Onbekende schakelaar uit een ZX

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Onbekende schakelaar uit een ZX

Post by MNM(tm) »

Hmmzzz... heb een complete kabelboom, mbt. CV, uit een ZX gesloopt. Uiteraard inclusief de kabelboompjes in de portieren.
Nou zit er aan de carosserie, aan de scharnierkant van het portier zo'n ronde stekker, waarmee verbinding word gemaakt tussen de kabelboom in de auto en die in het portier. Uiteraard ook die zooi helemaal meegenomen.
M'goe, de grote kabelboom in de auto, die dus naar zowel het linker als rechter portier loopt, via het handrem vakje voor de CV-unit, loopt ook nog voor een deel achter het dashboard langs. *zucht*
Ook dat stuk meegenomen.
Nou wil het geval dat die kabelboom uitgebreider is kwa bedrading dan waarin de kabelboomjes in de portieren voorzien. Uiteraard is daar wel bedrading voor CV en elek. ramen aanwezig, en ook voor speakers, maar aan de hoofdkabel zat ook nog een ongedefinieerde schakelaar.
De draden van de schakelaar gaan alle 3 naar beide portieren en staan parallel. Het is dus de bedieningsschakelaar van iets dat voor beide portieren tegelijk geldt.
Nou heb ik wel het achterkantje van die schakelaar, maar kan er zelf niet achter komen wat voor schakelaar dat nou geweest kan zijn.
Hier dus ff een paar foto's:
Image

Image

Image

Image
Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:07:51 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Misschien elektrische bediening van (1 van) de buitenspiegels?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Daar zat ik ook al aan te denken, maar als de draden vanaf die schakelaar volgt naar de zwarte stekker, waar 'ie overgaat in de kabelboom van de portieren, dan gaan die draden naar beide portieren!? :?

Image
Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:08:35 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Ten eerste is het geen schakelaar, maar de onderkant van een relais zo te zien, dus wellicht mis je de helft van het relais.
Aangezien het naar beide deuren loopt denk ik dat dit het relais voor de spanningsvoorziening bij open deur is.
De ZX heeft nl. een systeem waarmee je de ramen dicht kan doen als de sleutel al uit het contact is. Je zet dan een deur open, en dan schakelt dit relais de spanningsvoorziening voor de ramen (en elek. dakraam als dat erop zit) in en kan je nog ff snel de ramen dichtdoen.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nou, als je het binnenwerk goed bekijkt, zie je dat 't absoluut geen relais kan zijn geweest. Ik denk dat Glenn gelijk heeft en dat die bekabeling naar beide portieren loopt, om zo standaard voorbereid te zijn op de Engelse (Britse) en Europese uitvoering van de AX. 't Is maar net aan welke kant de elektrische buitenspiegel gemonteerd wordt, de hoofdkabelboom is dan reeds voor beide situaties geschikt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik heb even in de Haynes gekeken en idd, ze zijn van elektrisch bedienbare spiegels:

Als het goed is staan er op dat zwarte contactblokje cijfers; De contactjes zijn genummerd 1, 2, 5, 6, 8

En op de zwarte stekker, waar de draden verdeeld worden naar beide portieren, zijn de volgende nummers in gebruik voor de elektrische spiegel: B2, B3 en B4

Klopt da?

En zoals ik verder kan beoordelen heb je idd gelijk wat betreft de Britse voorbereiding en de Europese aansluiting verder!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Glenn@nl wrote:En op de zwarte stekker, waar de draden verdeeld worden naar beide portieren, zijn de volgende nummers in gebruik voor de elektrische spiegel: B2, B3 en B4

Da's juist. Heb draadkleuren genoteerd, alvorens de betreffende contactpinnen uit de stekker te verwijderen. :)
De kabelbomen in de portieren die ik inmiddels heb bemachtigd, voorzien niet in aansluiten van elektrische spiegels.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply