Ik kreeg ineens een ideetje.... Zo vaak gebruik ik de mistlampen voor niet. Zou het mogelijk zijn om de mistlichten v??r stiekem als knipperlichten te gebruiken? Of krijg ik dan allerlei problemen omdat de lampjes van de mistverlichting veel meer stroom trekken?
Over de precieze elektrische uitvoering moet ik nog even nadenken hoor, maar door middel van extra schakelaars (heb toch nog 2 dummy's in m'n dakunit zitten) en relais moet wel te regelen zijn dat ze ??k nog als mistlampen kunnen dienen, c.q. dat de knipperfunctie uitgeschakeld kan worden.
best mogelijk inderdaad... Alleen moet je wel bolletjes met 'n kleiner wattage gebruiken denk... anders is 't best een fel knipperlicht. Of misschien een weerstandje ertussen; zodat de lampjes minder stroom krijgen?
Of het mag weet ik niet.. maar bij bussen zie je toch 2 paar knipperlichten achter, en soms ook aan de zijkant?
Knipperlichtrelais zoals gebruikelijk gemonteerd zijn in een AX moeten minimaal belast worden met 42Watt en mogen maximaal met 92Watt belast worden.
Rekening houden dat als de alarmlichten aangeschakeld worden alle lampen knipperen 4x21=84Watt + de kleine knippertjes in de voorschermen 2x4=8Watt, en wat schets onze verbazing samen 92Watt.
Dus zonder hulp van een relais GEEN extra knippers.
Oh maar ik wilde niet zozeer het orig. knipperrelais ervoor gebruiken, maar tussen knipperrelais en knipperlicht een extra relais dat stroom naar de mistlampen schakelt. Als dat niet te sloom werkt.
Maar goed, vroeg het me gewoon even af... Thanx voor de antwoorden!
Zet er dan stroboscoopjes in. Handig als er iemand niet doorrijd voor je.
Ik gebruik mijn verstralers best vaak. Vooral als het donker en regenachtig is... Zie je toch net iets minder met een lichtgeblindeerde voorruit. Zou ze echt niet willen missen.
volgens mij mag dat nie.. want het zal dan een fel gericht licht worden en dat mag niet.. knipperlicht moet juist een gematigd licht geven en heeft daarom dus bijna nooit een reflector;)