Toerenteller / temperatuurmeter

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Toerenteller / temperatuurmeter

Post by sgtpeppers »

Ik wil in mijn AX graag een toerenteller en een temperatuurmeter inbouwen, nu kan dit natuurlijk met een nieuwe tellerbak waar dit al in zit, maar het lijkt mij ook wel geinig gewoon een aftermarket model in te bouwen, bijvoorbeeld van cargoods.nl, kan dit zomaar? Waar sluit ik dit bijvoorbeeld op aan?

Ik heb een AX 1.0 uit 1995.

Alvast bedankt!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Poeh tricky

De meeste universele toerentellers werken met een signaal vanaf de bobine (met verdeler), echter de 1.0i uit 1995 heeft een verdelerloze bobine. Origineel wordt de toerenteller dan ook uitgestuurt vanaf de ECU (de injectie/onstekingscomputer).

Wat betreft watertemperatuursensor/meter dat kan universeel!

sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Post by sgtpeppers »

Oke, da's mooi want die watertemperatuurmeter wil ik eerst doen, maar dan de vraag: waar sluit ik hem op aan :P

Sorry ik ben nogal een newbie als het aankomt op auto electronica, ben meer van het onder-de-auto-vieze-handen werk ;)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Als je de koelvloeistoftemperatuur wilt meter, ergens op de radiateur, dat ligt aan het setje dat je koopt.
Als je de olietemperatuur wilt meten, tussen de olieaftapplug en de carterpan meestal.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

't signaal voor koelvloeistoftemperatuur kun je vinden op de 9-polige stekker achterop de tellerbak (links achter de snelheidsmeter), contact nummer 4 (staat op de stekker). (Als daar echter geen draadje zit, zul je een sensor en draad bij moeten plaatsen.) Om daar signaal op te krijgen, moet je wel de blauwe sensor die aan bakzijde in het blok zit, vervangen door eentje met twee contactpinnen.
(Check voor meer info hierover even de sensoren FAQ)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Post by sgtpeppers »

Volgens de sensoren FAQ zou dat draadje er wel moeten zitten, zal morgen eens kijken :)

Edit: of het is er eentje met maar één contact, zou ook nog kunnen omdat mijn huidige tellerbak alleen een lampje heeft.
Weet iemand hoe ik anders aan een sensor kom met twee contacten?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

sgtpeppers wrote:Volgens de sensoren FAQ zou dat draadje er wel moeten zitten, zal morgen eens kijken :)

Edit: of het is er eentje met maar één contact, zou ook nog kunnen omdat mijn huidige tellerbak alleen een lampje heeft.
Weet iemand hoe ik anders aan een sensor kom met twee contacten?
In AX-en van '95 zit 't draadje voor temp.meter zo-goed-als zeker wel in de motorkabelboom, maar 't kan zijn dat die niet zit in de dashboard-kabelboom.
Echter wel vrijwel zeker dat er nu een temp.sensor in zit met maar 1 contact-pinnetje.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply