Dag medeforumleden, ik zit momenteel met het volgende:
Ik heb een GT inj. met 172.000km uit 1990 waar de dynamo van de een op de andere dag niet bijlaait. Gevolg een lege accu. Nu is de dynamo al weleens vervangen door de vorige eigenaar, dit is ook te zien. Ik heb de spanningsregelaar en koolborstels al losgehad. De koolborstels zijn gewoon 1cm lang. Lijkt in orde, maar dan zou de spanningsregelaar kapot zijn. Nu keek ik al op internet wat deze zou kosten, maar ik schrok van de prijs; 80euro. Klopt dit wel?
Iemand nog suggesties? De accu is verder goed, slechts 2 jaar oud.
Tijdens het rijden lees ik 11 volt ipv de 13-14 volt.
Laadprobleem
Moderators: vtspower, webmasters
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Dat kapje waar zowel de koolborstels als de spanningsregelaar inzit kost hier bij een lokaal dynamorevisie bedrijf iets van 15 eu.
Ik heb het doosje hier nog liggen:
HC Cargo regulator 130661Z
Let bij het vervangen wel op slijtage aan de sleepringen in de dynamo. Dat is waar de koolborstels tegenaan lopen.
Als die ingeslepen zijn gaan ze koolborstels opvreten en blijf je vervangen.
Als het eruit ziet als op deze foto: link kun je de sleepringen als overleden beschouwen en beter een andere dynamo gaan kopen.
Ik heb het doosje hier nog liggen:
HC Cargo regulator 130661Z
Let bij het vervangen wel op slijtage aan de sleepringen in de dynamo. Dat is waar de koolborstels tegenaan lopen.
Als die ingeslepen zijn gaan ze koolborstels opvreten en blijf je vervangen.
Als het eruit ziet als op deze foto: link kun je de sleepringen als overleden beschouwen en beter een andere dynamo gaan kopen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Mijn dynamo ziet er hetzelfde uit als op het plaatje:

Ik heb de spanningsregelaar vervangen door een ruilexemplaar. Nu gaat het acculampje wél branden. Maar nog steeds word de accu niet bijgeladen. De pluskabel die op de dynamo zit, gaat deze rechtstreeks naar de accupool? Zit er ergens nog een zekering tussen?
Leuke prijzen trouwens hier in Spanje. Enkel de spanningsregelaar = 136euro en de complete dynamo 316euro dit was overigens wel bij de citroengarage...

Ik heb de spanningsregelaar vervangen door een ruilexemplaar. Nu gaat het acculampje wél branden. Maar nog steeds word de accu niet bijgeladen. De pluskabel die op de dynamo zit, gaat deze rechtstreeks naar de accupool? Zit er ergens nog een zekering tussen?
Leuke prijzen trouwens hier in Spanje. Enkel de spanningsregelaar = 136euro en de complete dynamo 316euro dit was overigens wel bij de citroengarage...
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM