Boordspanning valt weg

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Locked
Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Boordspanning valt weg

Post by Eric Vertogen »

Hallo lijsters,

Zojuist werd ik opgebeld dat mijn collega in haar AX gestrand was op de A58.
Dit was al de tweede keer in een week tijd.
De volgende symptomen treden op:
Na enige tijd rijden (naar schatting een half uurtje) valt bijna de complete
boordspanning langzaam weg (tijdsbestek van 1 minuut). Ruitenwisser gaat
langzamer totdat ie stopt, lichten doven langzaam, ontsteking valt weg, startmotor
draait niet meer rond, geen dashboardverlichting etc. Identieke symptomen van
een lege accu of dynamo die niet bijlaadt.
Maar nu komt het. Als de auto 20 minuten tot een half uur stilgestaan heeft,
start ie weer gewoon zonder problemen om na ong. 20 minuten rijden weer op
bovenstaande manier uit te vallen.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Eric Vertogen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

-accu

-bijladen van de accu door dynamo
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Joost wrote:-accu

-bijladen van de accu door dynamo


Als dat het probleem was dan zou het na een half uur stilstaan niet opgelost zijn. Na een half uur werkt alles weer gewoon. Lichten branden weer fel genoeg, ruitenwisser werkt weer prima etc. en de auto rijdt dan ook weer goed om na 20 minuten weer tot stilstand te komen met de genoemde symptomen.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Eric Vertogen wrote:Als dat het probleem was dan zou het na een half uur stilstaan niet opgelost zijn. Na een half uur werkt alles weer gewoon. Lichten branden weer fel genoeg, ruitenwisser werkt weer prima etc. en de auto rijdt dan ook weer goed om na 20 minuten weer tot stilstand te komen met de genoemde symptomen.

Even nadenken: als allerlei accessoires tegelijkertijd aan staan, zoals je beschrijft, dan moet de dynamo veel stroom leveren en de accu moet als buffer functioneren. Blijkbaar gaat er bij een van de twee toch iets verkeerd. Ik gok op een dynamo die kapot aan het gaan is. De dynamo kan blijkbaar niet zo'n grote hoeveelheid stroom leveren. Kan te maken hebben met opwarmen van de dynamo (het blijft een mechanisch apparaat). En blijkbaar is de accu in superconditie, want die herstelt zichzelf vaak weer zodat je nog net voldoende hebt om weer te starten.

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Handjes wrote:
Eric Vertogen wrote:Als dat het probleem was dan zou het na een half uur stilstaan niet opgelost zijn. Na een half uur werkt alles weer gewoon. Lichten branden weer fel genoeg, ruitenwisser werkt weer prima etc. en de auto rijdt dan ook weer goed om na 20 minuten weer tot stilstand te komen met de genoemde symptomen.

Even nadenken: als allerlei accessoires tegelijkertijd aan staan, zoals je beschrijft, dan moet de dynamo veel stroom leveren en de accu moet als buffer functioneren. Blijkbaar gaat er bij een van de twee toch iets verkeerd. Ik gok op een dynamo die kapot aan het gaan is. De dynamo kan blijkbaar niet zo'n grote hoeveelheid stroom leveren. Kan te maken hebben met opwarmen van de dynamo (het blijft een mechanisch apparaat). En blijkbaar is de accu in superconditie, want die herstelt zichzelf vaak weer zodat je nog net voldoende hebt om weer te starten.


Lijkt mij een zeer sterke gok. Een accu die helemaal leeg is en zich in een half uurtje vanzelf herstelt zodat alles het gewoon weer doet om vervolgens na een half uur rijden weer leeg te zijn en na een half uur weer te kunnen rijden? Lijkt mij erg stug.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Eric Vertogen wrote:Lijkt mij een zeer sterke gok. Een accu die helemaal leeg is en zich in een half uurtje vanzelf herstelt zodat alles het gewoon weer doet om vervolgens na een half uur rijden weer leeg te zijn en na een half uur weer te kunnen rijden? Lijkt mij erg stug.

Misschien laadt de dynamo in het begin wel bij en na opwarmen niet of slecht. Andere optie: gaar contactslot (komt vaak door zware sleutelbos).

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ik heb het identieke gehad, de koolborstels van de dynamo zijn versleten, en zodra de motor warm word en de dynamo ook, valt 1 koolborstel uit,
langzaam loopt de spanning uit de accu weg, bij mij was dat na 15 minuten.
hierdoor is waarschijnlijk de regulator op de dynamo ook stuk.
je kunt dit onderzoeken door :

15 minuten stationair,
trek + kabel van accu (motor blijft lopen)
meet spanning, dit moet ideaal 13,8 volt zijn,
lager = stuk (of bijna stuk)

sluit kabel weer aan, en ga met een koevoet tussen de de dynamo en het chassis op het dikke deel van de dynamo, de dynamo indrukken (in het midden) links voor als je voor de grill staat.
zo druk je de versleten koolborstels weer aan (tijdelijke oplossing)
als dan de spanning ineens toeneemt is de dynamo en het spanningsblok aan vervanging toe.

een sloopdynamo met spanningsblok kost ongeveer 30 euro, en kun je er zelf opzetten.
ps: een leeggelopen accu geeft na 15 minuten rust toch weer wat spanning

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Eric wrote:ik heb het identieke gehad, de koolborstels van de dynamo zijn versleten, en zodra de motor warm word en de dynamo ook, valt 1 koolborstel uit,
langzaam loopt de spanning uit de accu weg, bij mij was dat na 15 minuten.
hierdoor is waarschijnlijk de regulator op de dynamo ook stuk.
je kunt dit onderzoeken door :

15 minuten stationair,
trek + kabel van accu (motor blijft lopen)
meet spanning, dit moet ideaal 13,8 volt zijn,
lager = stuk (of bijna stuk)

sluit kabel weer aan, en ga met een koevoet tussen de de dynamo en het chassis op het dikke deel van de dynamo, de dynamo indrukken (in het midden) links voor als je voor de grill staat.
zo druk je de versleten koolborstels weer aan (tijdelijke oplossing)
als dan de spanning ineens toeneemt is de dynamo en het spanningsblok aan vervanging toe.

een sloopdynamo met spanningsblok kost ongeveer 30 euro, en kun je er zelf opzetten.
ps: een leeggelopen accu geeft na 15 minuten rust toch weer wat spanning


Ik zal binnenkort eens meten, maar het lijkt me sterk.
Allereerst trad het probleem vorige week al een keer op, daarna op koninginnedag pas weer. Daar tussen in is er gewoon met de AX gereden en de accu nooit opgeladen.
Al met al klinkt de redenatie logisch als de accu echt op een gegeven moment leeg was geweest, maar de accu is, als de auto weer start, echt gewoon vol.

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Re: Boordspanning valt weg

Post by Eric Vertogen »

Eric Vertogen wrote:Hallo lijsters,

Zojuist werd ik opgebeld dat mijn collega in haar AX gestrand was op de A58.
Dit was al de tweede keer in een week tijd.
De volgende symptomen treden op:
Na enige tijd rijden (naar schatting een half uurtje) valt bijna de complete
boordspanning langzaam weg (tijdsbestek van 1 minuut). Ruitenwisser gaat
langzamer totdat ie stopt, lichten doven langzaam, ontsteking valt weg, startmotor
draait niet meer rond, geen dashboardverlichting etc. Identieke symptomen van
een lege accu of dynamo die niet bijlaadt.
Maar nu komt het. Als de auto 20 minuten tot een half uur stilgestaan heeft,
start ie weer gewoon zonder problemen om na ong. 20 minuten rijden weer op
bovenstaande manier uit te vallen.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Eric Vertogen


Hallo lijsters,

Vandaag ben ik bezig met de AX waarover ik het vorige week had. De AX die plotseling zonder stroom komt te staan.
Ik heb vanalles gemeten, nagekeken maar kan nog niets bijzonders ontdekken.
Zojuist een lange proefrit gemaakt, nadat de auto al een uur stationair had staan draaien met alle stroomverbruikers op maximaal en een multimeter aan de accu. Zo ben ik ook gaan rijden met ??n oog op de weg en het ander op de multimeter. Het testritje is 120 km lang geweest en na 100 km zakte heel kort de spanning van 13,5 naar 12 V. Echter dit was slechts enkele tellen waarna de spanning meteen weer opliep. Gemeten waardes onder het rijden waren constant tussen de 13,2 en 13,6 V, dus dat lijkt me prima op dat ene moment na.
In ieder geval ga ik nog de accuklem vervangen voor een beter exemplaar en nog een massapunt maken want ??n koplamp werkt maar af en toe.
Wat nu het echte probleem is? Ik heb nog steeds geen idee, maar als iemand hier nog tips heeft? Graag!

Eric Vertogen

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Misschien de platen in de accu... Dat ze op een gegeven moment krom trekken en daardoor de accu niet meer werkt.. Ik heb het ook gehad.. Als de accu niet meer gebruikt wordt gaan de platen in de accu weer recht staan... :!:

Locked