Er knippert een lampje.............heb ie nog nooit gedaan.

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 238
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Er knippert een lampje.............heb ie nog nooit gedaan.

Post by pechie »


Bij onze diesel ax 1.5d knippert er een lampje , ik weet niet wat dat inhoud.

Het voorgloeien gaat met koude start goed, pruttelt lekker. Maar alleen knippert een lampje wat ie nog niet gedaan heeft. Het is oranje.

Ik heb zelf zo iets van iets wat knippert en oranje is. duid op storing.

En het gekke is dat na een paar kilometer rijden. Lampje uit en niets aan de hand verder. Heeft dit te maken met nog even voorgloeien, of heb ik een storing.

Het is het lampje dat aangeeft dat de diesel nog even verwarmt word.

Weet iemand raad, of kan ik lekker zo doorrijden.

Groetjes pechie.
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Wat voor teken staat er op het lampje?

Oranje is volgens mij het motorstoringslampje de rest is rood toch?

Wat het probleem is kan heel verschillend zijn, maar heb zelf geen kaas van diesels gegeten.

pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 238
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Post by pechie »

Het is oranje geel signalerings lampje. Sinds de aankoop heeft dit lampje het niet gedaan. Na lampjes vervangen is dit lampje als je het contact omdraai eerst knipperen en later is het uit.

staat een peil stok in.
Het is niet helemaal duidelijk wat het inhoud. Ik kom niet verder als het olie peil.

Maar ik twijfel. aangezien een diesel een voorverwarming heeft voor de diesel heeft is het even een vraagteken.

Maar op het moment ga ik er van uit dat het het oliepeil niveau inhoud, ook omdat het na een paar seconde en enkele meters rijden. uitgaat.

pechieImage
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ff het eea uit het dashboard lampjes topic kopieren:


Image
Image

Welk lampje is het?

pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 238
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Post by pechie »

Dat is een goede.... nummer 6 vanaf de linkerkant. met dat peilstokje in het midden. Ging mij erom of het kwaad kon. dat ie knippert als je start.

groetjes
pechie
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.

pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 238
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Post by pechie »

Image

Zodan... dit wilde ik even hebben. Het is het plaatje met die rode peil...

groetjes
pechie
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Dat is volgens mij de oliepijlstok.
Bij mijn Berlingo ging die ook knipperen, na het olie op pijl gebracht te hebben niet meer :wink:
To finish first, you'll first have to finish!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als dat oranje lampje knippert, wordt het HOOG TIJD dat je weer eens wat motorolie erbij kiepert!!
Doe dat trouwens wel als de auto minstens een halve dag stil heeft gestaan, zodat je tijdens het bijvullen met de pijlstok kunt checken hoeveel er in zit.
Bijvullen boven het maximum streepje op de peilstok is namelijk ook NIET goed!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Er knippert een lampje.............heb ie nog nooit geda

Post by grietje »

pechie wrote: Het is het lampje dat aangeeft dat de diesel nog even verwarmt word.
Ik mag aannemen dat het voorgloeilampje een hele anders is dan het olie nivo lampje?
Als het nivo lampje knippert werkt ie en heb je er echt te weinig olie in.

Daarintegen als ie constant brand is t jeager kastje stuk (kasje die de sensorwaardes omzet in dashbordlampje)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Ben ik nou gek, of is het 4e lampje van links niet eigenlijk het olie-lampje? dat dacht ik tenminste wel altijd...
Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat klopt, dat is het ook.
Maar die is voor olie-DRUK. ;)
(En die gaat uiteindelijk ook wel aan als er te weinig olie in het blok zit, maar dan is het vrijwel altijd al te laat. :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

MNM(tm) wrote:Dat klopt, dat is het ook.
Maar die is voor olie-DRUK. ;)
(En die gaat uiteindelijk ook wel aan als er te weinig olie in het blok zit, maar dan is het vrijwel altijd al te laat. :roll:)
heeft de 1.5d dan een niveau sensor voor de olie dan? mn 1.4d had em niet voor zover ik me kan herinneren.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Yup. 8-)

(Zit links naast het oliefilter. Niet te verwarren met de sensor die BOVEN het filter zit, want die is -nog steeds- voor olie-DRUK!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 238
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

vreemd........

Post by pechie »

Het is echt alleen als je de auto start. koude start dus. Maar na een paar seconde gaat ie uit.
en gedurende de reis gaat ie dus niet meer aan.

Ach het is Citroën he. altijd wel wat te doen.

Ik heb gehoord dat de ax diesel brandstof verwarming heeft, welke de koude start vergemakkelijkt. nou.... het is nog een traktor maar goed.

Kom er nog wel eens achter wat het is.
groetjes.
pechie
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: vreemd........

Post by MNM(tm) »

pechie wrote:Ik heb gehoord dat de AX diesel brandstof verwarming heeft, welke de koude start vergemakkelijkt. nou.... het is nog een traktor maar goed.
Dat klopt. Daarom zit het brandstoffilter ook schuin achter/onder het thermostaathuis! ;)
Maar da's niet echt een verwarming voor de koude start hoor. Da's meer om ervoor te zorgen dat de diesel lekker dun is en niet gaat vlokken (in de winter).
Bij echt koude motor wordt de inspuitpomp op mechanische wijze anders ingesteld, waardoor het stationair toerental iets omhoog gaat.

Dat knipperende lampje (maak er anders even een foto van, dat scheelt een boel giswerk!) hoort iig NIET! Dat hoort tijdens de voorgloeitijd aan te gaan en na enkele seconden uit te gaan en uit te blijven. Als het tijdens de voorgloeitijd gaat/blijft knipperen, dan is óf het niveau van de motorolie te laag (of te hoog, dat kan ook nog!), óf er is een draadbreuk, waardoor de elektronica die de sensor uitleest in paniek raakt.
(Een niet aangesloten sensor geeft namelijk exact hetzelfde 'probleem' !)
En anders kan het ook nog een defecte sensor zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 238
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Post by pechie »

Image


Nou is het lampje rechts onderin. ik hoop dat het te zien is. maar als je even naar boven gaat. zie je een lampje met een peil. Dat lampje knippert. als ie start.

Er zit zeker geen te weinig olie in. Ik heb er geen last van maar knipperende lampjes ga ik toch wel zenuwachtig.....

garoetjes.

pechie
Eens een Citroën, altijd een Citroën. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.

voorchloe
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: SunAug30, 2009 10:09:14 PM

Rood lampje dashboard

Post by voorchloe »

Image
Image

Sinds kort een Citroën ax gekocht. Nu brandt er zo nu en dan het rode lampje (de eerste van de bovenste rij). Als het lampje brandt, stottert ook de auto tijdens het rijden.
Wat betekent dit? En hoe kan ik dit (laten) verhelpen?
Alvast bedankt,

Groetjes, Chloé

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Rood lampje dashboard

Post by raoel »

voorchloe wrote:Image
Image

Sinds kort een Citroën AX gekocht. Nu brandt er zo nu en dan het rode lampje (de eerste van de bovenste rij). Als het lampje brandt, stottert ook de auto tijdens het rijden.
Wat betekent dit? En hoe kan ik dit (laten) verhelpen?
Alvast bedankt,

Groetjes, Chloé

Welkom! :) Dat is de lamp voor "algemene motorstoring". Kan van alles en nog wat zijn. Hier en daar staat er wel wat over.

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=12506

Hier staat een handleiding waarmee je de storing wat duidelijker kunt maken.

dam
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuOct15, 2009 3:48:23 PM

Post by dam »

wat betekent het lampje dan wat rechts is afgebeeld?bovenin ..en wat moet ik ermee?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Die rooie met een plaatje dat lijkt op een douchekop + straal? Koelvloeistof bijvullen! :)

Post Reply