vage symptomen... dynamo?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

vage symptomen... dynamo?

Post by tmoons01 »

Hallo,

Ik heb wat vage zaken: Zo brand mijn dynamo lampje bijvoorbeeld bij het rijden (120KM u) en de aanjager en lampen staan aan. (ook alleen de lampen overigens) (hij brand echter HEEEEL zachtjes!!)

Als ik meet aan mijn accu geeft deze ongeveer 12,5 volt bij het stationair draaien (direct na starten) als ik dan even gas geeft loopt dit heel langzaam op naar 13,1 maar zodra de lampen of aanjager (of beiden natuurlijk) terug naar 12,1..... (ook met meer gas geven.)

Daarnaast heb ik gisteren de dynamo los gemaakt, (terwijl de motor uit was!) en daarna op de accu de motor weer gestart en gemeten aan de dynamo, (op dat uitstekende pootje waar je de accu oplaad draad ook op schroeft) die meet heel even 9 volt (gelijkspanning op meter) en valt dan naar 0 terug.

Als ik het zelfde doe met wisselspanning op de meter meet ik even 40 + volt en knalt hij weer naar 0 terug.

Waar moet ik verder gaan met zoeken?
Of kan ik maar beter stoppen en naar een nieuwe dynamo gaan uitkijken?

Enige en alle hulp wordt zeer op prijs gesteld!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Met draaiende motor zo'n laag voltage betekende bij mij een nieuwe dynamo :)
Kijk uit, een Cactussssss

krisje
AX Starter
AX Starter
Posts: 12
Joined: SunFeb04, 2007 2:23:02 PM
Location: erp ( brabant )

Post by krisje »

pcrodent wrote:Met draaiende motor zo'n laag voltage betekende bij mij een nieuwe dynamo :)


hallo,

ik heb dat ook met mijn ax ik heb het niet opgemeten mar hij start altijd gewoon goed.. alleen heb ik wel dat altijd mijn accu lampje brand en als k mijn knipper licht aanzet dan gaat dat lampje ook op en neer en zo is het ook met remmen enz.. volgens mij gwoon een raar kwaaltje mja k heb het vrdr nog nie onderzocht hebben het de laatste tijd beetje druk gehad me kop pakking enz haha :wink:
groetjes krisje

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dynamo terugschroeven met nieuwe koolborsteltjes.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

Rio97 wrote:Dynamo terugschroeven met nieuwe koolborsteltjes.

je bedoeld, dynamo eruit, borstelswisselen voor nieuwe (en gelijk collector goed schoonmaken) en dan moet het allemaal weer koek en ei zijn?

ik ga eens bellen morgen (voor wat borsteltjes)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Voor je die borsteltjes bestelt eerst even kijken of ze wel op zijn natuurlijk :)
Kijk uit, een Cactussssss

eekthecat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedMay10, 2006 5:54:00 PM
Location: woudrichem
Contact:

Post by eekthecat »

het kan ook de regelaar zijn die op de dynamo zit

ik zou deze vervangen dan heb je tevens ook nieuwe koolborstels

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Daar stond een hele mooie foto van op het forum.

Image

Foto is van een mede clublid, rechts versleten koolborsteltjes, links nieuwe.
In dit kapje zit ook de spanningsregelaar dus die is dan ook meteen vervangen :)
Kost iets van 13 eu bij een dynamo revisie bedrijf.
Het zit op de dynamo aan de kant van de uitlaat, kan vervangen worden zonder de dynamo eruit te halen, maar dat is wel wat gepiel.

En controleer (voor zover mogelijk) ook de donkerbruine ringen waar de koolborsteltjes tegenaan slepen. Als daar groeven in zitten zijn deze ook vervanging toe.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

eekthecat wrote:het kan ook de regelaar zijn die op de dynamo zit

ik zou deze vervangen dan heb je tevens ook nieuwe koolborstels


Is de regelaar niet dat ding wat met de 3 soldeer verbindingen vast zit?

Ik zal binnenkort eens gaan kijken (helaas heb ik het nu nog al druk :( en zal je altijd zien dat er morgen een koolborstel echt de geest geeft...)

Bedankt voor de aanwijzingen zover, ik zal ook een paar plaatjes maken van mijn dynamo als hij open ligt :)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

@ krisje: meeknipperen van lampjes in je dashboard duidt vrij zeker op slechte massa-aansluitingen. Onder je dash zitten er een paar (plekken kanje elders op het forum wel vinden).

@ tmoons: klinkt inderdaad als een dynamo die te weinig levert. Waarschijnlijk ben je aan een dynamorevisie toe, maar het kan ook stomweg een te lage spanning van je v-snaar zijn. Kan je makkelijk testen, voor zover ik weet twee vuistregeltjes: met de duim moet je de v-snaar ongeveer een centimeter in kunnen drukken, of met duim en wijsvinger de snaar een kwartslag kunnen draaien, dan staat-ie goed. Te slap: dan gaat-ie slippen (en dat hoor je wel) en geeft je dynamo weinig stroom. Te strak: dan draai je je lagers kapot. Als je op de accu meet, hoor je trouwens gelijkspanning te meten, net als op de uitgangen van de combi dynamo/spanningsregelaar. Als je er zeker van bent dat je meting van gelijkspanning goed is (m.a.w: is je meter goed en meet je goed?), dan ziet het ernaar uit dat je spanningsregelaar eraan is. En waarschijnlijk zijn je koolborsteltjes dan ook wel op. Een goeie revisie (ook nieuwe asjes en zo) kost je een 50-60 euro (zoek op forum), een nieuwe dynamo is een 150-200 euro, alleen spanningsregelaar en koolborstels vervangen is voor een paar tientjes klaar. Niks solderen, alleen een paar boutjes los en vast draaien.

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

menno wrote:@ krisje: meeknipperen van lampjes in je dashboard duidt vrij zeker op slechte massa-aansluitingen. Onder je dash zitten er een paar (plekken kanje elders op het forum wel vinden).

@ tmoons: klinkt inderdaad als een dynamo die te weinig levert. Waarschijnlijk ben je aan een dynamorevisie toe, maar het kan ook stomweg een te lage spanning van je v-snaar zijn. Kan je makkelijk testen, voor zover ik weet twee vuistregeltjes: met de duim moet je de v-snaar ongeveer een centimeter in kunnen drukken, of met duim en wijsvinger de snaar een kwartslag kunnen draaien, dan staat-ie goed. Te slap: dan gaat-ie slippen (en dat hoor je wel) en geeft je dynamo weinig stroom. Te strak: dan draai je je lagers kapot. Als je op de accu meet, hoor je trouwens gelijkspanning te meten, net als op de uitgangen van de combi dynamo/spanningsregelaar. Als je er zeker van bent dat je meting van gelijkspanning goed is (m.a.w: is je meter goed en meet je goed?), dan ziet het ernaar uit dat je spanningsregelaar eraan is. En waarschijnlijk zijn je koolborsteltjes dan ook wel op. Een goeie revisie (ook nieuwe asjes en zo) kost je een 50-60 euro (zoek op forum), een nieuwe dynamo is een 150-200 euro, alleen spanningsregelaar en koolborstels vervangen is voor een paar tientjes klaar. Niks solderen, alleen een paar boutjes los en vast draaien.



Ik heb ooit eens bij deze dynamo alles al een keertje los gehad (ik had toen "knipperende" verlichting (door de hele auto ALTIJD). Dat heb ik op gelost door toen de zwarte plastice halve maan (die plastic kap over de achterkant) los te halen en de diodes die daar zitten in 1 keer te vervangen door een diode brug die ik nog had liggen (op een Volvo dynamo) dat behelste het los solderen van 3 draadjes.

Mijn knipper problemen waren over, maar de spanningsproblemen waren toen geen issu, tot ik laatst met een vriend van me aan het praten was over een Fiat Tipo die hij voor 3 tientjes van de sloop had gered omdat de dynamo te weinig spanning leverde en daarmee wat "vage symptomen" veroorzaakte in het motormanagement.

Dat bracht mij op het idee om eens te gaan meten aan mijn laadspanning, en die was dus "wat laag"

Bij de transplantatie van de dynamo achterkant, heb ik me niet verdiept in de koolborstels, die zagen er nog goed uit (denk ik), alleen de motor van de volvo had al wel bijna 2 ton achter de kiezen, en mijn huidige AXje ook (km teller is hoogstwaarschijnlijk teruggedraaid, maar teller staat nu al op 2 ton.)

Dus binnenkort ga ik die achterkant nog eens goed bekijken. (hopelijk vanavond, al moet ik ook naar leiden en .. en en... dus druk genoeg...)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

De diodebrug zet de wisselsstroom van de dynamo om in gelijkstroom (gelijkrichter). Daarmee wordt je accu opgeladen, en al je stroomverbruikers (ontsteking, verlichting, radio etc) draaien erop. Als alles continu knippert, en ook nog met toenemende frequentie bij toenemend toerental, dan is er minstens een diode kapot. Je krijgt dan een pulserend spanningsverloop van afwisselend de spanning van de dynamo en die van de accu (en die is net iets lager). Zeker in het donker zal je dat wel zien.

Maar goed, daar heb je nu dus geen last van, want met een kapotte diodebrug zou al je buitenverlichting ook knipperen. Krisje ook niet, die heeft geknipper als-ie zijn richtingaanwijzer aanzet, niet continu. Da's eerder een massaprobleempje.

Leuke test: met draaiende motor de accu loskoppelen (pluspool los). Als je dynamo goed werkt, draait de motor netjes door. Bij stationair en verhoogd stationair moet-ie echt probleemloos draaien. Met flinke stroomverbruikers aan, wordt het wat moeizamer (verlichting, stereo en zo). Hoe meer stroomverbruikers je aan kunt hebben staan zonder dat de motor uitvalt, hoe beter je dynamo werkt.

Gaat de motor moeilijk lopen, terwijl je verder niets aan hebt staan, dan is de dynamo niet meer goed.
De spanning die de dynamo levert hoort 13-14,5 volt te zijn, ongeveer. Daar zorgt de spanningsregelaar voor.
Let op: een goede dynamo geeft in een AX tot 50-70 ampere gelijkstroom bij een flink toerental (3000-4000 toeren), daar kan niet elke multimeter tegen. Een mens ook niet, trouwens. Uitkijken dus.

Te weinig spanning is niet goed, (duidelijk minder dan circa 11 volt). Motor valt waarschijnlijk ook uit, met minder dan 12 volt is bijladen al moeilijk. Te hoog is ook niet goed, dan gaat de accu kapot en op termijn allerlei onderdelen ook (ontsteking, verlichting, ECU. hopelijk gaan eerst je zekeringen eraan).
Lage spanning en weinig laadstroom betekent versleten koolborstels.
Alleen te lage spanning of te hoge spanning (wel fatsoenlijk amperage) betekent spanningsregelaar kapot.
- Spanningsregelaar kapot kan ook betekenen dat er helemaal niets meer uit de dynamo komt, dan slaat de motor dus ook af.
- Als de diodebrug kapot is, dan krijg je of helemaal niets meer, of een pulserende stroom (afhankelijk van welke diodes kapot zijn). De motor gaat dan slecht gaat lopen of uitvallen.

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

menno wrote:Leuke test: met draaiende motor de accu loskoppelen (pluspool los). Als je dynamo goed werkt, draait de motor netjes door. Bij stationair en verhoogd stationair moet-ie echt probleemloos draaien. Met flinke stroomverbruikers aan, wordt het wat moeizamer (verlichting, stereo en zo). Hoe meer stroomverbruikers je aan kunt hebben staan zonder dat de motor uitvalt, hoe beter je dynamo werkt.


Ik vind dat wat riskant, de dynamo die ik heb gebruikt voor de diodes (zie hierboven mijn lange verhaal ergens) was al een vervanger voor een dynamo van de Volvo die ik op geblazen heb door bij het rijden mijn accu pool verbinding los schoot. (kan bij een volvo dus NIET!).

Zou natuurlijk erg vervelend zijn als hier straks 10 mensen gaan posten dat hun dynamo kapot is gegaan. :shock:

Overigens heb ik nog altijd geen tijd gehad om te kijken, en naar het er nu uit ziet zal dat ook nog even niet gaan lukken voor 12 april (leren leren leren, en ook nog 40 uur werken :( )

Maar als menno zeker weet dat de accu los kan dan wil ik dat wel een keertje proberen!

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

dat kan zeker!!

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Dvdoornik geeft het al aan: het kan echt.
Zelf ook al gedaan. Motor starten, klem op de pluspool loshalen. NIET zelf voor bliksemafleider spelen (bijvoorbeeld dus niet blank metaal van de klem aanpakken terwijl je zelf op je blote voetjes in een plas water staat), anders schrikken de buren bijna net zo hard als jijzelf. En ook andere kortsluitingen vermijden. Uitkijken dus. :!:

Dat een auto zonder accu kan draaien is ook logisch. Hoe kan je anders achter elkaar desnoods dagen door blijven rijden met een hoop stroomverbruik, zonder dat je in de problemen komt qua elektriek? Terwijl met motor uit en dus dynamo ook, je verlichting nog ongeveer vijf uur blijft branden, voordat je accu echt leeg is. (ervaringsdeskundige :oops: ).

Je accu is er alleen maar om de zaak aan de gang te helpen als je stilstaat en aan de gang te houden als je eens even meer stroom verbruikt dan je opwekt. En natuurlijk om je klokje, radioinstellingen, alarm en dergelijke te voeden tijdens de periodes dat de motor stilstaat.

Geen idee wat je met die Volvo uitgehaald hebt, maar een flinke kortsluiting tussen het moment dat de klem losschoot (en vrolijk zijn eigen gang ging onder de motorkap, wie weet wat-ie onderweg allemaal nog tegenkwam) en de auto stilstond lijkt mij redelijk voor de hand te liggen.

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

menno wrote:Geen idee wat je met die Volvo uitgehaald hebt, maar een flinke kortsluiting tussen het moment dat de klem losschoot (en vrolijk zijn eigen gang ging onder de motorkap, wie weet wat-ie onderweg allemaal nog tegenkwam) en de auto stilstond lijkt mij redelijk voor de hand te liggen.


klem was uitgelubberd en maakte slecht contact (zat nog wel om de pool, maar was al lekker warm aan het worden). dat terzijde.

ik heb het koolborstel stetje los gehaald en even op de gevoelige plaat vast gelegd... nu even uitdocteren hoe ik plaatjes neer zet hier...

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

http://tmoons.spaces.live.com/photos/?_c02_owner=1
ik weet niet of dit helemaal zo werkt, maar daar staan een paar plaatjes van mijn koolborstels....

ok, ik zoek nu ook de nummers van de dynamo of koolborstels om ze te kunnen bestellen... .iemand?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

die borstels zien dr beter uit dan degenen die uit mijn oude dynamo kwamen, die van mij waren ongeveer de helft van wat dr nog over is van de jouwe, en die begon toen pas op te spelen, weet niet hoe de sleepcontacten in de dynamo dr aan toe zijn, dus de delen waar de koolborstels op lopen. Als die ver gegroefd zijn is dat ook niet bevorderlijk voor de opwekking van stroom :D

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

ff je sleepringen insmeren met tri of wasbenzine en je borstels ook, zijn nog lang niet an vervanging toe. Check gelijk ook ff of de veertjes die erachter zitten nog veerkrachtig zijn :) en of de aansluitdraadjes ook daadwerkelijk 0 ohm weerstand hebben naar je borstels.

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

Ik heb zelf ook last van een niet goed opladende accu. Ik denk zelf ook dat het aan de dynamo ligt. Of er is een lek stroom in de car.

Als ik lange afstanden rijd gaat na ongeveer 400 km, gaat de radio om de twee minuten uit/aan. Echter doet de AX het wel op korte afstanden. Starten wil ook niet meer na een lange rit. Vaak moet ik dan alles uitzetten wat stroom verbruikt en dan na drie minuten uitzetten, zodat ik de volgende keer zonder aan te drukken kan starten, want aanlopen is geen pretje in je eentje.
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

Post Reply