17 volt op de accu ???

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

17 volt op de accu ???

Post by grietje »

!4 volt als de auto uitstaat en 17 volt als tie loopt

dat is vast niet goed??

Hij start niet altijd zo lekker (startmotor lijkt beetje loom) dus ik dacht miss heeft ie niet genoeg stroom, maar dit lijkt me een beetje overdone voor een 12 volt accu?? (en 43 ampere, is dat genoeg voor een TU 1.6 multipoint?)

Spanningsregelaar? Kan ik er mee doorrijden of moet ik hem laten staan nu? Wil de accu niet over de kook hebben, natuurlijk
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

spanningsregelaar overleden, NIET mee rijden.. dan verbrand je al je bekabeling.. als je pech hebt je ECU, je bobine gewoon the works..
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Stroom en spanning zijn twee VERSCHILLENDE zaken!
Spanning is een potentiaalverschil tussen twee punten en stroom loopt er pas als de kring gesloten is. ;)


Als je met niet-lopende motor al 14V over je accu meet, lijkt me eerder dat je meter naar de kl*te is. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dat zijn toch extra PK's :twisted:
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Da's toch alleen zo als je GEEN groene stroom hebt? ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zal de meter is op de ax zetten dan, die heeft nog een 2de voltmeter op dashbord.

maar kapotte spanningsregelaar dan komt er toch teveel voltjes op t systeem of niet?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:Zal de meter is op de AX zetten dan, die heeft nog een 2de voltmeter op dashbord.

maar kapotte spanningsregelaar dan komt er toch teveel voltjes op t systeem of niet?
ik zou zeggen teveel.. of te weinig...

maar als je accu zelf zoveel stroom geeft (dus rechtstreeks op accu gemeten), dan is je accu raar of je spanningsmeter inderdaad... (ik hoop voor je de meter, die zijn goedkoper ;-) )

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ja miss is t de accu zelf wel.....
Tis naar mijn idee ook een heel klein accu'tje voor toch wel een wat grotere auto.. Hijs ook veel kleiner dan de accubak zegmaar.
En tis 43 ampere en in de ax heb ik al 45 ampere. Weet niet of zon klein verschil iets uitmaakt?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:ja miss is t de accu zelf wel.....
Tis naar mijn idee ook een heel klein accu'tje voor toch wel een wat grotere auto.. Hijs ook veel kleiner dan de accubak zegmaar.
En tis 43 ampere en in de AX heb ik al 45 ampere. Weet niet of zon klein verschil iets uitmaakt?

Startmotor heeft een zekering van 30 ampere geloof ik ? dus meer dan dat zal hij nooit gebruiken, dus 30 ampere lijkt mij voldoende om de startmotor vlot te laten draaien.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

raoel wrote:
grietje wrote:ja miss is t de accu zelf wel.....
Tis naar mijn idee ook een heel klein accu'tje voor toch wel een wat grotere auto.. Hijs ook veel kleiner dan de accubak zegmaar.
En tis 43 ampere en in de AX heb ik al 45 ampere. Weet niet of zon klein verschil iets uitmaakt?

Startmotor heeft een zekering van 30 ampere geloof ik ? dus meer dan dat zal hij nooit gebruiken, dus 30 ampere lijkt mij voldoende om de startmotor vlot te laten draaien.
Ik ben het niet zeker maar volgens mij heeft een startmotor niet eens een zekering?
Romy, die paar Amperes zullen het verschil niet maken hoor. (tenzij er veel meer in een 1.6 hoort) Controleer inderdaad eerst of je meettoestel nog correct werkt.
AX-kopen is verslavend.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

stinkt 't ook naar rotte eieren ? dan kookt je accu over, als de accu lange tijd rond de 17 / 19v krijgt..
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en nog steeds worden de zaken 'spanning' en 'stroom' hier naar hartelust door mekaar gehaald! :roll:

De spanning wordt bepaald door het potentiaalverschil tussen de accupolen, de stroom wordt bepaald door de 'verbruiker' die op de accu wordt aangesloten.

Die gemeten 17V (is spanning! heeft dus totaal NIETS te maken met de stroom die een startmotor kan trekken!

Dat getal 43 op je accu betekent de capaciteit van de accu, in dit geval 43 Ah, wat staat voor Ampère uur. Dat betekent dat de accu (theoretisch) een uur lang 43 Ampère kan leveren, daarna is 'ie leeg.

Bij veel accu's wordt ook een maximale stroom opgegeven. Als de stroom boven deze waarde uit komt, gaat de accu stuk. Ook dit heeft weer NIETS te maken met de spanning!

Het voordeel van een accu met een groter Ah getal is dat je bij een slecht startende auto veel langer door kunt blijven starten voor de accu leeg is. Een startmotor gaat er achter NIET sneller/beter van rond draaien!

Maar 17V meten over een accu kan gewoon niet. Een accu is opgebouwd uit cellen, waarbij elke cel een spanning van 1,2V oplevert. Tien cellen geeft dus 12V. Als je 17V meet, zouden er dus 'ineens' 4 cellen bij gekomen moeten zijn? :roll:
Fysiek onmogelijk, dus vandaar dat ik meteen al zei dat je meter waarschijnlijk gewoon brak is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ik hoopte al dat jij zou reageren, je hebt meestal wel wat zinnigs te zeggen over stroom.. nee, wacht, spanning... nee wacht, electronica!

Mijn accu meet trouwens 13.8 volt (net vers uit de lader gehaald), een accu uit een auto die al een tijdje stil stond haalde 12.2 volt ofzo.... hoe kan dat dan??

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

14 volt als de auto uitstaat en 17 volt als tie loopt
Zoals MNM(tm) aangeeft. dubbelcheck even met een andere meter.
krijg je dan dezefde waardes dan dit:
Dus accu is OK en spanningsregelaar niet. voila. dynamo naar zijn grootje. Als de motor nl loopt staat er de spanning van de dynamo op het systeem en niet die van de accu :).
14 V is wel een beetje aan de hoge kant maar kan heel goed (marges).
meet je met de andere meter 12.2 en 14,7 dan is er niks aan de hand
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

raoel wrote:ik hoopte al dat jij zou reageren, je hebt meestal wel wat zinnigs te zeggen over stroom.. nee, wacht, spanning... nee wacht, electronica!

Mijn accu meet trouwens 13.8 volt (net vers uit de lader gehaald), een accu uit een auto die al een tijdje stil stond haalde 12.2 volt ofzo.... hoe kan dat dan??
volgens mij heeft dat weer met de stroom te maken... Maar mij accu had 11v en die wilde dus niet meer starten. Anwb laden heb op tot 13.5 v en rijden maar weer. Overigens heeft een 106 rallye ph 2 een max accu van 54Ah. De startmotor is ook echt een stuk groter dan een ax geval. Dus de kar kan wel wat hebben!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

En MNM had gelijk

Net nieuwe multimeter gehaald bij de plaxis en meet nu gewoon 12,nogwat bij uitstaande motor en 14,nogwat bij draaiend.

Vals alarm dus, maar hoe kan een meter ineens overlijden??? Lekker als je moet vertrouwen op je meetwerk!
Overigens heb ik hem open gemaakt (de oude) maar zie niets bijzonders.

Maar dan wel de vraag, wat is bij grotere accus dan groter? Het blijft toch altijd 12 volt?
En zou het trage starten dan wat met de accu te maken kunnen hebben?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:En MNM had gelijk

Net nieuwe multimeter gehaald bij de plaxis en meet nu gewoon 12,nogwat bij uitstaande motor en 14,nogwat bij draaiend.

Vals alarm dus, maar hoe kan een meter ineens overlijden??? Lekker als je moet vertrouwen op je meetwerk!
Overigens heb ik hem open gemaakt (de oude) maar zie niets bijzonders.

Maar dan wel de vraag, wat is bij grotere accus dan groter? Het blijft toch altijd 12 volt?
En zou het trage starten dan wat met de accu te maken kunnen hebben?
Voor zover ik electronica heb begrepen:
ten eerste heb je stroom (ampere) en spanning (volt).

Volt is altijd 12 bij een auto-accu.

Ampere is hoeveel stroom een onderdeel nodig heeft (startmotor kost meer dan pakweg een lampje op het tellerhuis).

Dan heb je nog vermogen (Ah). Dat is zeg maar "hoeveel bolletjes energie zitten erin". Dat gaat na verloop van tijd op. En als je meer volt en ampere eruit haalt, gaat dit sneller op dan als je weinig volt en ampere verbruikt.

Misschien kan Marco nog meer vertellen, wat ik me nog afvraag: een Ah is ampere uur, maar hoe zit het dan met de spanning? Want energieverbruik wordt gemeten in Watt, niet in Amperes. Dacht ik :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ohja, mijn Natuurkunde-leraar zei altijd: vergelijk het met een brede rivier (meer ampere) of een snel-stromende rivier (volt).
Als je maar 1 van de 2 weet, weet je nog steeds niet hoeveel water er doorheen loopt. Dat is Watt.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ah = Ampère uur = capaciteit, de bepaalde hoeveelheid energie.
Het getal geeft aan bij hoeveel stroom het precies een uur duurt dat het ding leeg is (in Raoul taal: de bolletjes op zijn).


Watt = vermogen = spanning x stroom. Spanning is een vast gegeven (12V), stroom wordt bepaald door de belasting. Als je van een startmotor de werkspanning weet (12V) en je weet het opgegeven vermogen, dan kun je dus uitrekenen hoeveel stroom er gaat lopen als je de startmotor inschakelt.
(vermogen / spanning = stroom)

Oorzaak van traag starten (luie accu) is dat het oppervlak van de metalen platen in de accu vervuild zijn geraakt, waardoor de elektronen uit de vloeistof (waarin de energie is opgeslagen) moeilijker in de metalen platen kunnen dringen, om zo voor stroom te kunnen zorgen.
De spanning over de accu blijft dan nog wel 12V, maar de maximale stroom die er kan lopen neemt sterk af.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

en aangezien een startmotor ongeveer 0.9 kW is, zal die dus 900/12 = 75 Ampere vragen van je accu.

Post Reply