vreemd klikkend geluid links achter het dashboard??

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

vreemd klikkend geluid links achter het dashboard??

Post by Titus »

Beste mensen,

Sinds een jaar of zo klinkt er af en toe een klikkend (relais-achtige klik) geluid achter het dashboard, helemaal links. Bijna als het knipperlicht maar dan knippert er niks, en soms is het één klikje, dan weer een hele rits achter elkaar. Ik denk dat er iets (vals) contact maakt, het komt meer voor bij vochtig weer lijkt het, en vooral bij hobbels, maar echt voorspelbaar is het niet en soms is het maanden lang weg.

Iemand een idee wat het is en of hoe te verhelpen? Wie weet wordt het ooit ernstig. (kortsluiting? je weet nooit)

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

ik vermoed een versleten iets in de knipperlichthandel.
Heb dit (meerdere keren) gehad en toen de handel vervangen!
Succes

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kan twee oorzaken hebben: een probleem met de alarmlichtschakelaar en een probleem met de richtingaanwijzer-hendel.

Meest voorkomend is de laatste. Kwestie van vervangen en probleem is opgelost. (Bij mij inleveren voor revisie is ook mogelijk. Heb er tegenwoordig een paar op voorraad liggen, zodat je niet zonder hoeft te zitten. Eigenlijk doen we dan gewoon ruilen. ;))

P.s @ CitroSan: jah, die twee complete hendel-sets van jullie heb ik hier nog liggen en die komen soon weer jullie kant op. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

OK bedankt! Wellicht neem ik binnenkort contact met je op.

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Okasha
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: SatMay03, 2008 7:54:33 AM
Location: Den Haag

Post by Okasha »

Ik hoor ook altijd een beetje pruttelend geluid als de auto helemaal uitstaat. Dus geen sleutel in het contact. Ben tot de conclusie gekomen dat het het klokje is :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

haha, ja dat mechanische klokje maakt een vreemd geluidje idd :lol:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Okasha wrote:Ik hoor ook altijd een beetje pruttelend geluid als de auto helemaal uitstaat. Dus geen sleutel in het contact. Ben tot de conclusie gekomen dat het het klokje is :)


ooooooh is dat het klokje!!!! Ik elke keer ook denken, wat hoor ik toch inderdaad vaag pruttelachtig geluid als ik de auto heb uitgezet, komt inderdaad in de buurt van het tellerhuis vandaan :P

goed om te weten:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ik heb die knipperlicht hendel nooit vervangen, het probleem werd eigenlijk nooit ernstig. Nu is er echter wel iets ernstigs gebeurd en ik vraag me af of het daar misschien wel mee te maken heeft:

1: Eerst zag ik achter het kunststof plaatje van de tellers, onderaan, twee condens plekjes. Alsof daar hele warme lucht tegenaan geblazen werd waardoor het ging condenseren. (grooot vraagteken, maar wederom niet ernstig?)

2: Accu werd zwakker. Starten ging af en toe duidelijk met trager lopende startmotor. Oorzaak onduidelijk en soms was de accu wel weer vol, en een andere keer niet.

Toen, weken later:

2: Op de snelweg laatst ineens stinken: Verbrand plastic of iets dergelijks. Knipperlicht naar rechts aanzetten resulteerde in een kortsluiting, d.w.z. alle lampjes gingen bijna helemaal uit. De motor bleef onverstoorbaar draaien, gelukkig. (110km/u) Maar: Eenmaal motor uit: Niet meer starten. Onvoldoende spanning. Ik weet niet zeker of de kortsluiting alleen bij naar rechts knipperen veroorzaakt werd, maar zag dat een keer heel duidelijk wel gebeuren.

Zou dit in die knipper unit veroorzaakt kunnen worden? Of zijn er bekende andere plaatsen waar wel eens kortsluiting veroorzaakt wordt?

Wat misschien ook nog relevant is: In de zomer heb ik een keer wat grof geparkeerd waarbij de voorbumper flink naar binnen gekanteld werd. Sindsdien doet het rechter voor knipperlicht het niet. (knippert dan ook snel) Zeer nalatig heb ik hier steeds niets aan gedaan. :roll: Inmiddels is het winter. Laatst heb ik gekeken: Het lampje was gewoon stuk, simpel te vervangen. Maar inmiddels zit ik dus ook met die kortsluiting. Kan het zijn dat door die kapotte lamp, het mechanisme er achter dan het eeuwige leven niet meer heeft en uiteindelijk een kortsluiting kan veroorzaken?

Alvast dank voor alle tips/ervaringen!
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Eummm ben ik te langdradig geweest?

Nogmaals bedankt voor tips!

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Wie zwijgt stemt toe. Ik zal voortaan korter en bondiger schrijven. Een goed 2009 allemaal!
Hoeba hoeba!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik denk dat de meeste een beetje versteld staan haha,

ik zou het iig niet weten, nog nooit mee gemaakt, maar misschien is het zo dat door het niet vervangen van het lampje er telkens veelste veel stroom naar de ander ging, en dat nu door gebrand is?

Ik zou zeggen dash uitelkaar (bij de hendels dan) en kijken op brandplekken en beschadigingen?
Als het echt alleen brand als je knipper aan doet moet het toch echt komen door stroom door het draadje van hendel naar knipper, zou ik denken
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply