Elektrisch raam bijrijderskant
Moderators: vtspower, webmasters
Dat is kabelboom inclusief de stekkers voor CV zo te zien (kleine witte+bruine stekkers, aan blauw/groene draad). Dat wordt wel even puzzelen om uit te vinden wat bij wat hoort.
Maar ik ga denk wel zoals Icebyte zegt, 2 van die verbreekrelais halen bij de electroboer en zo die elramen controleunit nabouwen. Of van een willekeurige sloopauto met 3 knoppen voor ruitenbediening deze schakeling halen.
Maar eerst 'n weekje op vakantie
Maar ik ga denk wel zoals Icebyte zegt, 2 van die verbreekrelais halen bij de electroboer en zo die elramen controleunit nabouwen. Of van een willekeurige sloopauto met 3 knoppen voor ruitenbediening deze schakeling halen.
Maar eerst 'n weekje op vakantie
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Mark wrote:Ben er in ieder geval achter hoe het origineel zit.
Er zit een Electrische ramen controle unit in... hmm. Ja daar hadden we nog niet aangedacht.
In de versie met 2 knoppen zit ie niet. De met 3 knoppen wel. Zo zit het dus origineel. Daarin zullen ongetwijfeld ook gewoon relais zitten.
EDIT:
Zoals gezegd foto's van de kabelboom. Of iemand er veel aan heeft is wat anders. Maar toch: Ze zijn volle grote dus een linkje:
www.markve.dds.nl/AX/raam1.jpg (Bestuurderskant)
www.markve.dds.nl/AX/raam2.jpg (Bijrijderskant)
Hoop dat er wat op gevonden wordt.
Ik zie op beide niets dat op een aansluiting voor de controle unit duidt, enige wat ik zie zijn de stekkers voor de schakelaars en voor de motoren, en zoals al gezegd voor de CV vermoed ik
Die kleine stekkers met dunne draden zijn idd de CV.
Alleen die DIKKE gele en blauwe draden zijn van de Electrische Ramen.
En wat icebyte al zegt... Als je het zo ziet is er niet echt iets van een controleunit suggereert.
Wat ik opzich wel een vaag verhaal vind is dat er aan de bestuurderskant 4 dikke draden door de deur lopen. En de bijrijderskant 3.
Terwijl je er toch echt in totaal 15 draden naar die schakelaars lopen.
Ik denk dat ik (misschien morgenavond) die tapezooi is van die draden af ga halen. En kijken hoe het zich opsplitst. Wie weet wordt het verhaal dan weer wat duidelijker...
Trouwens... De controleunit voor de CV zijn ook heel veel dikke draden. Dus een controleunit voor de ramen kan nog steeds.
Alleen die DIKKE gele en blauwe draden zijn van de Electrische Ramen.
En wat icebyte al zegt... Als je het zo ziet is er niet echt iets van een controleunit suggereert.
Wat ik opzich wel een vaag verhaal vind is dat er aan de bestuurderskant 4 dikke draden door de deur lopen. En de bijrijderskant 3.
Terwijl je er toch echt in totaal 15 draden naar die schakelaars lopen.
Ik denk dat ik (misschien morgenavond) die tapezooi is van die draden af ga halen. En kijken hoe het zich opsplitst. Wie weet wordt het verhaal dan weer wat duidelijker...
Trouwens... De controleunit voor de CV zijn ook heel veel dikke draden. Dus een controleunit voor de ramen kan nog steeds.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Net antwoord gekregen van Citroen Dealer Van Drie.
Komt er op neer dat "Het probleem" wat we hier hebben opgelost wordt in de kabelboom. Geen controle unit. En geen extra relais.
Ik mag een kopie van de originele schema's komen halen.
Dus zodra ik die heb komt de oplossing hier te staan.
Komt er op neer dat "Het probleem" wat we hier hebben opgelost wordt in de kabelboom. Geen controle unit. En geen extra relais.
Ik mag een kopie van de originele schema's komen halen.
Dus zodra ik die heb komt de oplossing hier te staan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Mark wrote:Net antwoord gekregen van Citroën Dealer Van Drie.
Komt er op neer dat "Het probleem" wat we hier hebben opgelost wordt in de kabelboom. Geen controle unit. En geen extra relais.
Ik mag een kopie van de originele schema's komen halen.
Dus zodra ik die heb komt de oplossing hier te staan.
Zou leuk zijn, ik heb namelijk wel een kabelboom, maar alleen maar van een schakelaar aan elke kant, dus de dubbele schakeling zou zeer gewenst zijn
Net de schema's opgehaald.
Duidelijk anders dan we zelf getekend hadden. Kortsluiting wordt hierin idd voorkomen. Lijkt mij omdat de 2 twee schakelaars achter elkaar staan. En niet naast elkaar.
Zie foto:
Denk dat het hiermee wel moet lukken.
Duidelijk anders dan we zelf getekend hadden. Kortsluiting wordt hierin idd voorkomen. Lijkt mij omdat de 2 twee schakelaars achter elkaar staan. En niet naast elkaar.
Zie foto:
Denk dat het hiermee wel moet lukken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Daar lijkt het op ja. Ziet er vrij simpel uit.
Je hebt nu dus de foto's van de draadbomen en de originele schema's.
Lijkt mij dat het zo moet lukken.
Je hebt nu dus de foto's van de draadbomen en de originele schema's.
Lijkt mij dat het zo moet lukken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ik heb nog een paar schema's die erbij horen. Hoe de originele bekabeling weg is getrokken.
Origineel zoals ik het begrijp komt de voeding ( + 12v ) binnen door je zijscherm aan de bestuurderskant. Daar zit een draaistekker... Maar daar kun je zelf geen draden bij trekken. Voeding daar vandaan halen gaat denk niet lukken.
En dan moet je nog een draad vinden waarop je het relais kan schakelen.
Origineel zit het relais in je zekeringenkastje. De meeste rechtse. En dan de onderste rij. Lekker lomp van me want ik heb ze uit de GTI eruit gehaald en niet meegenomen. Had dus eigenlijk ongeveer heel de draadboom kunnen pakken... Maar ja dat wist ik toen niet.
Welke draad is hier het beste voor te pakken? Of gewoon meten onder je dashboard en een willekeurige draad pakken die +12 geeft bij 1ste stand contact.
En de orinele draadboom van bestuurderskant naar bijrijderskant loopt net onder je voorruit. Daar kun je nu ook niet meer bij. Dus dat zal onder de vloerbedekking worden.
Origineel zoals ik het begrijp komt de voeding ( + 12v ) binnen door je zijscherm aan de bestuurderskant. Daar zit een draaistekker... Maar daar kun je zelf geen draden bij trekken. Voeding daar vandaan halen gaat denk niet lukken.
En dan moet je nog een draad vinden waarop je het relais kan schakelen.
Origineel zit het relais in je zekeringenkastje. De meeste rechtse. En dan de onderste rij. Lekker lomp van me want ik heb ze uit de GTI eruit gehaald en niet meegenomen. Had dus eigenlijk ongeveer heel de draadboom kunnen pakken... Maar ja dat wist ik toen niet.
Welke draad is hier het beste voor te pakken? Of gewoon meten onder je dashboard en een willekeurige draad pakken die +12 geeft bij 1ste stand contact.
En de orinele draadboom van bestuurderskant naar bijrijderskant loopt net onder je voorruit. Daar kun je nu ook niet meer bij. Dus dat zal onder de vloerbedekking worden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Mark wrote:Ik heb nog een paar schema's die erbij horen. Hoe de originele bekabeling weg is getrokken.
Origineel zoals ik het begrijp komt de voeding ( + 12v ) binnen door je zijscherm aan de bestuurderskant. Daar zit een draaistekker... Maar daar kun je zelf geen draden bij trekken. Voeding daar vandaan halen gaat denk niet lukken.
En dan moet je nog een draad vinden waarop je het relais kan schakelen.
Origineel zit het relais in je zekeringenkastje. De meeste rechtse. En dan de onderste rij. Lekker lomp van me want ik heb ze uit de GTI eruit gehaald en niet meegenomen. Had dus eigenlijk ongeveer heel de draadboom kunnen pakken... Maar ja dat wist ik toen niet.
Welke draad is hier het beste voor te pakken? Of gewoon meten onder je dashboard en een willekeurige draad pakken die +12 geeft bij 1ste stand contact.
En de orinele draadboom van bestuurderskant naar bijrijderskant loopt net onder je voorruit. Daar kun je nu ook niet meer bij. Dus dat zal onder de vloerbedekking worden.
Zoek een draad bij het contactslot die dat doet bij de 1e stand, dat is je best optie, verlichting van dashboard/schakelaars kan ook, maar die draadjes zijn vrij dun.
Ik was van plan het gewoon zonder relais te doen.
En begin nu ook te twijfelen over stroom aftappen van de sigarettenaansteker. Niet dat ik hem ooit gebruik of ga gebruiken. Maar om daar stroom vanaf te halen voor CV ?n El ramen is teveel denk ik.
Iemand nog suggesties waar je goed 12V en Massa vanaf kan pakken, zonder dat het hele dashboard eraf moet? (Type 2)
En ook hoe je dat het beste kan doen? met iets als DIT??? (zoiets kwam ik tegen bij de karwei)
En begin nu ook te twijfelen over stroom aftappen van de sigarettenaansteker. Niet dat ik hem ooit gebruik of ga gebruiken. Maar om daar stroom vanaf te halen voor CV ?n El ramen is teveel denk ik.
Iemand nog suggesties waar je goed 12V en Massa vanaf kan pakken, zonder dat het hele dashboard eraf moet? (Type 2)
En ook hoe je dat het beste kan doen? met iets als DIT??? (zoiets kwam ik tegen bij de karwei)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Glenn@NL wrote:Ik was van plan het gewoon zonder relais te doen.
En begin nu ook te twijfelen over stroom aftappen van de sigarettenaansteker. Niet dat ik hem ooit gebruik of ga gebruiken. Maar om daar stroom vanaf te halen voor CV ?n El ramen is teveel denk ik.
Iemand nog suggesties waar je goed 12V en Massa vanaf kan pakken, zonder dat het hele dashboard eraf moet? (Type 2)
En ook hoe je dat het beste kan doen? met iets als DIT??? (zoiets kwam ik tegen bij de karwei)
Zonder relais is een no go, het is niet voor niets 30A gezekerd, die zooi trekt een hele bak stroom, stroom is het makkelijkste om dan zo rechtstreeks van de accu te trekken, en dan met een relais te schakelen.
IceByte wrote:Zonder relais is een no go, het is niet voor niets 30A gezekerd, die zooi trekt een hele bak stroom
Zo een relais is toch alleeen nodig als je de boel wilt schakelen aan het contactslot? En dat was ik eigenlijk niet van plan.
ten eerste omdat het wel handig is als je de ruiten altijd kunt besturen, niet alleen met contact aan. en ten tweede omdat het bijna onmogelijk is om achter dat zekeringkastje te komen om de goede draden te pakken.
En een nieuwe 12V draad trekken vanaf de accu is wel een goed idee inderdaad, zekering ertussen en klaar.
Oke.... Dat plaatje van die kabelsnelbinder of hoe je het ook wilt noemen... Moet je absoluut NIET gebruiken. Dat zijn klere dingen. Je zet een scherp stukje metaal in beide draden.
Oftewel beide draden worden dunner. Het maakt contact maar niet super.
Zeker niet voor zoveel stroom.
Draden moet je solderen. Doe ik ook altijd... En daarna tape erover heen. Ik gebruik hetzelfde tape wat ze gebruikte bij het inbouwen van mijn alarm. Een soort stoffen tape. Ideaal.
En schakelen over het contact is denk juist wel wenselijk. Persoonlijk wil ik dat er zo weinig mogelijk apparaten stroom krijgen als het contact van de auto uit is. In verband met kortsluitingen en eventueel brand.
Geen stroom is geen gevaar. En zoveel moeite is het niet om een draad te vinden om je relais aan te schakelen. Je zou de voedingsdraad van je radio kunnen pakken. Die krijgt stroom bij 1ste stand contact. En het hoeft alleen maar een relais te schakelen. En die relais kan er in je zekeringen kastje zo bij. Het relais kan je volgens mij ook meteen als zekering gebruiken. Of je zet er nog 1tje voor. Relais is duurder dan een zekering.
Oftewel beide draden worden dunner. Het maakt contact maar niet super.
Zeker niet voor zoveel stroom.
Draden moet je solderen. Doe ik ook altijd... En daarna tape erover heen. Ik gebruik hetzelfde tape wat ze gebruikte bij het inbouwen van mijn alarm. Een soort stoffen tape. Ideaal.
En schakelen over het contact is denk juist wel wenselijk. Persoonlijk wil ik dat er zo weinig mogelijk apparaten stroom krijgen als het contact van de auto uit is. In verband met kortsluitingen en eventueel brand.
Geen stroom is geen gevaar. En zoveel moeite is het niet om een draad te vinden om je relais aan te schakelen. Je zou de voedingsdraad van je radio kunnen pakken. Die krijgt stroom bij 1ste stand contact. En het hoeft alleen maar een relais te schakelen. En die relais kan er in je zekeringen kastje zo bij. Het relais kan je volgens mij ook meteen als zekering gebruiken. Of je zet er nog 1tje voor. Relais is duurder dan een zekering.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Het beste wat je kan doen is ff langs een autoboer gaan en een paar meter van die zwarte buis slangen halen. Of hoe die dingen ook heten.
Heb pas ook 6 meter gehaald voor een paar euro. En daar doe je gewoon je kabels doorheen. Dan heb je op de APK ook geen problemen. En het is veilig. Kunnen die kabels ook nergens tussenkomen.
Op de sloop heb je altijd korte stukken en is het oud.
En de dikte van de draad... Ja goed dik. Standaard heb je in de de kabelboom van die dikke blauwe draden. Of je haalt gewoon ergens dik snoer. Beter te dik dan te dun.
Heb pas ook 6 meter gehaald voor een paar euro. En daar doe je gewoon je kabels doorheen. Dan heb je op de APK ook geen problemen. En het is veilig. Kunnen die kabels ook nergens tussenkomen.
Op de sloop heb je altijd korte stukken en is het oud.
En de dikte van de draad... Ja goed dik. Standaard heb je in de de kabelboom van die dikke blauwe draden. Of je haalt gewoon ergens dik snoer. Beter te dik dan te dun.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.