katalisator lampje op dashbaord

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

BasAXGT
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunMar09, 2008 4:44:24 PM
Location: pijnacker

katalisator lampje op dashbaord

Post by BasAXGT »

als ik mijn contact aan zet gaat het lamje van mijn katalisator branden en als ik hem start gaat die na 3 sec uit.

in mijn boekje staat dat het geen controle lampje is.

soms als ik een beetje doortrap en de motor is op goeie temperatuur. dan gaat die branden en dan weer uit na een seconde of 10 a 20


wat is de oorzaak hiervan hoor het jullie.
AX GT chic U9

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »


MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, en nu even ter verduidelijking... :roll:

Het katalisator lampje wordt bij de AX GT gebruikt als motorcomputer-controlelampje.
Dat 'ie bij 't starten aan gaat en na enkele seconden weer uit, is normaal.

Dat 'ie tijdens het rijden aan gaat, is NIET normaal en duidt op een storing.
Vandaar dat MBa@NL dus roept: "uitlezen".

In de Technische FAQ staat een topic over hoe je dat moet doen.
Aan de hand van de uitgelezen storingscodes kun je dan uitzoeken wat er mis is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:Vandaar dat MBa@NL dus roept: "uitlezen".


Ik roep niet alleen wat, mijn reactie is ook nog eens een handige link ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Het katalisator lampje wordt bij de AX GT gebruikt als motorcomputer-controlelampje.


Niet alleen bij de GT, de TRS heeft het iig ook en daarmee neem ik aan alle type 1 injecties?

En voor andere mensen, verwar het motormanagement lampje (waarin een k lijkt te staan) niet met het katalysatorlampje (verdikking in buis met kringeltjes erboven)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:Niet alleen bij de GT, de TRS heeft het iig ook en daarmee neem ik aan alle type 1 injecties?


klopt, origineel hoort het lampje zelfs rood te zijn. In Japan bijvoorbeeld is dit lampje wel gebruikt voor de katalistor. Controle voor oververhitting.

In de rest van de wereld is dat echter niet gedaan, die oververhittingscontrole, en hebben ze het plaatje oranje gemaakt maar het icoontje is niet veranderd.

In de vroege carb modellen kom je nog rode katlampjes tegen (worden alleen dus niet gebruikt).

zo, even een deels of-topic uitleg over de herkomst van het katlampje in de types 1 :lol:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
grietje wrote:Niet alleen bij de GT, de TRS heeft het iig ook en daarmee neem ik aan alle type 1 injecties?


klopt, origineel hoort het lampje zelfs rood te zijn. In Japan bijvoorbeeld is dit lampje wel gebruikt voor de katalistor. Controle voor oververhitting.

In de rest van de wereld is dat echter niet gedaan, die oververhittingscontrole, en hebben ze het plaatje oranje gemaakt maar het icoontje is niet veranderd.

In de vroege carb modellen kom je nog rode katlampjes tegen (worden alleen dus niet gebruikt).

zo, even een deels of-topic uitleg over de herkomst van het katlampje in de types 1 :lol:


hahaha ;) Ja beetje raar eigenlijk dat de rest van de wereld dus geen sensor in de kat heeft. Maar Michel, wat hebben die japanners dan als motorstoringslampje?

Als aanvulling nog op het topic misschien wel handig:
Niet elke Citroen Garage kan nog oude AXen uitlezen (Bosch 2.2)!
Daar is namelijk een oudere uitleescomputer voor nodig, en in vele garages hebben ze die niet meer. Ik weet iig zeker dat Dijkstra in Lelystad en Almere deze dus niet meer hebben.

Volgens mij zijn alle AXen tot ongeveer 94 uitgerust met het bosch 2.2 systeem, maar voor die specifieke informatie hebben we Michel ;) haha
Wat wel uitgelezen kan worden is multipoint (bosch 3.1), magneti marelli

Nu is het zelf doen ook veel sneller en goedkoper, en het is simpel, maar toch ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:Maar Michel, wat hebben die japanners dan als motorstoringslampje?


Carbjes hebben geen ECU ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
grietje wrote:Maar Michel, wat hebben die japanners dan als motorstoringslampje?


Carbjes hebben geen ECU ;)

En japanners geen injectie dus ;) haha ok
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

MBa@NL wrote:
MNM(tm) wrote:Vandaar dat MBa@NL dus roept: "uitlezen".


Ik roep niet alleen wat, mijn reactie is ook nog eens een handige link ;)


't Zou dan ook handig zijn als links / URL's automatisch onderstreept werden... :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:
MBa@NL wrote:
grietje wrote:Maar Michel, wat hebben die japanners dan als motorstoringslampje?


Carbjes hebben geen ECU ;)

En japanners geen injectie dus ;) haha ok


voor zover mijn japanse tekenkennis gaat in de folders... :lol:

ik denk het...

die jappen hebben trouwens alleen maar de TRS en de GT... dashboarden heb ik nog niet gezien dus misschien hadden de TRS'en later GT dashes (als ze uberhaupt injecties hebben gehad ofzo...)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MICHEL! ik heb tegen bewijs (haha) kat lampje van mijn TRS is ROOD ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:MICHEL! ik heb tegen bewijs (haha) kat lampje van mijn TRS is ROOD ;)


dan is je TRS of voor de Japanse markt bedoelt maar hier geëindigd, Citoën heeft een foutje gemaakt of je tellerbak is niet de originele ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
grietje wrote:MICHEL! ik heb tegen bewijs (haha) kat lampje van mijn TRS is ROOD ;)


dan is je TRS of voor de Japanse markt bedoelt maar hier geëindigd, Citoën heeft een foutje gemaakt of je tellerbak is niet de originele ;)


Nou japanse markt had ie japanse tekens gehad denk ik op chassisplaatje enzo.. Alles is gewoon engels/frans..... Dus dat lijkt me niet.

Tellerbak niet orgineel, ja dat zou kunnen, maar hij is niet van een carb(geen chokelampje) en ook niet japans (haha) dan had ik het niet kunnen aflezen :P

Citroen zal wel weer niet haar eigen standaarden hebben aangehouden ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

BasAXGT
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunMar09, 2008 4:44:24 PM
Location: pijnacker

Post by BasAXGT »

bedankt voor jullie info

maar het lampje is inderdaad rood en geeft een dikkere buis weer met 3 kringeltjes erboven.
kan het ook zijn dan er iets kapot is of verstopt in de kat?
AX GT chic U9

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

BasAXGT wrote:bedankt voor jullie info

maar het lampje is inderdaad rood en geeft een dikkere buis weer met 3 kringeltjes erboven.
kan het ook zijn dan er iets kapot is of verstopt in de kat?


nop, want een ax heeft geen enkele sensor in de buurt van de katalysator. Het enige wat in de buurt komt is de lambda, maar dat is een sensor die je dus via de ECU moet uitlezen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

BasAXGT wrote:bedankt voor jullie info

maar het lampje is inderdaad rood en geeft een dikkere buis weer met 3 kringeltjes erboven.
kan het ook zijn dan er iets kapot is of verstopt in de kat?

Nope. Zoals eerder gezegd heeft GEEN ENKELE Europese AX een sensor in de kat!

Er vanuit gaande dat je een AX GT injection hebt, is dat lampje dus ingezet als motorstoringslampje en zul je de ECU moeten uitlezen om erachter te komen wat er loos is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:
MBa@NL wrote:
grietje wrote:MICHEL! ik heb tegen bewijs (haha) kat lampje van mijn TRS is ROOD ;)


dan is je TRS of voor de Japanse markt bedoelt maar hier geëindigd, Citoën heeft een foutje gemaakt of je tellerbak is niet de originele ;)


Nou japanse markt had ie japanse tekens gehad denk ik op chassisplaatje enzo.. Alles is gewoon engels/frans..... Dus dat lijkt me niet.

Tellerbak niet orgineel, ja dat zou kunnen, maar hij is niet van een carb(geen chokelampje) en ook niet japans (haha) dan had ik het niet kunnen aflezen :P

Citroën zal wel weer niet haar eigen standaarden hebben aangehouden ;)


type plaatjes zijn gewoon de zelfde als hiero, maar in de folders staan wel weer de japanse tekens :) (zal kijken of ik de scans nog kan vinden...)

En ook in een injectie zit een choke lampje ;) (is alleen niet angesloten...)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MBa@NL wrote:
grietje wrote:
MBa@NL wrote:
grietje wrote:MICHEL! ik heb tegen bewijs (haha) kat lampje van mijn TRS is ROOD ;)


dan is je TRS of voor de Japanse markt bedoelt maar hier geëindigd, Citoën heeft een foutje gemaakt of je tellerbak is niet de originele ;)


Nou japanse markt had ie japanse tekens gehad denk ik op chassisplaatje enzo.. Alles is gewoon engels/frans..... Dus dat lijkt me niet.

Tellerbak niet orgineel, ja dat zou kunnen, maar hij is niet van een carb(geen chokelampje) en ook niet japans (haha) dan had ik het niet kunnen aflezen :P

Citroën zal wel weer niet haar eigen standaarden hebben aangehouden ;)


type plaatjes zijn gewoon de zelfde als hiero, maar in de folders staan wel weer de japanse tekens :) (zal kijken of ik de scans nog kan vinden...)

En ook in een injectie zit een choke lampje ;) (is alleen niet angesloten...)


Ik bedoelde de plaatjes onder de motorkap enzo he ;) zoiezo, het is toch een normale trs verder?
TRS heeft volgens mij echt geen choke vakje, want waar de 1.0 de chokelampje heeft heeft deze dat kat lampje *-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:TRS heeft volgens mij echt geen choke vakje, want waar de 1.0 de chokelampje heeft heeft deze dat kat lampje *-)


kijk nog eens goed in je TRS en in je 1.0...

Choke zit helemaal linksboven en direct rects daarvan zit de katalisator...

Post Reply