chip - eprom tuning / flashing

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Locked
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

chip - eprom tuning / flashing

Post by Mark »

Ik haak nog even in op het verhaal wat eric al had beschreven over het chiptunen van je ax.

De beschreven chip in het verhaal is bijna overal te koop, het laten flashen is waarschijnlijk ook niet het moeilijkste.

Ik ben van plan het ook te gaan proberen. Het lijkt me vrij eenvoudig.

Heeft iemand ervaring met de "AX_GTI_EBAY.BIN" chiptune.

Ervaring met bijvoorbeeld de voor en nadelen in de praktijk.
Is de EPROM in je injectiecomputer ook altijd in een socket geplaatst?

Ik loop er ook over te denken om een 1.4i motor uit een ZX in mijn AX te hangen. Een blok met 84000km erop kost helemaal kaal 250 euro op de sloop. Ik heb nog maar 60000km erop dus wil als het even kan een blok met minder kilometers.

Het voordeel van dat 1.4i zx blok is dat hij exact dezelfde afmetingen heeft. Overzetten zou denk ik niet voor problemen zorgen.

Het enige wat ik me afvraag is hoe het met je injectie zit.
Wat doet mijn injectiesysteem als hij van een 1.1i een 1.4i blok te verwerken krijgt. Gaat deze zelf aanpassingen maken, of loopt hij hartstikke brak of gewoon niet.

Het gaat hier om de marreli injectie unit.

Ik hoop dat iemand hier wat info over heeft. Zowel over het chiptunen als het motorblok overbouwen.

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

wat bedoel je nou, je injectoren of je ecu, die moet je in ieder geval allebei van die zx pakken anders loopt het zaakje niet zo lekker, bij benieuwen of het echt past allemaal, qua motorsteun, bak, uitlaat en dergelijken.
zal wel hoop gelas worden.
hell breaks lose, when i accelerate!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Motor van een zx en ax zijn beide TU motoren. Ze zijn precies hetzelfde en je kan hem dus zo overzetten.

Een 1.1 inj computer kan geen 1.4 aan. Dan laat ie hem veel te arm draaien. Als je voor save gaat neem je ook het hele inj systeem mee. Je hebt een maranelli das kl*te want dan moet je ook de kabelboom vervangen. De magnetti is nooit gebruikt voor een ax 1.4. Namelijk
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik bedoelde inderdaad de ECU.

Toch begrijp ik het verhaal van Eric dan niet helemaal.

Hij beweert dat je de gechiptunde chip voor zowel een 1.1i als een 1.4i kan gebruiken. (De AX_GTI_EBAY.BIN)

Als de ECU na een reset inderdaad weer in de learning mode komt past ie zich misschien zelf aan naar een 1.4i motor.

Zo niet heb ik denk ik een chip nodig van een 1.4i. Maar als die niet bestaat met een marreli ECU wordt het lastig. Alles overbouwen is nou ook niet waar ik op zit te wachten. Kom je ongetwijfeld weer niet goed uit bij je dashboard en zulke grappen.

Kijk zijn topic maar is na voor verdere info.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

mark je hebt een 1995 ax, deze is helemaal electronisch.
het enige wat overeen komt met een 1995+ ax is de tu3 motor van een peugeot 106 van 1995 tot 1998, hierin zit ook een marelli unit.
maar deze lijkt enorm op de volcane, maar jij hebt een first,
het verschil in die kabelboom is het enorme geeikel met de toerenteller.
de kabelboom van een ax volcane is pin-to-pin compatible met een 106 rally, en de unit is identiek.

het voordeel van de 106 rally unit is de toerenbegrenser,
die is er niet, het nadeel is dat ze zo goed als onvindbaar zijn,
en nieuw schreeuwend duur.
de ax gti binary is onbruikbaar voor marelli units.

het best is voor je begint, kontakt op te nemen met een tuning bedrijf,
ik heb zelf kontakt gezocht met braspenning in amsterdam.
als je niet al een 106 unit hebt is het eigenlijk alle moeite niet waard,
het gaat hier om slechts 1 seconde winst of zo, tov van je huidige setup.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

1 klein probleempje 106 is multipoint injectie en ax is monopoint.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Locked