electronica: contactslot-experiment

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

raoel
Eggman
Eggman

electronica: contactslot-experiment

Post by raoel »

Hoi!

Ik had een gedachten-spinsel: ik ga het hele contactslot vervangen door wat schakelaartjes en een drukknop om te starten!

Heb een paar dagen in electronica zitten zoeken, overleg gehad met een monteur, dus ik heb een systeem bedacht met een schakelaar en een relais. Bestaand contactslot doorgemeten om te kijken wat er gebeurt op stand 1,2,3, knijpschoentjes en dikke en dunne kabels gekocht...

Nou gaat het al mis bij stap 1 van het contactslot: ik haal mijn schakelaar over, het relais doet "klik" en bij de juiste uitgang van het relais springt ie van 0 naar 12 volt... alles prima, zou je zeggen? Nee hoor, want er gebeurt helemaal niks, geen lampjes, geen klikjes, zelfs geen gesprongen zekeringen...?

Boel er weer uitgehaald en hersteld, en ja hoor, alles doet het nog zoals het hoort, eerste standje van de sleutel geeft al een accu-lampje.

Doet dat contactslot toch iets anders dan ik dacht??

Indien nodig zal ik wel ff een tekening van mijn installatie maken :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Image

plaatje erbij, tekst wordt wat onleesbaar doordat ie automatisch verkleind werd :S

ohja, grote vierkante ding in het midden is een relais dus

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Hou je er wel rekening mee dat je zorgt dat ie dan niet meer op stuurslot kan springen? Dat gaat er zo lastig af zonder sleutel ;) Als je het hele contactslot verwijdert heb je hier natuurlijk geen last van.
Ikzelf heb in m'n eend het probleem dat het contactslot zodanig "stuk" is dat je er wel contact mee kunt maken, maar niet de startmotor kunt aanzetten. Daarom heb ik de draden die naar het contactslot gaan afgetapt, 1 massa en 1 naar het startrelais, en daar een schakelaar tussen gemaakt.
Image

Nu kun je alleen wel de startmotor aanzetten zonder dat er eerst contact is gemaakt, da's niet erg maar zorgt wel voor rare ahh-het-eendje-doet-het-niet-wat-een-verrassing-blikken als ik vergeet eerst contact te maken.

Dit zou omgebouwd kunnen worden tot een "volwaardig" contactslot-met-schakelaars door ook de massa- en contact(plus)draad via een schakelaar te verbinden.

Ik zie niet in waarom dit of iets soortgelijks bij een AX niet zou kunnen werken..?
Kijk uit, een Cactussssss

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver

Post by RichardRR »

Ik heb het als volgt gemaakt,
Heb mn contactslot laten zitten, reden is idd stuurslot en natuurlijk diefstal gevoeligheid.

Startknop is heel makkelijk te maken:
1. Trek een draad(gezekerd) vanaf de accu de auto in.
2. Laat em door je stratknop lopen
3. Zet em op de startmoter, ipv het bestaande "signaal stroompje"

Je zet de auto dan op contact, doordraaien heeft geen zin meer, en starten doe je met de knop.... veilig en altijd makkelijk terug te bouwen naar origineel.
Ax is back

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

ja, met zo'n startknop ben ik dus ook bezig :)

ik snap er geen pielewiep van, kijk ff een foto...

Image

B is bruin, als ik sleutel op 1e stand "A" draai gaat er een acculampje branden. Als ik bruin doormeet op stand A zit er geen weerstand in, wat betekent dat ie vanbinnen contact maakt (duidelijk zo?)

Ik haal bruin eruit, ik pak een draadje en verbind de polen van het vrouwtje van de bruine stekker. Je zou een acculampje verwachten. Niks...

Ik heb al een dikker draad geprobeerd, maar nog steeds niks. Ik snap er echt helemaal niets van???

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Moet je er niet twee tegelijk doorverbinden? Of de ene stekker met de andere (of gaan er 3 verschillende massadraden naar dat contactslot?!)?
Ik noem maar wat ideeën hoor :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

ik heb 't contactslot nogmaals doorgemeten, kom tot dezelfde conclusie, op "A" (eigenlijk een paar milimeter erna) maken de draden in bruin contact.

Er zit ook een schroefje in het contactslot, ik dacht "misschien werkt die nog als massa", maar nee, er wordt op geen enkel moment contact gelegd tussen een draad en het schroefgat..

iemand nog ideeen?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Stekker "B" is in z'n eentje NIET verantwoordelijk voor de 'A'-stand van 't slot!

't Is even lastig dat de kleuren van de draden aan jouw contactslot anders zijn dan op 't contactslot dat ik nu voor me heb, hoewel de drie stekkers wèl grijs, bruin en zwart zijn.

Het gaat om een combinatie van stekkers!

De bruine stekker is op zichzelfstaand en en maakt ALLEEN verbinding in de stand 'M' . (Dus maakt géén verbinding als je doordraait naar de 'D'-stand !)

Als je de stekkers bekijkt, zit er aan 1 kant een soort verhoging aan de kant van de draden. Aan de zijkant kun je klipjes losmaken, zodat je dat kapje omhoog kunt klappen. IN het kapje staan cijfers: 1 en 2. Die cijfers zijn van toepassing in mijn volgende overzicht.
Alles draait verder namelijk om draad 1 van de zwarte stekker!
In onderstaand overzicht is te zien bij welke standen van het contactslot de genoemde draden verbonden zijn:

zwart.1 + grijs.1 = 'A' + 'M'
zwart.1 + grijs.2 = 'M' + 'D'
zwart.1 + zwart.2 = 'D'

Anders gesteld:

'A' = zwart.1 + grijs.1
'M' = zwart.1 + grijs.1 en zwart.1 + grijs.2 (en bruin.1 + bruin.2)
'D' = zwart.1 + grijs.2 en zwart.1 + zwart.2

Zolas je ziet is het vervangen van een contactslot door een paar schakelaars nog niet zo eenvoudig!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

wauw, duizen maal dank voor alle moeite die je in het antwoord gestoken hebt!
Image
(dat verdieent een bloemeeetje!)

Ik heb dan nog wat vragen, misschien dat je dat weet, of iemand anders?

- Als je zegt "zwart.1 + grijs.1" is dat dan zwart.1 verbonden naar grijs.1 of gaan zwart.1 & grijs.1 dan samen naar een andere uitgang? Ik heb bij het doormeten van mijn slot geen verbinding van zwart.1 naar grijs.1 gezien (weerstand tussen deze 2 punten blijft 1). En krijg je dan een andere resulterende stroom, anders dan 12V gelijkspanning?

- Belangrijker nog: waarom in godsnaam doen ze het zo ingewikkeld? Je zou toch zeggen "alles heeft 12 Volt nodig, geen gezeur"?
Last edited by raoel on SunMay25, 2008 10:34:43 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Image

Met "zwart.1 + grijs.1" bedoel ik inderdaad dat zwart.1 verbonden is naar grijs.1. :)

Net als in een gewone schakelaar wordt er verbinding gemaakt tussen twee draden.

Zo ingewikkeld is het trouwens niet hoor.
Reden voor deze constructie is dat er een paar groepen worden uitgeschakeld tijdens starten (zoals alle accessoires en een aantal niet voor het starten belangrijke elektronica / meters / sensoren / auto-eigen elektrische systemen / enz.).

In de 'A' en de 'M' stand werkt bijvoorbeeld de radio, maar de kachelventilator doet het bijvoorbeeld alleen in de 'M' stand.
Echter gaat de kachelventilator ook weer even uit als je 't contactslot doordraait naar de 'D' stand (starten). De ventilator valt dus in de groep auto-eigen elektrische systemen die niet belangrijk / noodzakelijk zijn voor het starten.
Daarom hebben ph2. contactsloten TWEE 'M' draden, want de andere 'M' draad is voor motor-elektrische systemen, zoals de brandstofpomp, ECU, ontsteking, enz. Deze 'M' draad geeft dus 12V door in de 'M' èn de 'D' stand, in tegenstelling tot de andere 'M' draad, die alleen 12V doorgeeft in de 'M' stand.

Zwart.1 is 12V aanvoer (naar het contactslot toe) en Bruin.1 is 12V aanvoer (naar het contactslot toe). Beiden zijn apart gezekerd.

Zwart.1 is de 12V voor de accessoires, motor-elektrische systemen en starten, Bruin.1 is 12V voor alle andere auto-elektrische systemen, zoals kachelfan.

Grijs.1 is de 'A' draad voor de accessoires
Grijs.2 is de 'M' draad voor de motor-elektrische systemen, zoals ECU, enz.)
Bruin.2 is de 'M' draad voor auto-elektrische systemen

Tijdens starten moeten Grijs.1 en Bruin.2 dus GEEN 12V doorgeven!
Last edited by MNM(tm) on SunJan15, 2012 12:46:09 AM, edited 2 times in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Ah, alweer een bloempje hoor :D

Heel erg bedankt!

Ik denk dat ik binnenkort eens een printplaatje ga kopen en zelf een schema ga bouwen om een aantal relaitjes aan te sturen.. hoop dat 't voor de waggel af is hoor ;)

Enneh, ik vraag me af, ik heb wel eens gehoord van een start-relais, is het dan nog wel nodig om zelf relais te gebruiken voor het aansturen van de startmotor??

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

raoel wrote:Enneh, ik vraag me af, ik heb wel eens gehoord van een start-relais, is het dan nog wel nodig om zelf relais te gebruiken voor het aansturen van de startmotor??
Nee, als er maar een stroompje naar het startrelais gaat is je startmotor al blij. Ik heb het bij de eend gewoon achter een (stevige) schakelaar zitten. Zorg alleen wel dat je signaalstroompje niet héél slapjes is, dat wilde nog wel eens voor rare startproblemen zorgen, maar als je gewoon die draden van je contactslot pakt kun je bijna niet verkeerd gaan...

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

ff zitten kijken, zoiets zou het dus ook kunnen worden??

Image

Dan start je dus door eerst knop 1 op 'aan' te zetten, daarna kun je starten met knop S(start), daarna kun je alle andere systemen aanzetten met knop X (extra) en X2 (die kunnen samen aangestuurd worden).

Ontwerp moet nog anders mocht het echt nodig zijn om de niet-essentiele electrische systemen even te starten voordat je de startmotor aanstuurt? (ik hoor op standje M altijd 2 seconden een zoem?)

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Die zoem is volgens mij de benzinepomp :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

pcrodent wrote:Die zoem is volgens mij de benzinepomp :)
zoiet dacht ik ook, "ff inspuiten" :)

hmmm, wel een beetje eng, om de originele werking te veranderen,

aan de andere kant zou het wel gaaf zijn om de standaard-werking lekker eigenwijs zelf aan te passen, of nee, customizen natuurlijk :D

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Image

Image

als dit een slecht idee is hoor ik dit heel graag! schiet maar lekker af enzo, indien nodig begin ik gewoon opnieuw!

kartonnen doos is tijdelijke opstelling, ik moet nog iets stevigs vinden... mag ik gaan testen? :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

hmm, ik heb het schema gemaakt, alles aangesloten.

knop 1 geeft accu-lampje
knop 2 geeft waarschuwingslampjes en een 'zoeemmmm'
knop 3 start de startmotor!

allemaal zoals gewend en verwacht, zou je zeggen, alleen... de startmotor draait maar hij start niet....

iemand enig idee? :S

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

raoel wrote:hmm, ik heb het schema gemaakt, alles aangesloten.

knop 1 geeft accu-lampje
knop 2 geeft waarschuwingslampjes en een 'zoeemmmm'
knop 3 start de startmotor!

allemaal zoals gewend en verwacht, zou je zeggen, alleen... de startmotor draait maar hij start niet....

iemand enig idee? :S
Ja bobine krijgt geen stroom.

er gaat een draad van je contact rechtstreeks naar de bobine. Als hij wel draait maar niet start zal dus de bobine geen stroom krijgen.

Bobine hoort continu stroom te krijgen behalve in de uit stand. Startmotor hoort alleen aangestuurd te worden tijdens Start actie en zogauw hij loopt (dus als de startknop los wordt gelaten niet meer)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

raoel wrote:Image

Image

als dit een slecht idee is hoor ik dit heel graag! schiet maar lekker af enzo, indien nodig begin ik gewoon opnieuw!

kartonnen doos is tijdelijke opstelling, ik moet nog iets stevigs vinden... mag ik gaan testen? :)
Ga je deze schoenendoos zo onder je stoel zetten?

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

denny wrote: Ja bobine krijgt geen stroom.

er gaat een draad van je contact rechtstreeks naar de bobine. Als hij wel draait maar niet start zal dus de bobine geen stroom krijgen.

Bobine hoort continu stroom te krijgen behalve in de uit stand. Startmotor hoort alleen aangestuurd te worden tijdens Start actie en zogauw hij loopt (dus als de startknop los wordt gelaten niet meer)
hartelijk dank voor je reactie!!

ja, dat met die startmotor wist ik, dat is dan ook een deurbel met relais erachter :) de rest zijn schakelaars met relais erachter.

bobine, hmmm, ik heb, denk ik, alle draden die aan het contactslot zitten gebruikt en ze krijgen allemaal stroom. Enig idee welk draad naar de bobine gaat?? Het zou echt heel cool zijn als ik met dit experiment eens die auto zou kunnen starten :)

Post Reply