dynamo probleem zeer wazig
Moderators: vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
dynamo probleem zeer wazig
mijn dynamo was zo goed als dood.
ik heb een dynamo van de sloop gehaald deze was ook kapot.
dus weer terug naar de sloop en weer een andere gehaald.
bij deze waren de koolborsteltjes versleten dus daar een nieuwe op geplaatst die ik nog had. en ja hoor ik meet 13,7 volt. ik helemaal happy.
ff uurtje rondgereden zonder problemen.
nu komt het, ik even naar de winkel kom ik terug start ik de auto en ja hoor brand mijn acculampje weer licht. ik weer meten zit ik weer op de 12 volt.
ik neem nu wel aan dat de dynamo goed is. wat zou het probleem anders nog meer kunnen zijn?
iets met de kabels?
ik heb een dynamo van de sloop gehaald deze was ook kapot.
dus weer terug naar de sloop en weer een andere gehaald.
bij deze waren de koolborsteltjes versleten dus daar een nieuwe op geplaatst die ik nog had. en ja hoor ik meet 13,7 volt. ik helemaal happy.
ff uurtje rondgereden zonder problemen.
nu komt het, ik even naar de winkel kom ik terug start ik de auto en ja hoor brand mijn acculampje weer licht. ik weer meten zit ik weer op de 12 volt.
ik neem nu wel aan dat de dynamo goed is. wat zou het probleem anders nog meer kunnen zijn?
iets met de kabels?
geen massa storing?
of het kleine draadje op je dynamo vergeten/kapot?
of het kleine draadje op je dynamo vergeten/kapot?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
het kleine kabeltje ben ik niet vergeten.
maar nu je het mentioned ik heb zon vermoeden dat die nog wel is een beetje kapot kan zijn:) met dynamo eruithalen vergeten los te koppelen dus die heeft een behoorlijke klap gehad.
maar waar dient dit kabeltje voor? plus kan dit kabeltje alleen al deze problemen veroorzaken?
en wat houd een massa storing precies in.
ben qua electra niet zo heel technische.
net nog even wat getest.
weer een probleem auto gestart zonder probleem nog ff een keer meten.
nog 12 volt toen ff de kabels van de accu eraf en kleine kabeltje van de dynamo. nu start hij niet meer:S kan dit door het kleine kabeltje komen?
edit:
net de auto aangedrukt en gemeten zit hij opeens op 10,5 plus de auto wil alsnog niet starten zonder aandrukken en de accu geeft dan wel weer 12 volt aan.
maar nu je het mentioned ik heb zon vermoeden dat die nog wel is een beetje kapot kan zijn:) met dynamo eruithalen vergeten los te koppelen dus die heeft een behoorlijke klap gehad.
maar waar dient dit kabeltje voor? plus kan dit kabeltje alleen al deze problemen veroorzaken?
en wat houd een massa storing precies in.
ben qua electra niet zo heel technische.
net nog even wat getest.
weer een probleem auto gestart zonder probleem nog ff een keer meten.
nog 12 volt toen ff de kabels van de accu eraf en kleine kabeltje van de dynamo. nu start hij niet meer:S kan dit door het kleine kabeltje komen?
edit:
net de auto aangedrukt en gemeten zit hij opeens op 10,5 plus de auto wil alsnog niet starten zonder aandrukken en de accu geeft dan wel weer 12 volt aan.
Ja of je accu is ondertussen leeggelopen.....
kleine kabeltje veroorzaakt wel slechte/geen laadstroom problemen als ie stuk is, heb ik altijd geleerd.
Laat ik t zo zeggen bij mij zit er ook iets niet goed, ik heb 12v laadspanning tot ik 1x over de 5000 toeren ben gegaan, dan issie braaf 14. En ik gok dat dat bij mij ook t draadje is.
En voordat ik dit wist was me accu dus ook altijd leeg als ik een ritje rustig had gereden (en dus niet boven de 5000 toeren uitkwam)
kleine kabeltje veroorzaakt wel slechte/geen laadstroom problemen als ie stuk is, heb ik altijd geleerd.
Laat ik t zo zeggen bij mij zit er ook iets niet goed, ik heb 12v laadspanning tot ik 1x over de 5000 toeren ben gegaan, dan issie braaf 14. En ik gok dat dat bij mij ook t draadje is.
En voordat ik dit wist was me accu dus ook altijd leeg als ik een ritje rustig had gereden (en dus niet boven de 5000 toeren uitkwam)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
ik zal is proberen flink in de toeren te gaan en dan te meten.
mijn accu is nog niet leeg alles werkt verder nog naar behoren licht radio etc zonder problemen zou in feite met de accu moeten kunnen starten.
dat is het rare ervan.
ik zag wel dat mijn kleine kabel naar de dynamo vlak bij het stekkertje dat een stuk van de buitenomhulsel eraf is en dat hij er een keer dubbelklapt is. oftewel redelijk beschadigd.
kan ik dan gewoon de kabel een stukje eraf knippen en een nieuwe stekkertje erop plaatsen=
en ik denk dat je nog wel is gelijk kan hebben.
de eerste keer dat hij gewoon goed deed had ik hem ook aangedrukt en toen perongeluk flink hoog in de toeren getrapt.
mijn accu is nog niet leeg alles werkt verder nog naar behoren licht radio etc zonder problemen zou in feite met de accu moeten kunnen starten.
dat is het rare ervan.
ik zag wel dat mijn kleine kabel naar de dynamo vlak bij het stekkertje dat een stuk van de buitenomhulsel eraf is en dat hij er een keer dubbelklapt is. oftewel redelijk beschadigd.
kan ik dan gewoon de kabel een stukje eraf knippen en een nieuwe stekkertje erop plaatsen=
en ik denk dat je nog wel is gelijk kan hebben.
de eerste keer dat hij gewoon goed deed had ik hem ook aangedrukt en toen perongeluk flink hoog in de toeren getrapt.
Re: dynamo probleem zeer wazig
Het is redelijk normaal dat je spanning van de dynamo tussen de 14 en 12 volt op en neer gaat. Heeft met de belasting van je dynamo te maken.
Die van mij begint ook altijd heel actief op 13.7 volt en zakt binnen een half uurtje terug naar 12V. De accu is dan nl volgeladen en dat prces valt dus af. er is minder spanningsval en de regelaar in de accu regelt het vermogen terug.
Die van mij begint ook altijd heel actief op 13.7 volt en zakt binnen een half uurtje terug naar 12V. De accu is dan nl volgeladen en dat prces valt dus af. er is minder spanningsval en de regelaar in de accu regelt het vermogen terug.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX liefhebber
ok maar hoe kan het dan zo zijn dat de auto opeens nu moet aangedrukt worden.
plus dat als hij aangedrukt is de accu lampjes weer licht opbranden.
en na dat ik de auto weer uit heb gedaan en weer probeer te starten hij weer niet wil starten zonder aangedrukt te worden.
kan het start probleem mischien verholpen worden door de kabelbreuk van de kleine kabel naar de accu te verhelpen?
of heeft deze kabel geen invloed op het starten van de auto?
wat ik trouwens ook merk is:
dat als ik de auto heb gestart hij in het begin uit zichzelf hoog gestationeerd loopt en na een tijdje steeds rustiger begint te lopen.
heeft dit ook te maken met het bijladen van de accu of meer het opwarmen van de motor?
plus dat als hij aangedrukt is de accu lampjes weer licht opbranden.
en na dat ik de auto weer uit heb gedaan en weer probeer te starten hij weer niet wil starten zonder aangedrukt te worden.
kan het start probleem mischien verholpen worden door de kabelbreuk van de kleine kabel naar de accu te verhelpen?
of heeft deze kabel geen invloed op het starten van de auto?
wat ik trouwens ook merk is:
dat als ik de auto heb gestart hij in het begin uit zichzelf hoog gestationeerd loopt en na een tijdje steeds rustiger begint te lopen.
heeft dit ook te maken met het bijladen van de accu of meer het opwarmen van de motor?
Re: dynamo probleem zeer wazig
Een auto hoort niet te beginnen met 12 volt laadspanning. Dan laad je accu gewoon niet.denny wrote:Het is redelijk normaal dat je spanning van de dynamo tussen de 14 en 12 volt op en neer gaat. Heeft met de belasting van je dynamo te maken.
Dat ie na een half uur iets zakt oke, maar hij moet toch echt tegen de 14 volt beginnen. Volgens mij moet het zelfs 14.2 zijn.
En als ie echt zakt tot 12 zonder dat je lichten aan hebt enzo lijkt me ook niet helemaal in orde.....
En het niet starten... Draait de startmotor wel?
Zo nee, als je je lichten aandoet, (binnenverlichting helpt soms ook wel) en je probeerd hem te starten, gaat deze dan zwakker branden? Zoja -> accu/dynamo probleem. Dan wil die wel stroom pakken maar is er gewoon niet genoeg.
Als de start motor niet draait en je verlichting gaat ook niet zwakker -> draadje op de startmotor er misschien afgevallen of geen massa. of je startmotor gewoon overleden.
Draait de startmotor wel en de verlichting hapert niet -> dan is het iets anders en heeft het niet zoveel met je dynamo/accu te maken, gok ik. Massa punten kan nog wel maar dan moet het wel van de onsteking of brandstofpomp zijn.
-
- AX liefhebber
ik hoor de start motor wel.
en als ik hem wil starten en ik heb het licht aan zie je het licht wel zwakker worden plus je hoort de auto een poging doen om te starten maar heeft waarschijnlijk niet genoeg accustroom om te kunnen starten.
ik heb zelf het idee dat de dynamo wel goed is. omdat deze met vlagen zijn werk wel doet.
alleen heb ik het idee dat het meer een kabel probleem is.
mijn vraag over de kleine kabel naar de accu.
bij deze kabel is een stukje van de rubberen omhulsel eraf vlak bij de stekker plus het lijkt alsof hij goed dubbelgebogen is en uitelkaar getrokken.
zou deze kabel deze problemen kunnen veroorzaken?
of zou ik het toch ergens anders moeten zoeken.
is er een mogelijkheid om deze kabel door te meten of hij zijn werk we doet?
en als ik hem wil starten en ik heb het licht aan zie je het licht wel zwakker worden plus je hoort de auto een poging doen om te starten maar heeft waarschijnlijk niet genoeg accustroom om te kunnen starten.
ik heb zelf het idee dat de dynamo wel goed is. omdat deze met vlagen zijn werk wel doet.
alleen heb ik het idee dat het meer een kabel probleem is.
mijn vraag over de kleine kabel naar de accu.
bij deze kabel is een stukje van de rubberen omhulsel eraf vlak bij de stekker plus het lijkt alsof hij goed dubbelgebogen is en uitelkaar getrokken.
zou deze kabel deze problemen kunnen veroorzaken?
of zou ik het toch ergens anders moeten zoeken.
is er een mogelijkheid om deze kabel door te meten of hij zijn werk we doet?
dat kan ja. als je geen goede massa hebt heb je ook geen goede stroomkring, maar het lijkt mij niet de oorzaak. gewoon controleren.
Kijken of je nergens lekstromen hebt. Laad de accu eens op en kijk of hij dan wel start (12V geeft geen opgeladen accu aan
).
Bij starten is het normaal dat de lichten gedeeltelijk wegvallen de startmotor vraagt nl bijna al het vermogen van de accu.
deel het wattage van de startmotor maar eens door 12 dan wordt je wel het een en ander duidelijk als je dat met je accu stroom vergelijkt.
55Ahx12V is 660Watt. Je startmotor trekt meer. zo niet bijna het dubbele. Das niet erg kan de accu hebben maar dat merk je aan andere stroomverbruikers.
Loop gewoon alle bekabeling na. alles moet goed vast zitten.
Ook de stekkers achterop de startmotor.
Maar id wat romy zegt, je systeem mag nooit onder de 12V komen. gebeurt dat wel is je spoanningsregelaar naar zijn grootje
Kijken of je nergens lekstromen hebt. Laad de accu eens op en kijk of hij dan wel start (12V geeft geen opgeladen accu aan

Bij starten is het normaal dat de lichten gedeeltelijk wegvallen de startmotor vraagt nl bijna al het vermogen van de accu.
deel het wattage van de startmotor maar eens door 12 dan wordt je wel het een en ander duidelijk als je dat met je accu stroom vergelijkt.
55Ahx12V is 660Watt. Je startmotor trekt meer. zo niet bijna het dubbele. Das niet erg kan de accu hebben maar dat merk je aan andere stroomverbruikers.
Loop gewoon alle bekabeling na. alles moet goed vast zitten.
Ook de stekkers achterop de startmotor.
Maar id wat romy zegt, je systeem mag nooit onder de 12V komen. gebeurt dat wel is je spoanningsregelaar naar zijn grootje
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Maar als de startmotor niet draait en je verlichting zakt wel zit je startmotor wel aangesloten maar is er of te weinig stroom of de startmotor is stuk. Maar meestal is er dan te weinig stroom dus dynamo/accu problemen.denny wrote:
Als je startmotor niet draait en je verlichting zakt ook niet zit je startmotor gewoon niet aangesloten of die is zo stuk dat ie niet eens meer stroom verbruikt.
Maar waarom als de startmotor gewoon draait start ie niet en met aanduwen wel.
Dat is raar en zou er op kunnen duiden dat de startmotor misschien gewoon niet snel genoeg draait
En dat zou dan wel weer kunnen komen doordat er toch weer te weinig stroom is.
Opzich moet je binnenverlichting en stadsverlichting niet zwakker branden als je startmotor draait. Gewone verlichting wel maar die gaat bij de meeste autos uit als je start (bij de kever iig).
Binnenverlichting moet hetzelfde blijven branden.
Maar er is maar 1 manier om uit te proberen of dat draadje het is, ff deels opnieuw trekken. Kost je 5 min en dan ben je erachter

Lekstroom kan ook heel goed, het blijft AX, maar ik gok nog steeds meer op dat kleine draadje. [/quote]
-
- AX liefhebber
ik zal is beginnen bij het kleine kabeltje en als dat toch niet het probleem is verder zoeken:D
kan ik niet de stekker eraf knippen en er een nieuwe stekker op plaatsen?
of moet ik toch de hele kabel opnieuw leggen?
weet iemand waar ik een schema van de kabels kan vinden?
ik heb de auto een aantal maanden met dynamo problemen bij de garage gehad, duur geintje. tijdens het rijden op de snelweg in de spits in het donker knalde mijn dynamo en accu eruit.
leuk om met een zwart autootje zonder enige electra op de rand van een uitvoegstrook stil te komen staan.
iig toen hebben ze mijn dynamo opgelapt en een nieuwe accu.
op een gegeven moment begon het acculampje licht te branden.
ik weer terug naar de garage, kende toen dit probleem nog niet.
maja een licht brandende accu lamp betekent toch dat er iets niet goed is met de accu.
de garage houder dacht dat het dan iets kon zijn met de bekabeling. en in het uiterste een kapotte dynamo. maar hij ging meer uit van de bekabeling
ik moest hem dan achterlaten. en als de dynamo kapot zou zijn zou dit mij dan iets van 150 euro kosten. bekabeling eens stuk minder.
uiteindelijk heb ik hem niet bij de garage gelaten achteraf baal ik hier nu wel een beetje van:D
heb ondertussen 3 dynamos erin gehad allemaal met zelfde problemen.
nu krijg ik dus ook meer het idee dat het de bekabeling is.
kan ik niet de stekker eraf knippen en er een nieuwe stekker op plaatsen?
of moet ik toch de hele kabel opnieuw leggen?
weet iemand waar ik een schema van de kabels kan vinden?
ik heb de auto een aantal maanden met dynamo problemen bij de garage gehad, duur geintje. tijdens het rijden op de snelweg in de spits in het donker knalde mijn dynamo en accu eruit.
leuk om met een zwart autootje zonder enige electra op de rand van een uitvoegstrook stil te komen staan.
iig toen hebben ze mijn dynamo opgelapt en een nieuwe accu.
op een gegeven moment begon het acculampje licht te branden.
ik weer terug naar de garage, kende toen dit probleem nog niet.
maja een licht brandende accu lamp betekent toch dat er iets niet goed is met de accu.
de garage houder dacht dat het dan iets kon zijn met de bekabeling. en in het uiterste een kapotte dynamo. maar hij ging meer uit van de bekabeling
ik moest hem dan achterlaten. en als de dynamo kapot zou zijn zou dit mij dan iets van 150 euro kosten. bekabeling eens stuk minder.
uiteindelijk heb ik hem niet bij de garage gelaten achteraf baal ik hier nu wel een beetje van:D
heb ondertussen 3 dynamos erin gehad allemaal met zelfde problemen.
nu krijg ik dus ook meer het idee dat het de bekabeling is.
-
- AX liefhebber
gister na het werk en veel gegoogle vond ik iets over het doormeten van de dynamo kabels.
ik heb de kleine kabel doorgemeten eerst direct op de voorkant van de stekker van de kleine kabel naar de min van de accu dit kwam uit op 9 ohm. toen heb ik de kabel op de kapotte stuk gemeten vlak achter het stekkertje naar de min van de accu hier was hij oneindig.
ik lees dus ergens op het internet dat deze oneindig moet zijn en dus niet de 9 ohm die ik vanuit het stekkertje had gemeten.
betekent dit dan dat de kabel/stekker zowieso kapot is?
had geen tijd om de kabel te repareren was al donker.
de stekker die er nu opzit snap ik geen b@llen van.
dit is volgens mij een stekker die je niet weer ergens terug op kan plaatsen.
als ik een nieuwe stekkertje haal, wat voor een moet ik hebben?
en is deze dan ook net zo gemakkelijk erop te plaatsen als zon stekker van een tv kabel? kabel strippen en nieuwe stekker erop schroeven.
iig nog bedankt voor alle reacties hier
ik heb de kleine kabel doorgemeten eerst direct op de voorkant van de stekker van de kleine kabel naar de min van de accu dit kwam uit op 9 ohm. toen heb ik de kabel op de kapotte stuk gemeten vlak achter het stekkertje naar de min van de accu hier was hij oneindig.
ik lees dus ergens op het internet dat deze oneindig moet zijn en dus niet de 9 ohm die ik vanuit het stekkertje had gemeten.
betekent dit dan dat de kabel/stekker zowieso kapot is?
had geen tijd om de kabel te repareren was al donker.
de stekker die er nu opzit snap ik geen b@llen van.
dit is volgens mij een stekker die je niet weer ergens terug op kan plaatsen.
als ik een nieuwe stekkertje haal, wat voor een moet ik hebben?
en is deze dan ook net zo gemakkelijk erop te plaatsen als zon stekker van een tv kabel? kabel strippen en nieuwe stekker erop schroeven.
iig nog bedankt voor alle reacties hier
gewoon paar knijpstekkertjes halen bij de praxis of halffords ofzo.
Denk wel dat je hem moet verlengen.
Beste is om voor beschadiging afknippen, nieuw draadje aan solderen en afwerken met krimpkousje.
En op je nieuwe draadje een knijpstekkertje doen gewoon zon female past gewoon op je dynamo
Maar omdat de meeste niet solderen en dat kan ook niet overal (je moet je draadboom eigenlijk voor uit je auto halen, en dat is geen leuk werkje)
Kan je ook gewoon doorvoer knijpstekkers gebruiken of kroonsteentjes. Deze naderhand wel ff goed inpakken met iso-tape je wilt niet dat t kortsluiting kan maken.

Afknippen, strippen (niet te ver! minimaliseer wat je stript), zelfde met je nieuwe draadje en de doorvoor dingus erop knijpen. Zelfde met nieuwe stekkertje.
Als je idd maar 9 ohm meet en verderop in het draadje oneindig lijkt ie me goed beschadigt.
Je geeft trouwens wel motivatie, haha. Ik ga vanavond mn kabelboom er maar uithalen en solderen, ben ik misschien van t probleem af
Denk wel dat je hem moet verlengen.
Beste is om voor beschadiging afknippen, nieuw draadje aan solderen en afwerken met krimpkousje.
En op je nieuwe draadje een knijpstekkertje doen gewoon zon female past gewoon op je dynamo
Maar omdat de meeste niet solderen en dat kan ook niet overal (je moet je draadboom eigenlijk voor uit je auto halen, en dat is geen leuk werkje)
Kan je ook gewoon doorvoer knijpstekkers gebruiken of kroonsteentjes. Deze naderhand wel ff goed inpakken met iso-tape je wilt niet dat t kortsluiting kan maken.

Afknippen, strippen (niet te ver! minimaliseer wat je stript), zelfde met je nieuwe draadje en de doorvoor dingus erop knijpen. Zelfde met nieuwe stekkertje.
Als je idd maar 9 ohm meet en verderop in het draadje oneindig lijkt ie me goed beschadigt.
Je geeft trouwens wel motivatie, haha. Ik ga vanavond mn kabelboom er maar uithalen en solderen, ben ik misschien van t probleem af

-
- AX liefhebber
-
- AX liefhebber
weer een vraagje die bij me opkwam:D
wat ik laatste tijd ook merkte tijdens het rijden dat af en toe bij hobbels etc de acculamp soms begon te knipperen. net alsof er ergens een stekkertje niet goed zit.
waar loopt de kleine kabel van de dynamo eigenlijk helemaal heen?
mischien dat een stekkertje ook niet goed vast zit

ik heb wel een schema gevonden maar ik snap het niet helemaal.
ik zie wel de startmotor accu dynamo en contactslot maar welke kabel is daar de kleine kabel.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HAYKYHS8.jpg
wat ik laatste tijd ook merkte tijdens het rijden dat af en toe bij hobbels etc de acculamp soms begon te knipperen. net alsof er ergens een stekkertje niet goed zit.
waar loopt de kleine kabel van de dynamo eigenlijk helemaal heen?
mischien dat een stekkertje ook niet goed vast zit

ik heb wel een schema gevonden maar ik snap het niet helemaal.
ik zie wel de startmotor accu dynamo en contactslot maar welke kabel is daar de kleine kabel.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HAYKYHS8.jpg
-
- AX liefhebber
nu word ik gek :S:D
stekker vervangen.
doormeten nog 10 ohm van kleine kabel naar de min
waarschijnlijk de eerste keer verkeerd gemeten omdat het wel moeilijk was om op de beschadiging te meten. dus zal wel 10 ohm zijn geweest
op contact
kleine kabel naar de min oneindig
en kleine kabel naar de plus 70 a 80 wat toch echt ongeveer 30 moet zijn zover ik weet.
toch ergens wat mis bij de kleine kabel? maar wat kan het nog zijn.
en ik krijg het idee dat mijn regelaar ook weer dood is. of toch de dynamo
EDIT:
net de auto overgestart duurde ff voordat hij aansloeg
zodra de auto aansloeg brande de acculamp behoorlijk en kreeg ik hele onduidelijk metingen op mijn multimeter.
heb toen even de lampen en verwarming aangedaan en duurde maar even voordat hij weer afsloeg.
zou er ergens lekstroom/kortsluiting zijn? die alles behoorlijk verkl@@t
zou dat kunnen?
of toch echt de dynamo die dood is?
ik zit er over te twijfelen om de auto naar een garage te brengen en hun alles na laten kijken wat er mis is. en dan te besluiten om te laten repareren of niet.
ik heb net 2x geprobeerd aan te drukken maar dit lukt me niet.
ook al waren het niet al te beste pogingen.
plus met de jumpstarter lukt het ook niet.
stekker vervangen.
doormeten nog 10 ohm van kleine kabel naar de min
waarschijnlijk de eerste keer verkeerd gemeten omdat het wel moeilijk was om op de beschadiging te meten. dus zal wel 10 ohm zijn geweest
op contact
kleine kabel naar de min oneindig
en kleine kabel naar de plus 70 a 80 wat toch echt ongeveer 30 moet zijn zover ik weet.
toch ergens wat mis bij de kleine kabel? maar wat kan het nog zijn.
en ik krijg het idee dat mijn regelaar ook weer dood is. of toch de dynamo
EDIT:
net de auto overgestart duurde ff voordat hij aansloeg
zodra de auto aansloeg brande de acculamp behoorlijk en kreeg ik hele onduidelijk metingen op mijn multimeter.
heb toen even de lampen en verwarming aangedaan en duurde maar even voordat hij weer afsloeg.
zou er ergens lekstroom/kortsluiting zijn? die alles behoorlijk verkl@@t
zou dat kunnen?
of toch echt de dynamo die dood is?
ik zit er over te twijfelen om de auto naar een garage te brengen en hun alles na laten kijken wat er mis is. en dan te besluiten om te laten repareren of niet.
ik heb net 2x geprobeerd aan te drukken maar dit lukt me niet.
ook al waren het niet al te beste pogingen.
plus met de jumpstarter lukt het ook niet.
-
- AX liefhebber
het is me gelukt:D
vandaag met me 2 dynamos naar een bedrijf geweest om te testen. de sloop dynamo was dus nog goed.
blijkt een buurman van mij vroeger automonteur de te zijn geweest.
hij heeft me geholpen.
bleek dus dat een massakabel geknapt was en al die problemen veroorzaakte nieuw stekkertje erop en voila klaar:D
blij dat ik hem niet naar een garage gedaan heb of een nieuwe dynamo heb gekocht.
me really happy:D
vandaag met me 2 dynamos naar een bedrijf geweest om te testen. de sloop dynamo was dus nog goed.
blijkt een buurman van mij vroeger automonteur de te zijn geweest.
hij heeft me geholpen.
bleek dus dat een massakabel geknapt was en al die problemen veroorzaakte nieuw stekkertje erop en voila klaar:D
blij dat ik hem niet naar een garage gedaan heb of een nieuwe dynamo heb gekocht.
me really happy:D
-
- AX liefhebber
en ik ga weer huilen.
meting was hele tijd goed 13.8 volt
kon de plus pool van accu afhalen zonder dat hij afsloeg.
en nu na even rijden en stilzetten en weer starten springt hij weer naar de 12 volt en met verbruikers aan naar de 11,75.
ik heb net even iemand gebeld die vertelde mij dat de regelaar 13.8 doorlaat totdat de accu vol is en dan lager gaat.
kan het zo zijn dat de regelaar een keer goed doet en na het uitzetten niet meer wil regelen?
meting was hele tijd goed 13.8 volt
kon de plus pool van accu afhalen zonder dat hij afsloeg.
en nu na even rijden en stilzetten en weer starten springt hij weer naar de 12 volt en met verbruikers aan naar de 11,75.
ik heb net even iemand gebeld die vertelde mij dat de regelaar 13.8 doorlaat totdat de accu vol is en dan lager gaat.
kan het zo zijn dat de regelaar een keer goed doet en na het uitzetten niet meer wil regelen?
de mijne geeft normaal tussen de 12,7 en 13,8 V
tijdens het rijden brand toch af en toe het accu-lampje, en soms heel lang.
accu is nieuw, spanningsregelaar is ook nieuw.
dus Mnm zei al dat het dan de koolborsteltjes kunnen zijn.
net langs bedrijfje geweest, ruildynamo is goedkoper als dynamo laten reviseren, tenzij het echt alleen de koolborsteltjes zijn.
ruildynamo is 125 euro is dat een goeie zet of ?
tijdens het rijden brand toch af en toe het accu-lampje, en soms heel lang.
accu is nieuw, spanningsregelaar is ook nieuw.
dus Mnm zei al dat het dan de koolborsteltjes kunnen zijn.
net langs bedrijfje geweest, ruildynamo is goedkoper als dynamo laten reviseren, tenzij het echt alleen de koolborsteltjes zijn.
ruildynamo is 125 euro is dat een goeie zet of ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.