Hey allemaal,
kheb ff een vraag over het na meten van een dinamo
eerst ff het verhaal hier 8ter..
ik gister aaf terug na huis rijden, en toen geleidelijk aan steeds minder licht uit de koplampen en dashboard verl. enz. radio aan/uit aan/uit
ik thuis na 5 min, doe de auto uit en dus nooit meer wille starten bijna helemaal dood, opt intrieurlampje na...
duss heb ik waarscheinlijk een kapotte dinamo kabelbreuk of miss accu.
ma dat wil ik dus ff na meten...
ma nu komt het... meten is weten, maar om te meten moet je wél weten wát je moet meten
moter uit..................................................... accu spanning: +- 12v?
moter aan .(iets gas erbij+- 2000rpm......... accu spanning: 12,5 tot 14.7v?
of klopt hier geen bal van? dat als je 14v meet de wel laad of alleen spanning geeft?
en hoeveel ohm moet de dinamo zelf zijn?
kan ik miss ook de ampéres meten met een zware ampére meter of is dat nie nodig?
khoop dat iemand het weet...
alvast bedankt
groeten
Na meten dinamo.
Moderators: vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
motor aan moet tussen de 13,8 en 14,2 volt zijn iets meer of minder is niet erg maar geen 12,5:)
14,7 is wel erg veel. schommeld de spanning heel erg of begint hij bij 12,5 en dan langzaam naar 14,7?
denk dat je regelaar anders naar de knoppen is.
regelaar waar ook de koolborstels inzitten zijn niet erg duur een paar tientjes.
14,7 is wel erg veel. schommeld de spanning heel erg of begint hij bij 12,5 en dan langzaam naar 14,7?
denk dat je regelaar anders naar de knoppen is.
regelaar waar ook de koolborstels inzitten zijn niet erg duur een paar tientjes.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
- Contact:
oke oke...
nou dan ga ik nog ff meten
ik wist nie precies hoeveel volt het allemaal moest zijn
dit is me 2de dinamo (geen nieuwe) kheb em dr zelf onder gezet 2 maand gelede ofzo ma die spannings regelaar krijg ik echt nie los zonder slopen denk ik zo verroest en die boutjes zijn ook verbogen
was al zo toen ik hem kocht
ma iig bedank voor de reactie
ik ga ff dokteren met de multimeter
groeten
nou dan ga ik nog ff meten
ik wist nie precies hoeveel volt het allemaal moest zijn
dit is me 2de dinamo (geen nieuwe) kheb em dr zelf onder gezet 2 maand gelede ofzo ma die spannings regelaar krijg ik echt nie los zonder slopen denk ik zo verroest en die boutjes zijn ook verbogen
was al zo toen ik hem kocht
ma iig bedank voor de reactie
ik ga ff dokteren met de multimeter
groeten
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
- Contact:
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: SunMar15, 2009 9:25:53 PM
- Contact:
probeem op gelost, ik heb weer stroom:D
ik meten donderdag aaf en jahoor 12.1V met de moter uit en met de moter aan meten ik van alles
tussen de 12.1V tot 13.1V (beetje wijnig dus en ook nie stabiel wisselde steeds van voltage)
de 2 kabeltjes die na je dinamo gaan losgemaakt en toen kwam ik er achter,,, corrosie op de dinamo en een draad breuk in 1 van de kabeltjes door ouderdom waarschijnlijk ofzo.
Alles weg gesnoeit tot aan naast het blok en ook de andere kabeltjes die er lopen, was ook weinig meer van over. (1 enkele draad die na je blok gaat en een stekker voor je mist licht ofzo)
dus de draden vervangen door nieuwe, een stukje 16mm2 kabel voor de dinamo en nog wat 1,5mm2 draad en amp schoentjes..
nu heb ik 12.6/12.7V met de moter uit en met de moter aan stijgt hij na 14,3V bijna continu en zakt afentoe af tot max 13.9V
en kheb nu veel meer licht uit de lampies
ik meten donderdag aaf en jahoor 12.1V met de moter uit en met de moter aan meten ik van alles
tussen de 12.1V tot 13.1V (beetje wijnig dus en ook nie stabiel wisselde steeds van voltage)
de 2 kabeltjes die na je dinamo gaan losgemaakt en toen kwam ik er achter,,, corrosie op de dinamo en een draad breuk in 1 van de kabeltjes door ouderdom waarschijnlijk ofzo.
Alles weg gesnoeit tot aan naast het blok en ook de andere kabeltjes die er lopen, was ook weinig meer van over. (1 enkele draad die na je blok gaat en een stekker voor je mist licht ofzo)
dus de draden vervangen door nieuwe, een stukje 16mm2 kabel voor de dinamo en nog wat 1,5mm2 draad en amp schoentjes..
nu heb ik 12.6/12.7V met de moter uit en met de moter aan stijgt hij na 14,3V bijna continu en zakt afentoe af tot max 13.9V
en kheb nu veel meer licht uit de lampies