Snelheidsmeter werkt niet onder 50 km/h

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Snelheidsmeter werkt niet onder 50 km/h

Post by sgtpeppers »

Af en toe werkt de snelheidsmeter van mijn AX niet onder de 50 km/h, als ik dan even flink doortrek 'springt' hij aan, en is er daarna niks aan de hand.

Enig idee hoe dit kan komen?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

De snelheidsmeter werkt niet elektrisch (ja, het lampje wel...) maar mechanisch, met een kabel die ronddraait. Mijn gok is dat die kabel aan het verslijten is. :)
Kijk uit, een Cactussssss

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

of de kabel zit niet helemaal lekker vast

sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Post by sgtpeppers »

Als de kabel loszit: hoe maak ik die weer goed vast? Moet dan het hele dashboard uit elkaar?
En een nieuwe kabel: wat kost dat ongeveer?

Bedankt alvast :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hij zit op twee of drie plaatsen vast: op de versnellingsbak, achteraan het dashboard (zie de handleiding dashboardlampjes vervangen elders op het forum) en als je een uit twee delen bestaande kabel hebt (ik gok van wel) ook nog op de plaats waar die twee delen met elkaar zijn verbonden. Voorzover ik weet gaat het echter meestal mis op de aansluiting kabel-dash. Nieuwe kabel kost een paar tientjes dacht ik.
Kijk uit, een Cactussssss

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Aaan de binnenkant hoeft alleen de tellerbak. Stuurtje (pas op voor je neus) en plastic daaromheen verwijderen, dan kan je de tellerbak eruit halen.
Doe wel voorzichtig met die km-tellerkabel.

Volgens mij zijn ze redelijk prijzig. (iets van 40 euro, maar dat is echt een enorme gok, tis voor mij iets van 4 jaar geleden dat ik er eentje nieuw heb gekocht)

sgtpeppers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 69
Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM

Post by sgtpeppers »

Hmm... oke, nou ik ga eens kijken of ik dat kan demonteren en of ik kan zien wat er aan de hand is. Ik koop waarschijnlijk z.s.m. een nieuwe tellerbak met toerenteller dus dan kan ik dat mooi combineren :D

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

De beide delen van zo'n kabel zijn samen wel wat duurder dan 40 eurie. Incl BTW zou ik rekenen op een eurootje of 60/70...... (Of dat deel voor de Sport moet zo bijzonder duur zijn)
AX GTI '91

Post Reply