Koelfan (ook) van binnenuit inschakelen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Koelfan (ook) van binnenuit inschakelen

Post by B_iks »

Ik zou het fijn vinden als ik de koelfan van mijn ax ook vanuit het interieur zou kunnen bedienen naast de gebruikelijke weg via het thermocontact.

Heeft iemand een schema hoe ik dat veilig zou kunnen maken?

Aanvullend: in mijn ax zitten geen mistlampen maar wel de schakelaar en het relais voor het inschakelen daarvan, kan ik evt. deze gebruiken om de fan in te schakelen?

Ben benieuwd!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Even wat ik zo denk;

Je tapt de + van je koelfan motor af (orginele draadje door tweeen knippen ofzo en met kroonsteentjes ofzo 2 vertrekkende draadjes van maken; dit mag ik natuurlijk niet zeggen want kroonsteentjes onder je kap word niet gewaardeerd, maar what the hell, ik doe het altijd zo :P), trekt dat naar de relais van je mistlichten, en dan zou t moeten werken :P


Dan wil je alleen natuurlijk weten welk draadje van de fan + is
en welk draadje van je relais normaliter naar je mistlichten zou gaan.


Zit je alleen met een probleem waarom je de mislichten niet zou kunnen gebruiken, die kan je alleen inschakelen als je dim of stadslicht voert
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

waarom moeilijk doen? je kan namelijk ook gewoon de draadjes die naar de thermoswitch gaan door schakelen ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

TTF wrote:waarom moeilijk doen? je kan namelijk ook gewoon de draadjes die naar de thermoswitch gaan door schakelen ;)


ik had het zelf op zo'n manier dat ik dus via de thermoswitch een + op de fan kon zetten (gewoon op de normale wijze)
en ik had nog een extra draad lopen, ook naar de + van de fan, die geschakelt was via het dashboard :)

ik had wel express ene schakelaar met verlichting gepakt, zodat ik kon zien wanneer hij aanstond..
Image

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Als ik het goed begrijp, is het niet helemaal handig om het via de schakelaar van de mistlampen te doen, want dan zou de ventilator alleen kunnen draaien als ik m'n lampen aan heb :P.

Verder snap ik Q01z niet helemaal, want de koelfan is origineel toch massageschakeld via de thermoswitch?

Misschien toch maar op de manier als Grietje beschrijft dus, maar dan even een aparte schakelaar (met lichtje :P) nemen. Ik weet weinig van stroom, maar ik zal wel een relais en extra zekering moeten gebruiken. Iemand een schema?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

B_iks wrote:Als ik het goed begrijp, is het niet helemaal handig om het via de schakelaar van de mistlampen te doen, want dan zou de ventilator alleen kunnen draaien als ik m'n lampen aan heb :P.

Verder snap ik Q01z niet helemaal, want de koelfan is origineel toch massageschakeld via de thermoswitch?

Misschien toch maar op de manier als Grietje beschrijft dus, maar dan even een aparte schakelaar (met lichtje :P) nemen. Ik weet weinig van stroom, maar ik zal wel een relais en extra zekering moeten gebruiken. Iemand een schema?

Vind zoiezo wel grappig, TTF zegt ' waarom moeilijk doen' maar zijn manier begrijp ik niet haha!

Zekering kan je gewoon tussen de plus doen (vliegende zekering heet dat geloof ik), dat is simpel, relais... tja, daar weet ik helaas niets van... dat gebruik ik nooit.

Verder heeft een simpele schakelaar meestal gewoon 2 aansluitingen, 1x + en 1x fan(of lampen ofzo) en - heeft de fan al...

Dus draadje naar fan <-> schakelaar en schakelaar <-> +
....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

hehe.. zal het proberen ff uit te leggen.. ondanks dat het zondag is :roll:

de thermoswitch is dus een schakkelaar en ik heb gewoon een schakelaar voor de thermoswitch gezet.. en ook nog de thermoswitch laten zitten.

dus kan met de schakelaar de fan aan zetten.. of dat het gewoon werkt via de thermoswitch
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik snap hem nu meer....

Maar wat ik nog niet helemaal snap, is waarom je uberhaupt je fan apart zou willen bedienen.... als die niet op het juiste moment aangaat is er toch iets mis met je thermostaat of fan?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

om bijvoorbeeld wat langer te kunnen na koelen.. of dat ie wat eerder aanspringt
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

TTF wrote:om bijvoorbeeld wat langer te kunnen na koelen.. of dat ie wat eerder aanspringt


Precies! Het is ook een soort bezigheidstherapie nu :roll:, maar ervaringen in het verleden met lekke koppakkingen zorgen ervoor dat ik erg alert ben op de temperatuur in het vooronder. :P

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Te lage temperatuur is ook niet goed :wink: Gewoon koud niet te veel planken scheelt al heel veel. Vroeg of laat gaat de koppakking toch, dat kun je niet voorkomen...

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Het is ook omdat de temp.-meter een beetje vreemd doet. Hij staat tijdens het rijden strak op 85 graden. De fan (heb het een keer geprobeerd) slaat in bij 120 graden, de meter staat dan tegen het rode aan. Dat zint me niet. Nu weet ik dat een meter niet superbetrouwbaar is, dus ik heb inmiddels zowel een nieuwe thermostaat als een nieuw thermocontact liggen. Die van binnenuit bedienbare fan leek me dan nog wel een leuke toevoeging.

O ja, ik kan nog precies 1 schakelaar kwijt in mijn dash, dat staat beter :P.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

koelfan wordt geschakeld dmv de temp sensor in de radiator.

dus om hem apart aan te schakelen zul je een schakelaar parallel over de temp sensor moeten schakelen, zodat je zeker weet dat de fan ook aanslaat als de radiator warm wordt.

Zie onderstaand schema:

Image

1=nieuwe schakelaar
2=bestaande sensor schakelaar

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

hm het klopt wel dat ie bij 85 niet aanslaat.. Maar bij 120 is toch wel erg hoog.. Die van mij gaat aan bij 95 ergens.. maar tijdens normaal rijden red ik dat nooit..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Dankjewel!!!!!!!! Dit gaat het worden. Ik heb inmiddels ook uitgezocht hoe ik het lichtje in de schakelaar kan laten werken. Nu nog even een ventilator op het knopje zetten :P.

Edit: @DLS: 120 graden is op de meter met een nieuw thermocontact. Het kan zijn dat de meter niet geheel klopt (wat ik denk), maar zekerheidshalve wil ik de mogelijkheid om de fan iets eerder te laten werken. Ik heb btw nog maar een nieuw thermocontact gehaald, het moet goed zijn.
Last edited by B_iks on TueFeb12, 2008 5:48:41 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

B_iks wrote:... Nu nog even een ventilator op het knopje zetten :P.

Wordt 't knopje zo warm dan dat er een fan op moet? 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

MNM(tm) wrote:
B_iks wrote:... Nu nog even een ventilator op het knopje zetten :P.

Wordt 't knopje zo warm dan dat er een fan op moet? 8)


:P :D Die is goed ja!

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

haha scherp ;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Het zit er inmiddels in! Een schakelaar met lampje i.p.v. zo'n nepschakelaar gestoken. Het geinige is dat je het echt niet ziet en als je de schakelaar induwt schijnt deze fel geel, omdat een pictogrammetje ontbreekt.

:P

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

klein puntje: als je koelsysteem niet goed is ontlucht kan het maar zo zijn dat die 120 graden klopt.

Post Reply