Achterruitewisser

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Locked
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Achterruitewisser

Post by Kakelbont »

Giseren dus een nieuwe achterklep met ruitewisser gemonteerd (van mijn vorige klep zonder ruitewisser was de ruit gesprongen) en nou ben ik gister met een vriend een uur lang aan het meten geweest. Er komen namelijk 4 draden van die achterruitewisser af (2 stekkertjes) 1 stekkertje zit nu aangesloten, en de ruitewisser werkt daarop ook. Echter als ik hem uitzet staat tie gelijk stil en gaat dus niet terug naar de ruststand (helemaal links). Weet iemand of die andere 2 draden hier iets mee te maken hebben?
Wij konden het niet vinden, we hebben al een spanning op gezet maar er gebeurde niets.
Wel hebben we gemeten dat 1 een aarde draad is (-) en de andere een fase (+).

Of hoort er ook nog een relais in het dashbord bij de achterruitewisser?

Greetz Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Re: Achterruitewisser

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:
Of hoort er ook nog een relais in het dashbord bij de achterruitewisser?

Greetz Rob


Kort gezegd.... JA.. Lijkt me wel.. zelfde als met de voorwisser...Maar goed, zeker weten doe ik het niet.. Moet ik ook even nakijken!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: Achterruitewisser

Post by Kakelbont »

Kakelbont wrote: Echter als ik hem uitzet staat tie gelijk stil en gaat dus niet terug naar de ruststand (helemaal links). Weet iemand of die andere 2 draden hier iets mee te maken hebben?
Wij konden het niet vinden, we hebben al een spanning op gezet maar er gebeurde niets.
Wel hebben we gemeten dat 1 een aarde draad is (-) en de andere een fase (+).



wat wij eest dachten is dat dat extra stekkertje mischien een signaal draad was voor de relais, maar we konden geen signaal meten
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Je weet zeker dat je die relais er in hebt zitten?
Want als ik mijn voorwisser de relais eruit haal valt ie ook niet terug.. Dan moet ik de hendel inhouden..

Dus als er geen relais is... is er ook geen signaal.. :)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

relais heb ik niet gemonteerd, wist niet dat er 1 was voor de achterruitewisser. Waar zit deze dan, ik neem aan dat dat een andere is als die van de voorste ruitewisser?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:relais heb ik niet gemonteerd, wist niet dat er 1 was voor de achterruitewisser. Waar zit deze dan, ik neem aan dat dat een andere is als die van de voorste ruitewisser?


Sorry, dat zou ik dus niet weten... Wat je aangeeft lijkt mij typische iets voor een relais.. Maar welke dat zou moeten zijn... dat antwoord moet ik je schuldig blijven!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het is een ander relais maar waar die zit zou ik niet weten. Tijd voor een blik in de vraagbaak denk
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:Het is een ander relais maar waar die zit zou ik niet weten. Tijd voor een blik in de vraagbaak denk


ik ken em nie vinden in het electrisch schema, alleen die van de voorste ruitewisser :(
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

MOet je eens het relais van een ax met achterruitenwisser proberen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ja maar ik zou niet weten waar dat relais zit. Wel zo handig als ik naar de sloop ga voor een relais als je weet waar het zit :wink:

En in het schema van de kluwer ath kan ik hem niet vinden. Maarja ik ben ook niet zo'n held in het lezen van die schema's :oops:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Kijk bij je eigen auto welk relais klikt als je je voorruitenwisser op de interval hebt dan weet je welke het is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Locked