijnlijk). De sleepringen zien er nog prima uit (geen groeven), maar misschien is er iets anders mis...

Het liefst zou ik hem naar een dynamo reviseerbedrijf brengen (daar heb ik in NL zeer goede ervaringen mee) maar die heb je hier in Barcelona (waar ik woon) niet.

Het laadstroomcontrolelampje brand nu trouwens practisch niet meer. Ik denk dat ik nog even wat rijd en meet. Als het nodig is koop ik dan maar een nieuwe dynamo, want ik ben het dynamo in- en uitbouwen behoorlijk zat (het is een AX met airco, daar zit van alles in de weg).

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

oei ja dat is een nijdig klusje, je kan m er niet zomaar onderuit halen. Succes!
Jammer dat je in Barcelona woont want ik heb nog een goede dynamo uit mijn airco AX
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Idd, voor zo'n AX heb je een dynamo met multiriem-poelie nodig.
Die zitten alleen in AX diesels en AX-en met airco.

En nee, je kunt niet de multiriem-poelie overzetten op een dynamo met V-snaar poelie. :|
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Bij mij was de dynamo ook precies contra kwa bevestigingspunten, zowiezo handig om even op te letten!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 10:21:00 AM

Post by menno-joost »

Uiteindelijk heb ik het problem opgelost.

De gelijkrichter van de dynamo losgesoldeerd en gedemonteerd. Bleek dat een van de solderingen van de gelijkrichter los was. Vastgesoldeerd, de heleboel weer gemonteerd met de spanningsregelaar waarmee het dasboard eerst zo heet werd. Het werkt weer perfect.

Dus als je dynmo niet echt (mechanisch) gaar lijkt, en een nieuwe spanningsregelaar is niet de oplossing, dan is het geen slecht idee om te kijken of er niet een soldering in de dynamo los zit...

Scheelt weer zo’n 200 euro voor zo’n fijne ruildynamo...

Post Reply