electrische problemen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
mennox
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuAug27, 2009 8:46:29 PM
Location: Barcelona

electrische problemen

Post by mennox »

Hallo,

Ik heb electrische problemen met mijn AX1.1i, met airco (niet gebruiken!), 1995.

Symptomen (in volgorde van optreden):

1) Radio valt af en toe uit
2) Later gaat de toereteller op hol, dit begint meestal met remmen (remlichten?) Dit blijft tijdens stationair, maar gaat daarna tijdens rijden over.
3) Laadstroomcontrolelampje brand af en toe, maar zeer zwak (alleen in het donker zichtbaar)
4) Dag daarna is de accu nagenoeg leeg. 's Ochtens start hij niet. 's Avonds nog wel een keer (warmte?).
5) De dag daarna is de accu echt helemaal leeg (kachelventilator loopt bijna niet meer).
6) De auto is niet te starten met behulp van startkabels. De startmotor draait (lijkt een beetje moeizaam), maar de motor wil niet starten.

De accu is 5 of zes jaar oud, de dynamo twee (Valeo ruildynamo). De auto wordt elke dag 4 keer gestart.

Waar te beginnen met zoeken/vervangen: accu, dynamo/stroomverdeler, bobine, kabelboom, ...?

Alvast bedankt,

Menno

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Dit soort problemen kunnen heel lastig zijn, heb je al een andere dynamo geprobeerd? of andere accu.

Het beste kun je zo uitsluiten waar het probleem zit.

Als het een kabelboomprobleem is ben je er nog niet zomaar mee klaar, is lastig om overal goed bij te komen.

symptomen 1,3,4,5 kan komen door dynamo, accu of kabelboom.

2 en 6 zeggen me zo eigenlijk niets, maar 6 zou kunnen dat als de spanning te laag is (kortsluiting in kabelboom) dat je dan ook geen ontsteking hebt of geen brandstof (brandstof pomp met te laag voltage) en dan start ie dus niet...

Nameten en uitsluiten is de enige optie in dit geval
Image Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

nummer 2 klopt en nummer 6 is te dunne startkabels

het lijkt erop dat je dynamo te zwak is (of kapot) en daarmee de accu niet oplaad.
OF je accu is dood aan het gaan maar dan zijn de sympthomen anders.

begin maar met het meten van je dynamo/accu
voor uitleg kijk hier even
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=20583
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Versleten koolborstels in de dynamo waardoor de accu niet bijgeladen wordt. En na een paar keer leeggetrokken te zijn zit de accu inmiddels ook tegen de euthanasie grens aan.

Alhoewel je met een Citroën een slecht kabeltje of aansluiting nooit geheel kan uitsluiten ;)
Meten = weten!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

mennox
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuAug27, 2009 8:46:29 PM
Location: Barcelona

Post by mennox »

Bedankt voor de reacties.

Heb op de bonnefooi de spanningsregelaar vervangen (en de koolborstels dus, maar de oude zagen er nog prima uit).

Met een ander auto gestart en alles lijkt OK, spanning op de accu goed. Eindje gereden, gestopt, opnieuw gestart. Ook prima.

Maar een dingtje snap ik niet. Als ik de accu losmaak stopt de motor direct. Zou deze niet door moeten draaien?

Groeten,

Menno

Post Reply