Na meten dinamo.

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
harderwykr
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
Contact:

Na meten dinamo.

Post by harderwykr »

Hey allemaal,
kheb ff een vraag over het na meten van een dinamo :roll:

eerst ff het verhaal hier 8ter..
ik gister aaf terug na huis rijden, en toen geleidelijk aan steeds minder licht uit de koplampen en dashboard verl. enz. radio aan/uit aan/uit :evil:
ik thuis na 5 min, doe de auto uit en dus nooit meer wille starten bijna helemaal dood, opt intrieurlampje na...
duss heb ik waarscheinlijk een kapotte dinamo kabelbreuk of miss accu.
ma dat wil ik dus ff na meten...

ma nu komt het... meten is weten, maar om te meten moet je wél weten wát je moet meten :P

moter uit..................................................... accu spanning: +- 12v?
moter aan .(iets gas erbij+- 2000rpm......... accu spanning: 12,5 tot 14.7v?

of klopt hier geen bal van? dat als je 14v meet de wel laad of alleen spanning geeft?
en hoeveel ohm moet de dinamo zelf zijn?
kan ik miss ook de ampéres meten met een zware ampére meter of is dat nie nodig?

khoop dat iemand het weet...
alvast bedankt

groeten

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

motor aan moet tussen de 13,8 en 14,2 volt zijn iets meer of minder is niet erg maar geen 12,5:)

14,7 is wel erg veel. schommeld de spanning heel erg of begint hij bij 12,5 en dan langzaam naar 14,7?

denk dat je regelaar anders naar de knoppen is.

regelaar waar ook de koolborstels inzitten zijn niet erg duur een paar tientjes.
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

harderwykr
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
Contact:

Post by harderwykr »

oke oke...
nou dan ga ik nog ff meten
ik wist nie precies hoeveel volt het allemaal moest zijn
dit is me 2de dinamo (geen nieuwe) kheb em dr zelf onder gezet 2 maand gelede ofzo ma die spannings regelaar krijg ik echt nie los zonder slopen denk ik zo verroest en die boutjes zijn ook verbogen :(
was al zo toen ik hem kocht

ma iig bedank voor de reactie
ik ga ff dokteren met de multimeter :P

groeten

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

als hij verroest is gewoon een beetje geweld er af breken:) was mij toen ook gelukt. ook verroeste boutjes etc
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

harderwykr
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
Contact:

Post by harderwykr »

as ie dr onder uit moet zet ik hem wel ff een nachtje in de kruipolie
en anders ma wel breken ja as het dan heel blijft :P

harderwykr
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
Contact:

Post by harderwykr »

probeem op gelost, ik heb weer stroom:D
ik meten donderdag aaf en jahoor 12.1V met de moter uit en met de moter aan meten ik van alles
tussen de 12.1V tot 13.1V (beetje wijnig dus en ook nie stabiel wisselde steeds van voltage)

de 2 kabeltjes die na je dinamo gaan losgemaakt en toen kwam ik er achter,,, corrosie op de dinamo en een draad breuk in 1 van de kabeltjes door ouderdom waarschijnlijk ofzo.
Alles weg gesnoeit tot aan naast het blok en ook de andere kabeltjes die er lopen, was ook weinig meer van over. (1 enkele draad die na je blok gaat en een stekker voor je mist licht ofzo)
dus de draden vervangen door nieuwe, een stukje 16mm2 kabel voor de dinamo en nog wat 1,5mm2 draad en amp schoentjes..

nu heb ik 12.6/12.7V met de moter uit en met de moter aan stijgt hij na 14,3V bijna continu en zakt afentoe af tot max 13.9V
en kheb nu veel meer licht uit de lampies :P

Post Reply