Kortsluiting op accu

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Kortsluiting op accu

Post by jornkes »

hi !

ik heb geprobeerd om mijn AX te starten via startkabels vanuit een golf 3. het probleem is dat we de accu's + met - en - met + aangesloten hebben. ( gevolg: motor begon te roken)

daarna terug geswitched. Dan lukte het. de Ax startte.. maar met de volgende symptomen:

1: accu laadt niet meer op;
2: aanwijzers gaan 2x zo snel flitsen;
3: zekring van de radio was gesprongen;
4: de toerenteller werkt als een spaning meter
(bij elke vorm van energie verbruik, gaat ie omhoog
bv koplamp aanzetten: toerenteller geef 5000 toeren op
+ pinker aanzetten: toerenteller schommelt tussen 5000 en 8000
toeren);

alle zekeringen zijn nog heel.

ik heb het volgende al geprobeerd:
-accu voor een 30 min ontkoppeld,
-ECU gereset (door de massa aan de groene draad van de diagnose stekker aan te sluiten ged. 20 sec)
-alle drade nachecken op kortsluiting.

komt iemand dit bekend voor, of weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen ?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

aanwijzers die 2x zo snel knipperen komt waarschijnlijk doordat je relais is opgeblazen.
Accu die niet meer oplaadt komt waarschijnlijk doordat je spanningsregelaar op je dynamo kapot is.
Kost je allemaal als je mazzel hebt dus niet zoveel.
Bij elkaar 3 tientjes ofzo.
Toerenteller weet ik niet waar dat door komt, maar dat is niet zo enorm belangrijk en kan je later ook ff naar kijken.

Zowieso ben je denk ik toe aan een nieuwe accu.
Last edited by Browny on SatNov17, 2007 6:43:44 PM, edited 1 time in total.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

even beginnen met een nutteloze opmerking;
ik denk dat het door de Golf3 kwam ;)

heeft de golf overigens geen schade?

even een wijze les vooraf
als er ook nog maar een BEETJE leven in de accu zit dan nooit de startkabels + + en - - zetten maar;
-eerst de - van de lege auto naar een carosseriepunt van de ladende auto, meestal een mooie blanke bout van de veerpoot oid.
-en dan de + van de lege auto aansluiten op de ladende auto.
doe dit niet in omgekeerde volgorde anders heb je straks 2 auto's die niet starten.
Waarom nooit de - op de - van de accu hoor ik je denken? nou.. als je die op de carosserie zet kan je bij verkeerd aansluiten nooit je accu opblazen! de accu gaat namelijk door de kortsluiting koken en zal uiteindeljk ontploffen.. geloof me hier ga je dood aan als je pech hebt.

maar goed, daar is het nu te laat voor..
ik moet zeggen dat je een hele berg minderleuke symptonen hebt die ik zou proberen stuk voor stuk op te lossen..
-aangezien je accu een flinke tik heeft gekregen, vervangen.. dit is er NOOIT goed voor en waarschijnlijk issie echt overleden.

het zou kunnen dat de accu zoveel kortsluiting geeft dat alle andere storingen hiervandaan komen.
is dit het niet, dan zal je de hele kabelboom moeten controleren of er nergens draden gesmolten zijn..

ik wens je erg veel sterkte! maar het moet goedkomen.. het ergste wat je kan gebeuren is dat je een hele nieuwe kabelboom nodig hebt, maar deze zijn er binnen de club wel te vinden
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Heej Jornkes!

Kun je even vertellen wat voor AX het is?
(Dus vooral 't type motor!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

Ja het is een 1.1i

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Okeej, en is het er 1 met verdeelkap of met DIS-ontsteking?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

Wow .. nu heb je mij .. geen idee..
sorry ..

Hey, bedankt voor zon snel antwoord ! 'k zal het morgen eens proberen uit te zoeken

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Maand + bouwjaar dan?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

maand vind ik niet, maar bouwjaar was '93..

heeft dat dan veel invloed ?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Op zich niet, maar aan de hand van maand + bouwjaar kunnen we wel veel nauwkeuriger bepalen wat voor motorblok er hoogst waarschijnlijk in ligt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

ik ben onder mijn motrkap gaan kijken, en op het plaatje stond :

91/4515
xxxxxxxxxxxxx
1180
1780
1-605
2-585
-------------------
@q01z: de vriendelijke man met de golf 3 ben ik niet meer tegegekomen.

@q01z: dat wist ik dus niet ! en te denken dat het mijn dood had kunnen worden !
Last edited by jornkes on SatNov17, 2007 7:38:31 PM, edited 2 times in total.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

MNM(tm) wrote:Op zich niet, maar aan de hand van maand + bouwjaar kunnen we wel veel nauwkeuriger bepalen wat voor motorblok er hoogst waarschijnlijk in ligt.


Waar marco op doelt; heeft de auto een DIS bobine (ontsteking) of verdeler bobine; te herkennen aan het volgende:

Glenn@nl wrote:Verdelerbobine (Is dat kastje rechts naast de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis)
Image

Disbobine (Kastje rechts van het de kleppendeksel; links van de zwarte luchtaanvoerbuis. Waar de 4 bougiekabels op zitten)
Image


Welk van de 2? 8)

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

AAAH ! prachtig !<: een DIS bobine!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...in dat geval krijgt de toerenteller z'n signaal rechtstreeks van de ECU.
't Feit dat de motor überhaupt nog kunt starten zou betekenen dat de ECU de ramp heeft overleefd.
Desondanks kan deze net genoeg beschadigd zijn waardoor bepaalde functies niet meer werken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

ah, dat is het meest linkse kap met de grote connector ?
valt get te maken denkje ?
of zou het in een autokerkhof veel kosten ?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Vervanging zoeken is idd het makkelijkste.. en wat t kost op 'n sloperij.. geen idee! afhankelijk van hoe hebberig ze zijn (20 tot 50 euro denk ik); k zou wel eerst ff testen of t wel werkt voordat je wat koopt!

Maar aangezien t alleen de toerenteller is die er niet door werkt, en de motor zelf wel loopt zou ik dat voor t laatste bewaren :) Eerst even naar de accu zelf, de dynamo en t knipperlichtrelais kijken.

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

OK ! Vriendelijk bedankt voor alles, ik ga er werk van maken.

ik laat zodra ik ik een stap vooruit ben iets weten. en hoeveel het gekost heeft.

Nog eens bedankt ! en tot de volgende ;)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

rare storingen nu kunnen komen door slechte spanningen van dynamo/accu
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

jornkes
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatNov17, 2007 5:49:21 PM

Post by jornkes »

ja! precies .. ik heb vandaag de accu vervangen met een nieuwe, en alle symptomen waren weg, behalve het niet-laden-van-de-accu symptoom.

dus alles werkt behalve na uur rijden.. dan is de accu weer plat !

bevestigt dit dan dat ik alleen de dynamo nog hoef te vervangen ?

zoniet, hoe zou ik dit het best bepalen waaraan de fout ligt ?


thanks again, jeroen

Bluedolphin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
Location: Kesteren / Nijkerk
Contact:

Post by Bluedolphin »

De dynamo toch na laten kijken want nu moet je de spanningsregelaar nog vervangen.

die geeft niet aan hoeveel de dynamo nog moet laden.
ofwel na 1 uur rijden is je accu leeg.

Ik weet niet waar je vandaan kom maar in Tiel b.v. zit een bedrijf waar je een dynaom en startmotor zo kunt brengen en daar kijken ze hem voor je na en dan geven ze of je oude weer mee (gerepareerd of ze verkopen je een 2de handse die gerepareerd is.)
maar meestal repareren ze hem wel even.

Maar er zal er vast we 1 in jou buurt zitten die dit ook kan.
of even naar de sloop om een dynamo op te halen.

Kosten denk ik net zo veel maar dan weet je nog niet zeker of die sloper wel goed is.
en je dynamo word bij een reperateur helemaal nagekeken.
ook je wikkeldraden en dergelijke.

veel s6 met verhelpen van de storingen.

Post Reply