Probleem met Ruitenwisser, stroom enz SPOED!!!

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Probleem met Ruitenwisser, stroom enz SPOED!!!

Post by DLS »

Goedenavond.

Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb gisteravond een nieuwe achterklep in mijn auto gezet. Deze is voorzien van de ruitenwissermotor en centrale deurvergrendeling van de oude klep. Nu zit ik echter met dit probleem.

Als de sleutel UIT het contact is, blijft er op de Grijze kabel van de ruitenwissermotor spanning staan. Hierdoor is in 1 dag de gehele accu leeggetrokken (ook echt leeg, ik had geen enkel beetje stroom meer). Nu ben ik bezig geweest en heb de ruitenwisser ook weer gemonteerd. Als ik nu de ruitenwisser aanzet, en de sleutel eruit trek, maakt de ruitenwisser de slag af, terwijl deze vroeger al stopte als ik de schakelaar terugdraaide. Er staat dus 12v continu spanning op het circuit. Ik weet alleen echter niet waar en hoe dit op te lossen is. Iemand een idee. Ik zit een beetje in een soort van nood aangezien ik nu de accupool los moet maken om 's ochtends moet kunnen starten.

gr
DLS
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Probleem met Ruitenwisser, stroom enz SPOED!!!

Post by Henk Bats »

DLS wrote:......... Als ik nu de ruitenwisser aanzet, en de sleutel eruit trek, maakt de ruitenwisser de slag af,...


Dat klopt de ruitenwissermotor krijgt inderdaad een directe voeding van zekering 8 en een geschakelde voeding (contactslot) van zekering 2.

DLS wrote:......... terwijl deze vroeger al stopte als ik de schakelaar terugdraaide...


Dat is niet correct, dan was waarschijnlijk het eindcontact niet in orde of een steker op de motor maakte geen goed kontakt.

DLS wrote:...... Er staat dus 12v continu spanning op het circuit. Ik weet alleen echter niet waar en hoe dit op te lossen is. Iemand een idee. Ik zit een beetje in een soort van nood aangezien ik nu de accupool los moet maken om 's ochtends moet kunnen starten.


Dan moet er toch een ander probleem zijn, de directe voeding naar de achterklep wordt voor een aantal types ook gebruikt voor het lampje in de kofferruimte en de schakelaar van dit lampje zit dan op de ruitewissermotorframe gemonteerd. Deze schakelaar schakeld de in de min van het lampje 9naar massa dus). Mogelijk zit daar ergens het probleem, meten is weten!!!!!!!!!!


Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

klinkt heel stom.. maar ook bekend :roll:

mijn cupje had namelijk een soortgelijk probleem, ook totaal onlogisch en met de achterruitenwisser.. daar ging namelijk de ruitenwisser aan, zodra ik de handrem naar beneden deed!

na lang zoeken, bleek ik een draadje doorboort te hebben met een schroefje wat voor kortsluiting zorgde..

heb je niet toevallig ergens een draadje gesloopt op zo'n manier?
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Niet voor zover ik weet.

Heb de oude klep er af gehaald + de oude kabelboom van de achterklep. Vervolgens de nieuwe geinstalleerd + de nieuwe kabelboom. Ik had toen geen remlichten meer. Deze bleek links te zijn gesprongen (ik vermoed een seriele schakeling???).

Vervolgens was in 1 nacht de accu echt geheel leeg.... En er blijkt op een groene draad met zwart steckertje (aan lamp zijde) continu spanning te staan. Deze groene kabel gaat over in een grijze kabel die in de spanning van de ruitenwisser motor zit. Ergens moet deze splitsen of verlopen. Maar als ik de kabel van de ruitenwisser motor aftrek, dan staat er nog steeds spanning op????? Hier ben ik het spoor dus kwijt..

Nog een idee??

gr
DLS
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Gegeven dat je alleen je achterklep hebt verbouwd, heb je een goede verdachte. Henk zegt het al: meten = weten, en hij wijst al een belangrijke verdachte aan. Het lampje in de kofferbak (als je het hebt, maar dat zal haast wel in een 1.4iTGS) hoort uit te gaan als je de achterklep sluit. Schakelaartje daarvan geeft wel eens problemen. Kan je op dezelfde wijze checken als het lichtje in de koelkast, is leuk voor de buren (en minder koud dan de koelkast) :)

Lekstroom dus. Standaard procedure (pas toepassen nadat je het kofferbaklichtje hebt uitgesloten :roll: ): alles uitzetten, accukabel los, met amp?remeter de grootte van de lekstroom meten. Vervolgens 1 voor 1 zekeringen lostrekken (en na meting weer vast voor je een andere lostrekt, dan haal je niets door elkaar) en kijken welke resultaten je meet: bij minstens 1 zekering zal je vermindering van de lekstroom meten. En dan weet je dus in welke verbruikers je het moet zoeken. N.B: er zijn een paar kleine lekstroompjes mogelijk, die je ook niet op wilt lossen (instelling van je radio, alarm, dat soort werk). Dus zoek naar de grote verschillen.

En laat ff weten hoe het afloopt, succes!

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Ik heb geen achterbak verlichting.. Dat dan weer niet;)

Maar ik zal idd eens met de zekeringen en een metertje alles langs lopen.. Ik had er 24.9 Volt op staan??? althans dat gaf mijn meter aan..
Ik ga nog even zoeken. Trouwens.. misschien is de losse stekker wel van de achterbak verlichting...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

24,9V :shock:

Weet je zeker dat je de meter dan wel goed ingesteld/afgelezen hebt? 24,9V met een stilstaande motor kan gewoon niet. Als je dat afgelezen hebt, dan mankeert er wat aan de instellingen, aan je meter, of aan jou (niet goed gekeken).
Als je dat met een draaiende motor hebt gemeten en je bent er zeker van dat je een goede meting hebt gedaan, dan geen meter meer rijden, maar dynamo uitbouwen en die laten checken. Want dan is minstens je spanningsregelaar kapot.
En dan is je accu de andere dag leeg, omdat-ie dan naar de haaien is. Die kan echt niet tegen 25V. Veel andere componenten in de auto trouwens ook niet, dus echt onmiddellijk verhelpen.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Accupool is momenteel niet aangesloten dus hijs veilig. Maar dan zal ik het nog es nameten.. Maar ik heb het wel goed gezien *stond 3 man bij*. Maar ik ga het vanavond nog es doormeten dan... Ik laat het weten...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Stond de multimeter wel op gelijkspanning ingesteld?

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ZOu ik niet meer weten. Maar ik ga het vanavond nog ff testen. Je hoort nog van me..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik denk dat die 25 volt een meetfoutje is, ik kan me niet voorstellen hoe je dat kunt krijgen. Maarrem als je de kabelboom van de achterklep lostrekt, heb je dan nog steeds dat je accu 's ochtends leeg is? Dan weet je iig dat het daar zit.

En.... heel g?nant (tell me about it...)... hoe is het demiwaterniveau van je accu, indien van toepassing? (ja klinkt gek, maar als je geen onderhoudsvrije hebt, kijk maar even na.... :roll: )
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

pcrodent wrote:En.... heel g?nant (tell me about it...)... hoe is het demiwaterniveau van je accu, indien van toepassing? (ja klinkt gek, maar als je geen onderhoudsvrije hebt, kijk maar even na.... :roll: )


Bestaan die accu's nog :shock:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Glenn@nl wrote:
pcrodent wrote:En.... heel g?nant (tell me about it...)... hoe is het demiwaterniveau van je accu, indien van toepassing? (ja klinkt gek, maar als je geen onderhoudsvrije hebt, kijk maar even na.... :roll: )


Bestaan die accu's nog :shock:


Volgens mij bestaan er alleen nog maar onderhoudsvrije accu's :roll:

Maar als ze al wel bijgevuld mogen (of mochten?) worden mag dat alleen met gedestilleerd water en niet met gedemineraliseerd water!!!!!!!!!!!!!

Volgens Wikepedia:

"Gedestilleerd water of aqua dest is zeer zuiver water, waaruit door destillatie alle anorganische zouten en vele organische stoffen zijn verwijderd. ..."

"'Gedemineraliseerd water is water waaruit alle zouten die doorgaans in leidingwater in vrij kleine hoeveelheden aanwezig zijn, werden verwijderd. ..."

Uit mijn geheugen:

Destileren is verhitten, daarna damp condenseren.

Demineraliseren gebeurd door middel van filtreren (b.v. hars- en zandfilters).

In het verleden veel met tractie accumulatoren gewerkt bij een chemische bedrijf die zelf een plant hadden waar demie water gemaakt werd, onder andere om vliegtuigmotoren (straal) op de proefstand tijdens testen te koelen, demiewater werd in de straalstroom geinjecteerd, maar voor onderhoud van de accu's mocht geen demie water gebruikt worden.

Wat een verhaal ondertussen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Update..

De ax rijdt weer
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik ben er zeer blij mee. Het lek zat in het achtermistlicht. Deze is nu tijdelijk uitgeschakeld (lees de kabel hangt afgetaped los bij het achterlicht :P ) zodat het lek voor nu gerepareerd is.

Nu het volgende puntje. Het lek echt repareren zodat het mistlicht ook weer gaat werken.

Er gaat nu nog 1 ding fout. Als ik mijn sleutel uit het contact trek, maakt de achterruitenwisser zijn slag af. Wat ie voor die tijd niet deed. Echter als ie op interval of sproeien staat, stopt ie wel met dat ene slagje en gaat daarna niet meer verder.
Verder werkt alles weer naar behoren :lol:
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

En die 24,9V die heb je toch hopelijk vandaag niet weer kunnen meten?

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Nee dat is inderdaad niet weer gemeten. Nu gaf hij 13 V aan. Dus dat is normaal
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Henk Bats wrote:
Glenn@nl wrote:
pcrodent wrote:En.... heel g?nant (tell me about it...)... hoe is het demiwaterniveau van je accu, indien van toepassing? (ja klinkt gek, maar als je geen onderhoudsvrije hebt, kijk maar even na.... :roll: )


Bestaan die accu's nog :shock:


Volgens mij bestaan er alleen nog maar onderhoudsvrije accu's :roll:

Maar als ze al wel bijgevuld mogen (of mochten?) worden mag dat alleen met gedestilleerd water en niet met gedemineraliseerd water!!!!!!!!!!!!!

Volgens Wikepedia:

"Gedestilleerd water of aqua dest is zeer zuiver water, waaruit door destillatie alle anorganische zouten en vele organische stoffen zijn verwijderd. ..."

"'Gedemineraliseerd water is water waaruit alle zouten die doorgaans in leidingwater in vrij kleine hoeveelheden aanwezig zijn, werden verwijderd. ..."

Uit mijn geheugen:

Destileren is verhitten, daarna damp condenseren.

Demineraliseren gebeurd door middel van filtreren (b.v. hars- en zandfilters).

In het verleden veel met tractie accumulatoren gewerkt bij een chemische bedrijf die zelf een plant hadden waar demie water gemaakt werd, onder andere om vliegtuigmotoren (straal) op de proefstand tijdens testen te koelen, demiewater werd in de straalstroom geinjecteerd, maar voor onderhoud van de accu's mocht geen demie water gebruikt worden.

Wat een verhaal ondertussen.

Groetjes, Henk


Juh het was batterievatten, ben er maar vanuit gegaan dat het demiwater was, ik wist in ieder geval zeker dat het van dat spul was waar je misselijk van wordt als je het drinkt ;)

Anyway, ja Glenn, ze bestaan nog :D Maar inmiddels zit er een onderhoudsvrije in :)
Kijk uit, een Cactussssss

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Om hier eens op terug te komen

Alles werkt inmiddels naar behoren. alleen blijft er 1 probleem over. de lekstroom kwam van het mistlicht achter. Deze is nu NIET aangesloten (schakelaar werkt wel??). Deze meot wel aangesloten zijn voor APK.

Heeft iemand een idee wat daarvan het probleem kan zijn en hoe dit te verhelpen is?
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Mistlicht achter hoeft niet te zijn aangesloten bij de apk!!

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Alle aanwezige verlichting moet toch ook werken??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply