1 krat bier in ruil voor oplossen mysterieuze storing.

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

1 krat bier in ruil voor oplossen mysterieuze storing.

Post by DuFF »

ik heb geen idee of ik dit topic kon aanmaken in 'aangeboden', of dat een moderator het straks mischien toch naar 'elektrisch' verplaatst?

maar het volgende doet zich voor:
al geruime tijd bij het op contact draaien van de sleutel gaat mijn koelfan al draaien, ook als de ax al een dag stil staat.
de eerste dag sinds ik de kabelboom heb hersteld op veel plekken, was het over, maar nu is het terug!

aangezien ik al een nieuwe sensor heb geprobeert, een nieuwe stekker heb gesoldeerd, en er al meerdere een blik hebben geworpen heb ik een simpel aanbod.
De persoon die de storing oplost krijgt een krat bier.

alle feiten op een rij:
-stekker op koelfan is nog goed.
-sensor in radiateur is nieuw en werkt.
-nieuwe thermostaat die werkt ook goed.
-bij lostrekken stekker van sensor in radiateur blijft de fan draaien.
-marc maakt er grapjes over.
-bij het lostrekken van het relais stopt de koelfan.
-ander relais is geplaatst en maakt geen verschil.
-bij het lostrekken van zekering onder dashboard stopt de koelfan.

wie durft ;)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het relais staat verkeerd om?
En schakelt naar + als het - zou moeten zijn?



Voor een krat bier ga zelfs ik meedoen aan technische vragen...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: 1 krat bier in ruil voor oplossen mysterieuze storing.

Post by Drake »

DuFF wrote: De persoon die de storing oplost krijgt een krat bier.

[b
Fuck, dit soort storingen los ik gegarandeerd op locatie in 10 min op maar op afstand is het ruk.

Is het een krat palm?

Er zit wellicht ergens bij het relais iets verkeerd gezien hij niet schakelt via de sensor maar ergens anders.

Maar hij blijft doordraaien bij het loshalen van de stekker?

Kortsluiting bij de stekker bij de sensor, of de +- zitten verkeerd om en de fan trekt nu een massa vanuitzichzelf en krijg continue al +.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

@ collin, ouwe bierproever, stekker op relais zit naar mijn idee zoals het hoort.
@chris, palm is het uiterste van mijn aanbod, en kan dus ja, de stekker op de sensor kan maar op 1 manier, en hier is nooit wat aan veranderd, al is je idee zo gek nog niet.
van mij mag je je uitleven op dit mysterie, en bij het oplossen ervan is de prijs een kratje palm, heinetroep, sjoepiler, of grolschslootwater.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

sluiting in de stekker? of de bedrading?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

We zeggen eigenlijk alle 3 hetzelfde...

de + krijgt stroom als dat niet zo zou moeten zijn...

dat zijn waarschijnlijk dus 3 kratten bier...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Image
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

mssr het is nog niet opgelost;)
en 1 krat voor diegene die het oplost, dus t blijft 1 krat.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

De sensor schakeld op massa. Tenminste bij mijn auto. Kan niet meer dan een kortsluiting zijn lijkt mij. Heb je al eens een andere fan geprobeert?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Axirally
Technische Man
Posts: 54
Joined: SatJan17, 2004 4:16:10 PM
Location: Elsloo, Limburg
Contact:

Post by Axirally »

MASSA aansluitingen controleren, door corrosie tasten de contacten aan, en "loopt de massa" om.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die heb ik werkelijk allemaal nagelopen en ingesprayt en zouden geen problemen moeten veroorzaken, ik denk niet dat het een massapunt is.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Klinkt misschien raar, maar zou het draadje van die termoswitch niet ergens achter je dashbord beschadigd zijn en massa geven?

maar het feit dat het even weg was toen je je kabelboom er opnieuw ingezet had... doet mij toch denken dat de fout toch daar ergens zit... hij moet toch ergens massa krijgen? Anders kan die nooit draaien...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

romy, lust jij bier?

ik heb werkelijk geen flauw idee, meten is weten, maar ik kan niet goed met zo'n multimeter overweg (en weet ook geen andere trucjes om dat door te meten of ie ergens sluiting maakt ofzo)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

nee ik vind de oplossing ook niet, maar als je ik 'win' deel je t maar uit op de kampeer meeting ;)

maar je kan in de haynes zien hoe je draadje zou moeten lopen, mijn poging zou zijn deze bij de ronde stekker te onderscheppen, en dan doortrekken naar fan (waar die opmoet)
en dan kijken of ie t nog doet (oude draadje dus eraf en alleen die nieuwe..)

als t dan goed is móet het in dat draadje zitten.. Doet ie t dan nog steeds tja dan is dat het niet. Maar relais wisselen deed het ook niet, sensor ook niet dus dat is t ook niet

dan blijft je dash over?? of je fan zelf, ntrlk...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

eric, ik heb hier meerdere fan's liggen.. kan je dr wel 1 van fetchen om te proberen of dat scheelt?

vind m niet zo gek gevonden namelijk van Denny
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Image

ff creatief bezig geweest met tekenen. 8)

In theorie zou de fan alleen aan kunnen gaan als de ROZE draad direct in contact komt met +12V óf de BLAUWE draad komt ergens direct in contact met massa (het chassis).
Aangezien je zelf al aangeeft dat de fan direct stopt als je zekering F3 in de zekeringkast onder 't dash eruit trekt, valt de eerste mogelijkheid af. Blijft dus over: de blauwe draad maakt ergens contact met massa!

Heb je de stekker die op de sensor moet al afgeknipt en daar een andere voor op gezet?


:shock:

Ik bedenk me net iets... Er hangt achter de koplamp aan bestuurderszijde bij iedereen toch altijd een stekkertje los?
Zou dat niet "toevallig" die teststekker met nummer 778 in het schema kunnen zijn? En zou die niet "toevallig" ergens klem kunnen zitten, waardoor die valse massa maakt?

Ps.: nog ff over de gedachtengang van Denny: uitgesloten! Een fan verzint niet zelf 12V om te kunnen gaan draaien. ;)
Trouwens, dan zou die óók moeten blijven draaien als DuFF de zekering uit de zekeringkast trekt.
Als een fan sluiting maakt, fikt zekering F1 in de fusebox boven de accu door. Als een fan onderbroken is (spoel defect, koolborstels gaar, ...) dan gaat 'ie nooit draaien.
Nee, de fan wordt duidelijk netjes in opdracht van het relais boven de accu aan gezet. Probleem is dat het relais ergens een valse opdracht vandaan krijgt om in te schakelen. Aan de ene kant krijgt dat relais netjes z'n +12V binnen via het contactslot en zekering F3 (oranje draad in schema). Aan de andere kant mag dat relais alleen massa krijgen via de thermoschakelaar (blauwe draad in schema). Echter, er is dus iets aan die kant (de blauwe kant dus) bezig met valse massa maken, waardoor het relais inschakelt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ok er zit echt iets niet goed, nu brandde het dynamolampje ook weer heel eventjes, en die aansluiting is nu dus echt goed, en de massapunten ook, dus daar zit iets nog niet goed.

wat de fan betreft, hij ging vanavond bij contact om weer meteen draaien, en na het ritje naar me werk ook, echter na het stofzuitgen weer op contact en toen blleef ie uit, het is dus niet altijd.

@ mnm ja er zit een nieuwe stekker op gesoldeerd/krimpkoust met geen blote bedrading meer.
waar moet die teststekker ergens moeten hangen dan?

ik snap het schema wel ongeveer, maar ik zat altijd een geodriehoek met secondelijm aan me vingers te plakken tijdens mijn elektro-opleiding...

deadline voor deze storing is overigens 15 juli, dan wil ik het toch opgelost hebben, ik wil niet met deze storing op vakantie.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ik zou die teststekker die MNM noemt eens op gaan zoeken!

Dat klinkt verdomde logisch.... Als die kortsluiting maakt (straks zit ie ergens verkeerd aangesloten, garage had toen de laatste keer toen je furio niet starte best raar gefixt, met ook loshangende stekkers...)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik kan me niet meer herinneren welke stekker er dan niet goed was teruggedaan door de garage?

ik ga straks is met de maglite onder de kap hangen, ik heb het toch 'erg druk' hier.. :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

als het goed is heb ik de teststekker gevonden, zit thv massapunt/thermoswitch en is een witte stekker met zo n metalen beugeltje, 2 draden.
zat helemaal weggetaped waardoor die totaal niet opviel, tape weggesnokt, stekker zieet er nog goed uit, bedrading ook,
maar het is een teststekker, hoe kan ik daarmee testen dan?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply