continu stroom in de achterbak

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

continu stroom in de achterbak

Post by DLS »

Zoals bij interieur en mijn wie = wie is te lezen wil ik graag kofferbak verlichting inbouwen

Ik heb het plan nu uitgedacht maar blijf met 1 probleem zitten.
Waar o waar zit er in de buurt van de achterbak een continu spanning welke onderbroken kan worden door een schakelaar. Dus een spanning die er altijd op staat tenzij het knopje ingedrukt is. Of moet ik die vanaf de accu zelf gaan trekken?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Want de verlichting moet alleen kunnen werken als de achterbak open gaat maar dan ook zonder dat de auto op contact staat.

gr
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Ik stond voor hetzelfde vraagstuk, maar kwam er gauw genoeg achter dat er op mijn Mistral geen constante plus achterin zit. Aangezien ik toch draden naar voren moest trekken voor de cv, heb ik meteen maar een constante plus naar achter getrokken voor de kofferbakverlichting. Toch prettig!

Ik zag op een GT op de sloop trouwens ook dat daar een draad voor dat lampje onder de achterbank doorliep en niet bij de andere kabels door het achterscherm. Ik vroeg me nog af of dat origineel was.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja ik heb net bedacht dat het enige puntje continu stroom die ik me kan bedenken bij de aanstekerplug zit. Dus ik denk dat ik die ga splitten en langs de andere kant dan de speakers naar achter ga trekken..

En de min kan gewoon bij de min bij het achterlicht.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

DLS wrote:mja ik heb net bedacht dat het enige puntje continu stroom die ik me kan bedenken bij de aanstekerplug zit. Dus ik denk dat ik die ga splitten en langs de andere kant dan de speakers naar achter ga trekken..

En de min kan gewoon bij de min bij het achterlicht.


en het lampje boven je hoofd wat open gaat als je de deur open doet?
je zou verwachten dat dat een zelfde soort systeem is :P iig krijgt het stroom zonder dat de auto op contact staat

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ja dat wel..

maar die geeft alleen stroom door als de deuren ook open staan. Dat betekent dan weer dat de deur open moet staan als de achterbak open moet :lol: dat werkt dus niet echt...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Niet als je die + voooor die schakelaar aftapt...
Zijn stroom kan nooit via contact lopen; dus zal wel een aparte + zijn

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

euhmm de luxere versie's hebben dit al! dus een lampje achterin, dit is geregeld op de voglende manier;

bij je achterruitenwisser zit een klein plastic buisje met daarin een metalen balletje, dit is een 'valschakelaar' (zo noem ik m athans) het systeem is dat je dus je klep open doet, het balletje rolt, maakt contact en schakelt het licht.
het lampje zit dan vervolgens aan de linkerkant (bestuurderskant) van de kofferbak onder het plastic waar je houdenplank op hoort te leunen.

tot zo ver de theorie van hoe het bij de luxere versies zit;

je achterruitverwarming heeft volgens mij continu spanning, maar anders zou ik er gewoon 1 trekken, de bekabeling loopt van je wielkast links onder de bekleding door naar achteren, daar vlak bij je gordelhouder onderin (dat zwart metalen beugeltje) gaat de bekabeling de 'kokerbalk' in, vervolgens komt het daar uit in de ruimte achter de bakken van de achterbank (daar waar je speakers ook zitten) vandaaruit loopt het boven de wielkast langs naar het linker achterlicht.

het eenvoudigst/netst is om een gezekerde continuplus op te zoeken, bijv je verlichting (F9 uit me hoofd?) en dan op de zojuist beschreven wijze naar achteren te gaan, je kan ook kiezen om een wat dikkere kabel direct vanaf je accu te leggen, dat is wel zo makkelijk mocht je ooit in de toekomst denken dat je een versterker nodig hebt voor je muziek.

qua schakelaar is het verder natuurlijk uitermate eenvoudig, gewoon een drukschakelaar verkeerdom aansluiten waardoor hij signaal geeft op het moment dat hij niet ingedrukt wordt.


succes!
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

schakelaar is al in bezit. Dat is een kofferbaklichtschakelaartje van een 106 dus dat zit wel goed.

En ik heb die kap er al es afgehad, maar dat dingetje wat jij beschrijft zie ik niet zitten. Daarbij is het wel grappig dat ik wel een luxe model heb, maar geen achterbakverlichting. Maar idd het splitten van de interieur verlichting VOOR de schakelaar kan ook.. Maar dat kan nog wel es lastig zijn denk ik zo maar es. Want dan moet ik die kabel wel opzoeken en daar kan nog wel es werk in zitten.

Dus zal nog es kijken naar die achterbak. Anders haal ik em denk ik toch van de aansteker.. Die wordt toch niet gebruikt.. Of bijna nooit.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mjah let met dat soort dingen wel op;
je sigaretaansteker is vrij hoog gezekerd.. je lampje heeft natuurlijk niets nodig, met als gevolg dat als die kortsluiting geeft, je zekering er niet uitklapt! en dan je bedrading door kan fikken..
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

hm oke.. dat is ook weer een punt.. ARG :lol:

heb je misschien een foto van dat contactje in de achterklep??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

dit zou em moeten zijn, ik heb dr ook nog 1 liggen om ooit ns in te bouwen als kofferbak verlichting, zo ziet ie er iig uit:

Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

maar das et lampje dan??? of zie ik dat verkeerd?
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

DLS wrote:maar das et lampje dan??? of zie ik dat verkeerd?


Nee, dat is de schakelaar, die zat bij de AX waar ik em afhaalde aan het metalen deel waar ook je ruitenwissermotor van de achterklep zit.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ga ik es ff kijken als ik morgen nog tijd heb

bedankt

(leek net op een lampje :bloos:)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

DLS wrote:ga ik es ff kijken als ik morgen nog tijd heb

bedankt

(leek net op een lampje :bloos:)


ik heb dr ook lang over getwijfeld wat het was ;)
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

gelukkig ben niet de enige GEK dan :lol:
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

In m'n Volcane zit dat kooferbak-lichtje er standaard in.
In m'n dieseltje (een ph3 Spot) echter niet. En dat lichtje mis ik nu dus serieus nu 't 's avonds weer vroeg donker is!
'k Ga dus maar 'n ff in de achterklep van m'n vorige Volcane (die ik al eens aan Aspeve heb uitgeleend. ;)) spieken hoe dat allemaal zit. Ding staat nu toch al een paar weken gruwelijk in de weg te staan in de keuken! :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Ik heb die draad dus naar voren gehaald en hij ligt nu bij de pedalen. Echt goed met stroom ben ik niet. Maar welke constante plus kan ik nu het best veilig pakken? Ik heb evt. nog een zekeringhouder om er tussen te plaatsen en hoe zwaar moet dat lampje gezekerd worden?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Moet je even op je lampje kijken hoeveel Watt die is.
Dat deel je door de boordspanning (13.5V) en je weet hoeveel stroom er door 't lampje loopt.
Dan gewoon naar boven afronden op de dichtstbij liggende standaard zekeringwaarde. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

meestal staat er op het lampje ook wel een amperage ;)

maaruhm, je zal op zo'n 5A uitkomen denk ik
Image

Post Reply