Rechter helft standlichten doet het niet, zekering springt

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Rechter helft standlichten doet het niet, zekering springt

Post by Netheo »

het betreft hier een AX GT injection van '93 type 2.begin deze week tot de vaststelling gekomen dat de standlichten voor en achter langs de rechter kant(passagierszijde) niet meer werken. Deze ochtend opgestaan met het idee om er ff nieuwe lampjes in te draaien, niet dus. Dan maar naar de zekering kijken, de F12 (25A) was door, deze vervangen, lichten opgezet en poef, nog geen 2 seconden later was ze weer door. De laatste keer dat we de lichten echt zien werken hebben was voor de controle. Hij was door de controle dus dan werkten ze nog. Erna hebben we er wel mistlichten opgeschoeft en een radio geinstaleerd. De mistlichten zijn der ondertussen nog af en de zekering blijft springen. Mss de radio, dat controleren we morgen wel. Maar heeft iemand hier nog last van gehad??? of eventuele suggesties???
Charly needs help, en ik ook :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Frenks
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: MonJan29, 2007 9:10:51 PM
Location: Utrecht
Contact:

radio / zekering

Post by Frenks »

dit heb ik ook gehad met mijn AX type 2 GT :? Ik heb na veel gemeet nieuwe constante plus en massa gelegd. Hiera was het probleem verholpen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

misschien ergens een kabeltje doorgeschuurd? zou het niet eens uitzoeken maar de kabel eruit halen en een nieuwe trekken.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Is het gekomen nadat je je radio aangesloten hebt??? En staat je radio dan aan of uit als je je verlichting aanzet en de zekering eruit klapt? Dit laatste hoeft niet zo te zijn. Maar het kan wel in je stekker van je radio zitten, er zit namelijk een aansluiting op dat als je je verlichting aanzet de radioverlichting gedimd word. Het kan zijn dat deze niet helemaal op de goeie plek zit en dus sluiting maakt. Heb dit ook een keer gehad met een auto op het werk, klapte ook elke keer de zekering eruit van het stadslicht en zat ook in de radiobedrading. Probeer het eens als je je radio niet aangesloten hebt of je verlichting er dan nog uit klapt.

Kleine How-To bedrading radio.
Heb hier trouwens voor de mensen die een radio willen inbouwen een overzicht van de bedrading (Uit mijn eigen ax type 2 uit 1995)
Als je een nieuwe radio wil inbouwen heb je isostekkers nodig om deze aan te kunnen sluiten kun je bij de meeste autozaken wel halen.http://www.weijtec.nl/images/RAC_5600LARGE.jpg

-Voedende gedeelte-
Grijs met rood geblokte streep erop = geschakelde + vanaf contact (15+)
Grijs draad = massa (31-)
Groen = verlichting ( 58 ) Deze altijd ff doormeten zodat je geen fout kan maken met de groene bedrading voor je speakers.
Wit = Constante + van accu (30+)

-Speakers-
Groen= massa speaker
Bruin= plus speaker
Deze bedrading kun je het beste ff doormeten mbv een multimeter er zit op de meeste een functie om diodes door te meten, als je dan de pennen op deze stand zet begint de multimeter te piepen, haal je speakers los (3-deurs achter de voorstoelen/5-deurs bij de voorportieren of waar je ze hebt geplaatst) meet tussen de bedrading achter je radio en tussen een van je speakerdraden totdat je de juiste bedrading gevonden hebt. Dit heeft mij veel zoeken bespaard.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply